Οι απαγορεύσεις των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία είναι σε εξέλιξη. Έχουν νόημα; Οι απαγορεύσεις των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία είναι σε εξέλιξη. Έχουν νόημα;
Οι υποστηρικτές λένε ότι οι κανόνες απαγόρευσης των τηλεφώνων μειώνουν την απόσπαση της προσοχής των μαθητών και τον εκφοβισμό. Οι επικριτές λένε ότι οι... Οι απαγορεύσεις των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία είναι σε εξέλιξη. Έχουν νόημα;

Οι υποστηρικτές λένε ότι οι κανόνες απαγόρευσης των τηλεφώνων μειώνουν την απόσπαση της προσοχής των μαθητών και τον εκφοβισμό. Οι επικριτές λένε ότι οι απαγορεύσεις θα μπορούσαν να εμποδίσουν την αυτοκατεύθυνση και την κριτική σκέψη των μαθητών.

Νωρίτερα φέτος, η Φλόριντα ψήφισε νόμο που απαιτεί από τα δημόσια σχολεία σε όλη την πολιτεία να απαγορεύουν τη χρήση κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας. Οι νέοι πολιτειακοί κανόνες αντικατοπτρίζουν μια εντεινόμενη παγκόσμια καταστολή των νέων και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.



Στις αρχές Οκτωβρίου, η βρετανική κυβέρνηση εξέδωσε νέες κατευθυντήριες γραμμές, συνιστώντας να απαγορευτεί η χρήση κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές στα σχολεία σε εθνικό επίπεδο. Αυτό ακολούθησε την Ιταλία, η οποία πέρυσι απαγόρευσε τα κινητά τηλέφωνα κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, και την Κίνα, η οποία πριν από δύο χρόνια απαγόρευσε στα παιδιά να παίρνουν τηλέφωνα στο σχολείο.

Πρόσφατη έκθεση της UNESCO, του εκπαιδευτικού και πολιτιστικού οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών, διαπίστωσε ότι σχεδόν μία στις τέσσερις χώρες έχει πλέον νόμους ή πολιτικές, που απαγορεύουν ή περιορίζουν τη χρήση κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές στα σχολεία. Οι απαγορεύσεις αυτές συνήθως προβλέπουν εξαιρέσεις για μαθητές με αναπηρίες και για εκπαιδευτικές χρήσεις που εγκρίνονται από τους εκπαιδευτικούς.



Ακόμα κι έτσι, οι καταστολές των smartphone είναι αμφιλεγόμενες. Οι υποστηρικτές λένε ότι οι απαγορεύσεις αποτρέπουν τους μαθητές από την περιήγηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και την αποστολή εκφοβιστικών γραπτών μηνυμάτων, μειώνοντας την απόσπαση της προσοχής στην τάξη. Οι επικριτές προειδοποιούν ότι η αποκοπή των μαθητών από τα τηλέφωνά τους θα μπορούσε να τιμωρήσει δυσανάλογα εκείνους που έχουν δουλειά ή οικογενειακές υποχρεώσεις – και ότι η επιβολή των απαγορεύσεων θα μπορούσε να ενισχύσει τα σκληρά πειθαρχικά μέτρα, όπως οι σχολικές αποβολές. Αν και σε ορισμένα σχολεία παρατηρήθηκε σημαντική μείωση των περιστατικών εκφοβισμού στον κυβερνοχώρο, δεν υπάρχουν επαρκείς έρευνες σχετικά με τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις των απαγορεύσεων.

Πώς ξεκίνησαν οι απαγορεύσεις;

Οι σχολικές περιφέρειες στις Ηνωμένες Πολιτείες πειραματίζονται με τις απαγορεύσεις των τηλεφώνων για περισσότερα από 30 χρόνια. Το 1989, καθώς οι πωλήσεις παράνομων ναρκωτικών αυξάνονταν, το Μέριλαντ ψήφισε νόμο που καθιστούσε παράνομο για τους μαθητές να παίρνουν μαζί τους στο σχολείο βομβητές και συσκευές γνωστές τότε ως “κινητά τηλέφωνα”. Οι παραβάτες μπορούσαν να αντιμετωπίσουν πρόστιμα και φυλάκιση.

Τη δεκαετία του 1990, καθώς όλο και περισσότεροι μαθητές έπαιρναν κινητά τηλέφωνα στο σχολείο, οι περιφέρειες θέσπισαν, επίσης, απαγορεύσεις για να απομακρύνουν τις ενοχλητικές συσκευές που συνέχιζαν να χτυπούν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.



Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, μετά το μακελειό στο λύκειο Columbine στο Κολοράντο και τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου, τα σχολεία άρχισαν να αντιστρέφουν τις απαγορεύσεις των κινητών τηλεφώνων για λόγους ασφαλείας – για να μπορούν οι μαθητές να επικοινωνούν με τους γονείς τους σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

Οι απαγορεύσεις σύντομα αυξήθηκαν και πάλι, καθώς τα σχολεία προσπαθούσαν να περιορίσουν τους νέους περισπασμούς στην τάξη: τα iPhone και τις δημοφιλείς εφαρμογές για κινητά όπως το Facebook. Μέχρι το 2010, σύμφωνα με ομοσπονδιακά στοιχεία, πάνω από το 90% των σχολείων απαγόρευαν τη χρήση κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές κατά τη διάρκεια των σχολικών ωρών.

