10ο Διεθνές Συμπόσιο Γλυπτικής: «…Μες στην ειρήνη διάπλατα ανασαίνει ο κόσμος…»
ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 11 Ιουλίου 2023 fonisalaminas
Εκπληκτικά έργα τέχνης «αναδύονται» μέσα από τα λευκά μάρμαρα που φιλοτεχνούν καταξιωμένοι γλύπτες από τη Συρία, την Ισπανία και την Ελλάδα, στο χωριό Βενεράτο του Ηρακλείου της Κρήτης. Σε μία καλλιτεχνική «συνομιλία» που γίνεται στο πλαίσιο του 10ου Διεθνούς Συμποσίου Γλυπτικής δήμου Ηρακλείου, οι καλλιτέχνες διαμορφώνουν τα έργα τους με θέμα ένα στίχο του Γιάννη Ρίτσου: «…μες στην ειρήνη διάπλατα ανασαίνει ο κόσμος…». Η καλλιτεχνική συνάντηση ξεκίνησε στις 3 Ιουλίου και θα διαρκέσει 20 μέρες. Οι γλύπτες θα αφήσουν τα έργα τους στην Κρήτη, μαζί με ένα κομμάτι από τον εαυτό τους, όπως οι ίδιοι λένε.
Ο χώρος είναι επισκέψιμος κι έτσι, μικροί και μεγάλοι παρακολουθούν πώς οι ακατέργαστοι όγκοι μαρμάρου μετατρέπονται σε γλυπτά υψηλής καλλιτεχνικής αξίας.
Το 10ο Διεθνές Συμπόσιο Γλυπτικής διοργανώνεται από την κοινωφελή επιχείρηση του δήμου Ηρακλείου (ΔΗΚΕΗ) με την συνδιοργάνωση της περιφέρειας Κρήτης. Μέγας χορηγός του συμποσίου είναι ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας – Θράκης. Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες Aktham Abdulhamid (Συρία), Juan Miguel Cubas Sanchez (Ισπανία), Μιχάλης Βουζουνεράκης, Κωνσταντίνος Καίσαρης, Παναγιώτης Λάμπρου και Κατερίνα Μητσιάλη. Στην προετοιμασία και την πραγματοποίηση του διεθνούς συμποσίου συμβάλλει για μια ακόμα φορά ο γλύπτης Μανώλης Χαρκούτσης, εκ των ιδρυτών του θεσμού, που ζει και εργάζεται στο Βενεράτο.
Σημαντική στη διοργάνωση του συμποσίου είναι η συμβολή των τοπικών συμβουλίων και των πολιτιστικών συλλόγων Βενεράτου, Αυγενικής, Κερασίων και Σίβας. Επίσης, πολύτιμη είναι η συμβολή τοπικών επιχειρήσεων.
Το διεθνές συμπόσιο Γλυπτικής δήμου Ηρακλείου ιδρύθηκε το 2006 από τον τότε δήμο Παλιανής, μετά από πρόταση του Μανώλη Χαρκούτση και με τη συμβολή εθελοντών της περιοχής και σήμερα αποτελεί σημαντικό θεσμό με διεθνή ακτινοβολία. Είναι ένα από τα παλαιότερα και πιο γνωστά διεθνή συμπόσια Γλυπτικής στην Ευρώπη και το μοναδικό στην Ελλάδα που γίνεται με μία χρονική συνέχεια. Έχει ήδη αποδώσει, μάλιστα, εξαιρετικά έργα τέχνης, αρκετά εκ των οποίων έχουν τοποθετηθεί σε δημόσιους χώρους είτε στο Ηράκλειο είτε στο δημοτικό διαμέρισμα Παλιανής.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο γλύπτης και εκ των ιδρυτών του θεσμού, Μανώλης Χαρκούτσης, ανέφερε ότι «ο θεσμός του συμποσίου Γλυπτικής, ουσιαστικά είναι μία συνάντηση καλλιτεχνών, μία ευκαιρία που τους δίνεται να βγουν από τα εργαστήριά τους και να δουλέψουν σε έργα μεγάλης κλίμακας για τον δημόσιο χώρο» σημειώνοντας ότι «από την πλευρά τους οι διοργανωτές αποκτούν έργα τέχνης σε σχετικά χαμηλό κόστος. Τα συμπόσια είναι ένας τρόπος στήριξης προς τους γλύπτες έστω και μικρός, αφού στην Ελλάδα δυστυχώς η τέχνη δεν στηρίζεται όπως σε άλλες χώρες. Ο δήμος Ηρακλείου έχει αποκτήσει πάνω από ογδόντα έργα όλα αυτά τα χρόνια που πιστεύω να τα αξιοποιήσει στο μέλλον και να καταφέρει να συνεχίσει αυτόν τον θεσμό για το καλό του τόπου και της τέχνης». Όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αντιδήμαρχος Κοινωνικών Υπηρεσιών του δήμου Ηρακλείου, Ρένα Παπαδάκη-Σκαλίδη «πρόκειται για ένα από τα παλαιότερα και πιο γνωστά διεθνή συμπόσια Γλυπτικής στην Ευρώπη και το μοναδικό στην Ελλάδα που γίνεται με μία χρονική συνέχεια» σημειώνοντας ότι επίσης πολύ σημαντικό είναι ότι πρόκειται για έναν αποκεντρωμένο θεσμό του δήμου, που ξεκίνησε και συνεχίζεται σε οικισμό και μάλιστα με πρωτοβουλία των κατοίκων του.
«Τα υψηλής καλλιτεχνικής αξίας έργα, θα αποτελέσουν περιουσία του δήμου Ηρακλείου ενώ κάποια από τη συλλογή μας έχουν ήδη τοποθετηθεί σε δημοτικούς χώρους της πόλης του Ηρακλείου και οικισμών του δήμου μας» κατέληξε η αντιδήμαρχος Ηρακλείου.
Ο εντεταλμένος σύμβουλος Πολιτισμού της Περιφέρειας Κρήτης, Κώστας Φασουλάκης πρόσθεσε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι το Συμπόσιο Γλυπτικής «αποτελεί πλέον πολύ σημαντικό καλλιτεχνικό θεσμό για το Ηράκλειο αλλά και ολόκληρη την Κρήτη» και πως «η Περιφέρεια Κρήτης στηρίζει σταθερά το Συμπόσιο Γλυπτικής, στο πλαίσιο της υλοποίησης του σχεδιασμού μας στον τομέα του Πολιτισμού, που στοχεύει τόσο στην ανάδειξη των διεθνών καλλιτεχνικών τάσεων της εποχής, όσο και την ενίσχυση του τοπικού καλλιτεχνικού αποθέματος».
ΑΠΕ ΜΠΕ