Φάκελος Canadair: Η προσπάθεια των ανθρώπων στον αέρα και στη συντήρηση και ο παράγοντας της δυσκίνητης Ευρώπης για τα CL-515
ΑΡΘΡΑ (ΕΙΔΗΣΕΙΣ)ΕΛΛΑΔΑΚΟΙΝΩΝΙΑ 22 Ιουλίου 2023 fonisalaminas
Σχεδόν δέκα μέρες άνθρωποι και μηχανές δοκιμάζονται στον αγώνα απέναντι στην πύρινη λαίλαπα.
Όσοι βρίσκονται στον αέρα και προσπαθούν με τις βολές τους να «βομβαρδίσουν» τη φωτιά κι όσοι αναμένουν την επιστροφή ιπταμένων και αεροσκαφών στην φωλιά τους, γνωρίζουν ότι έχουν έναν Γολγοθά ν’ ανέβουν τώρα αλλά και τους επόμενους μήνες.
Διότι όλες οι προβλέψεις και για τις επόμενες ημέρες- εβδομάδες σ’ ότι έχει να κάνει με τα μέτωπα των πυρκαγιών μόνο καλές δεν είναι.
Η φετινή χρονιά σ’ ότι έχει να κάνει με την διαθεσιμότητα των κύριων μέσων της αεροπυρόσβεσης της πολεμικής αεροπορίας, τους «γερόλυκους» CL-215 και τα νεότερα CL-415 θεωρείται ικανοποιητική.
Ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι για πολλά καλοκαίρια δινόταν μάχη με τον χρόνο ώστε ν’ αποδοθούν στην αεροπορία τα μέσα αυτά.
Το 2022 και το 2023 όσα πυροσβεστικά αεροσκάφη ήταν στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία για την προβλεπόμενη συντήρησή τους, αποδόθηκαν στην ώρα τους ώστε να επιχειρήσουν πάνω από τα πύρινα μέτωπα.
Φέτος μάλιστα στην Τανάγρα είχαν μετακινηθεί πέντε Canadair και τα τέσσερα δόθηκαν στην ώρα τους, στην αρχή της αντιπυρικής περιόδου.
Το πέμπτο είχε προγραμματιστεί για την μεγάλη επιθεώρησή του κατά την οποία μένει μόνο ο σκελετός του αεροσκάφους.
Και αυτό θα παραδοθεί ξανά στην αεροπορία περίπου τον Δεκέμβριο.
Επιπλέον τουλάχιστον είκοσι έμπειροι τεχνικοί της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, αυτούς τους ιδιαίτερα δύσκολους μήνες έχουν μετακινηθεί από την Τανάγρα και εργάζονται νυχθημερόν στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας, δίπλα στους τεχνικούς της πολεμικής αεροπορίας.
Η ΕΑΒ έχει δείξει στην περίπτωση των F-16 και των Canadair ότι μπορεί να δουλέψει εντός χρονοδιαγράμματος, παρά το γεγονός ότι ελήφθη η απόφαση από το επιτελείο κάποια Canadair από φέτος να συντηρηθούν εκτός Ελλάδας, στο Βέλγιο.
Το «αγκάθι» των CL-515
Πάντως η επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Ελευσίνα έφερε και πάλι το θέμα των CL-515 στην επικαιρότητα, διότι ο κος. Μητσοτάκης είχε μιλήσει για τον τελευταίο τύπο του αεροσκάφους αεροπυρόσβεσης το 2021.
Τότε δηλαδή που είχε συζητηθεί ευρέως και στο ΚΥΣΕΑ η προμήθεια 8 τέτοιων αεροσκαφών.
Και μπορεί το πρόγραμμα «ΑΙΓΙΣ» ύψους 1,7 δις να προέβλεπε μεταξύ άλλων την απόσυρση των γερόλυκων της αεροπυρόσβεσης και την άφιξη νέων αεροσκαφών, ωστόσο τα πράγματα με την γραμμή παραγωγής δεν είναι τόσο απλά.
Από τον Μάρτιο του 2022, που η εταιρεία η οποία έχει πάρει τα δικαιώματα παραγωγής των Canadair ανακοίνωσε ότι μπορεί να εκκινήσει η γραμμή παραγωγής τους έως και σήμερα, νερό έχει κυλήσει στο αυλάκι αλλά αρκετά θολό!
Μπορεί οι μεγάλες φωτιές της Γαλλίας να είχαν ταρακουνήσει έστω και ελάχιστα τον μηχανισμό στήριξης της Ευρώπης και οι υπεύθυνοι να έκαναν λόγο για συνομιλίες με την εταιρεία των Canadair και για έναν κοινό Ευρωπαϊκό στόλο, όμως τίποτα δεν φαίνεται να προχώρησε.
Μπορεί επίσης η Ελλάδα, Ιταλία, Κροατία, Γαλλία, Ισπανία, μέσω της ΕΕ να είχαν εκδηλώσει το ενδιαφέρον για την ανανέωση και του εθνικού τους στόλου αλλά και πάλι η Ευρώπη δεν έχει δείξει τ’ αντανακλαστικά που απαιτούνται.
Για την ιστορία η ΕΕ είχε πει ότι πρέπει να υπάρξει ένας Ευρωπαϊκός στόλος περίπου 22 αεροσκαφών Canadair CL-515 και μέσα σε αυτή την παραγγελία να εισέλθουν και οι εθνικές παραγγελίες από χώρες που ενδιαφέρονται.
Ωστόσο ως τώρα όλα αυτά δείχνουν να «καίγονται» παραδομένα στο έλεος και των φετινών πυρκαγιών.
Και μια επιπλέον σημαντική λεπτομέρεια έχει να κάνει με την γραμμή παραγωγής καθώς εφόσον υπάρξουν οι παραγγελίες, η «ικανοποίηση» κάθε πελάτη πιθανά να ξεκινά από το 2026, διότι το εργοστάσιο είναι ικανό να ολοκληρώσει έργο για 8 Canadair ανά έτος.
TΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ // HELLAS JOURNAL