Αλλά οι ανησυχίες ότι πολλοί μαθητές από οικογένειες με χαμηλό εισόδημα, οι οποίοι δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να αποκτήσουν δικούς τους φορητούς υπολογιστές, χρησιμοποιούσαν κινητά τηλέφωνα για εκπαιδευτικούς σκοπούς έκαναν ορισμένες σχολικές περιφέρειες να αναθεωρήσουν. Μέχρι το 2016, μόνο τα δύο τρίτα των σχολείων απαγόρευαν την χρήση κινητών τηλεφώνων. Έκτοτε, οι προειδοποιήσεις σχετικά με την καταναγκαστική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τον εκφοβισμό στον κυβερνοχώρο ώθησαν περισσότερα σχολεία να θεσπίσουν απαγορεύσεις.

Την περασμένη εβδομάδα, δεκάδες ερευνητές και συνήγοροι των παιδιών απέστειλαν επιστολή στον υπουργό Μιγκέλ Καρντόνα ζητώντας από το Υπουργείο Παιδείας να εκδώσει συμβουλευτική οδηγία που θα προτρέπει τα σχολεία σε εθνικό επίπεδο να απαγορεύσουν τα κινητά τηλέφωνα.

Γιατί τα σχολεία απαγορεύουν τα κινητά τηλέφωνα;

Νέοι έχουν βιντεοσκοπήσει βίαιους σχολικούς καβγάδες και έχουν αναρτήσει τα βίντεο στο TikTok. Μαθητές έχουν επίσης συμμετάσχει σε προκλήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στις οποίες βανδάλισαν σχολική περιουσία. Το 2021, το 16% των μαθητών λυκείου των ΗΠΑ δήλωσαν ότι είχαν πέσει θύματα εκφοβισμού μέσω γραπτών μηνυμάτων ή μέσω πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης όπως το Instagram κατά το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύτηκε φέτος από τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων. Ορισμένοι μαθητές κατακλύζονται επίσης από ειδοποιήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μια πρόσφατη έκθεση της Common Sense Media, η οποία παρακολούθησε περίπου 200 νέους με κινητά τηλέφωνα Android, διαπίστωσε ότι οι συμμετέχοντες έλαβαν συνήθως 237 ειδοποιήσεις κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της ημέρας – περίπου το ένα τέταρτο από αυτές κατά τη διάρκεια των σχολικών ωρών.

Οι απαγορεύσεις των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία λειτουργούν;

Οι εθνικές εκθέσεις σχετικά με τις απαγορεύσεις των σχολικών κινητών τηλεφώνων προσφέρουν ανάμεικτα αποτελέσματα. Μια ομοσπονδιακή έρευνα σε διευθυντές σχολείων το 2016 διαπίστωσε ότι τα σχολεία με απαγορεύσεις κινητών τηλεφώνων ανέφεραν υψηλότερα ποσοστά διαδικτυακού εκφοβισμού σε σχέση με τα σχολεία που επέτρεπαν τη χρήση κινητών τηλεφώνων. (Η έκθεση δεν προσέφερε εξήγηση ως προς το γιατί τα σχολεία με απαγορεύσεις χρήσης κινητών τηλεφώνων ανέφεραν υψηλότερα ποσοστά εκφοβισμού στον κυβερνοχώρο).

Μια μελέτη σε σχολεία της Ισπανίας, που δημοσιεύθηκε πέρυσι, διαπίστωσε σημαντική μείωση του διαδικτυακού εκφοβισμού σε δύο περιοχές που είχαν επιβάλει απαγόρευση των σχολικών κινητών τηλεφώνων. Σε μία από αυτές τις περιοχές, οι βαθμολογίες στα τεστ μαθηματικών και φυσικών επιστημών αυξήθηκαν επίσης σημαντικά. Μια πρόσφατη μελέτη στη Νορβηγία διαπίστωσε ότι οι μαθήτριες που εκτέθηκαν σε απαγορεύσεις smartphone στο γυμνάσιο είχαν υψηλότερους μέσους βαθμούς, αλλά οι απαγορεύσεις δεν είχαν “καμία επίδραση” στους μέσους βαθμούς των αγοριών, ίσως επειδή τα κορίτσια περνούσαν περισσότερο χρόνο στα τηλέφωνά τους, σύμφωνα με τη μελέτη.

Τι πρέπει να κάνουν τα σχολεία;

Η πρόσφατη έκθεση της UNESCO συνέστησε στα σχολεία να προχωρούν με προσοχή, να εξετάζουν το ρόλο των νέων τεχνολογιών στη μάθηση και να βασίζουν τις πολιτικές τους σε έγκυρα στοιχεία.

csii.gr

error: Content is protected !!