Οι κρύες ημέρες του χειμώνα αυξάνουν την κατανάλωση καυσίμου σε όλα τα συμβατικά και υβριδικά αυτοκίνητα
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ 10 Ιανουαρίου 2022 fonisalaminas
Τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυξάνουν συνεχώς τη δημοτικότητά τους στην Ευρώπη, με τις πωλήσεις να καταγράφουν διαρκώς ανοδική πορεία. Στην Ελλάδα από τον Ιανουάριο έως και τον Νοέμβριο του 2021 οι πωλήσεις των υβριδικών μοντέλων κατάλαβαν το 22,9%, με τα πλάνα των αυτοκινητοβιομηχανιών να είναι στραμμένα προς αυτή την κατεύθυνση, βγάζοντας συνεχώς νέα υβριδικά μοντέλα.
Το μυστικό της επιτυχίας των πωλήσεων αυτής της κατηγορίας είναι ότι λειτουργούν για πολλά χιλιόμετρα μέσα στις πόλεις ηλεκτρικά, περιορίζοντας δραστικά τη λειτουργία του κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Έτσι, παρουσιάζουν ένα πιο οικολογικό πρόσωπο, χωρίς οι ιδιοκτήτες να αναγκάζονται να βάλουν τα αυτοκίνητά τους στην πρίζα. Στα υβριδικά μοντέλα ο ηλεκτροκινητήρας παίζει υποστηρικτικό ρόλο στον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αυτό αποτελεί και το κλειδί της επιτυχίας, αφού καταφέρνουν να έχουν υψηλή απόδοση, χαμηλές εκπομπές ρύπων και μεγάλη οικονομία καυσίμου.
Πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη από πολωνικές επιστημονικές ομάδες από το Πόζναν και την Κρακοβία δείχνει ότι αυτοκίνητα με υβριδικό σύστημα κίνησης (HEV) χρησιμοποιούν τον ηλεκτροκινητήρα τους για το 77% του χρόνου λειτουργίας τους σε αστική λειτουργία. Με επιδέξιο στυλ οδήγησης, μπορούν να ρίξουν τις καταναλώσεις καυσίμου κάτω από τα 4 λίτρα για τα 100 χιλιόμετρα, όταν αντίστοιχα συμβατικά αυτοκίνητα της ίδιας κατηγορίας καταγράφουν καταναλώσεις κοντά στα 7- 8 λίτρα για τα 100 χιλιόμετρα.
Ο χειμώνας είναι μια απαιτητική περίοδος για όλα τα αυτοκίνητα. Τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα παρουσιάζουν υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου, ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αισθητά μικρότερη αυτονομία. Ένα υβριδικό αυτοκίνητο που συνδυάζει και τους δύο τύπους κινητήρων (κινητήρα εσωτερικής καύσης και μικρή μπαταρία) παρουσιάζει και αυτό μεγαλύτερες καταναλώσεις, με την μπαταρία να μειώνει την αυτονομία της.
Σε ήπιους χειμώνες, συχνά ο ηλεκτροκινητήρας είναι αυτός που ξεκινά πρώτος το υβριδικό αυτοκίνητο. Λόγω του απλού σχεδιασμού του, λειτουργεί ανεξάρτητα από τις εξωτερικές συνθήκες και μπορεί να πετύχει άμεσα τη μέγιστη ισχύ, σε αντίθεση με έναν συμβατικό κινητήρα που θα πρέπει πρώτα να φτάσει στη σωστή θερμοκρασία λειτουργίας κατά την οδήγηση. Παρά το γεγονός ότι οι μπαταρίες στα υβριδικά αυτοκίνητα είναι ανθεκτικές σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, έχουν και αυτές απώλεια ενέργειας. Είναι γνωστό ότι τον χειμώνα οι μπαταρίες δεν λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο όπως γίνεται τους ζεστούς μήνες. Οι κατασκευαστές αυτού του τύπου αυτοκινήτων εγγυώνται την απρόσκοπτη εκκίνηση και λειτουργία τους ακόμη και σε θερμοκρασίες έως -30°C. Όμως σε ακραίες συνθήκες τα έξυπνα συστήματα ενεργοποιούν πρώτα το βενζινοκινητήρα, προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του οδηγού που μεταξύ άλλων είναι η λειτουργία του κλιματισμού προκειμένου να ζεσταθεί η καμπίνα των επιβατών.
Η αυξημένη κατανάλωση καυσίμου το χειμώνα είναι πραγματικότητα για όλους τους οδηγούς. Οι παράγοντες που συμβάλουν σε αυτό το φαινόμενο, είναι η υψηλότερη αντίσταση κύλισης, η θέρμανση αυτοκινήτου και γενικά οι δύσκολες συνθήκες οδήγησης. Η αυξημένη κατανάλωση καυσίμου σε αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι άμεσο αποτέλεσμα του τρόπου λειτουργίας τους. Τα λιπαντικά και το λάδι που απαιτούνται για την συντήρησή τους σε λειτουργία πυκνώνουν, γεγονός που προκαλεί μεγαλύτερη αντίσταση στον κινητήρα, άρα περισσότερη ενέργεια για να φθάσει η θερμοκρασία τους μεταξύ 80 και 90°C. Επειδή τα υβριδικά αυτοκίνητα έχουν κινητήρα εσωτερικής καύσης, έχουν και αυτά μεγαλύτερες απώλειες με αποτέλεσμα περισσότερες εκπομπές ρύπων. Επιπλέον, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης θα θερμανθεί ελαφρώς πιο αργά (λόγω κρύου), γεγονός που σημαίνει επιπλέον απώλεια ενέργειας. Υπολογίζεται ότι κατά τη χειμερινή περίοδο η κατανάλωση καυσίμου ενός υβριδικού αυτοκινήτου αυξάνεται κατά μέσο όρο κατά 15% και αυτή ενός αυτοκινήτου εσωτερικής καύσης κατά 10%.
Ωστόσο, η μπαταρία στο υβριδικό αυτοκίνητο εξακολουθεί να φορτίζεται συνεχώς κατά το φρενάρισμα και την οδήγηση με σταθερή χαμηλή ταχύτητα, ανεξάρτητα από τις εξωτερικές θερμοκρασίες. Όταν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο κατά τους χειμερινούς μήνες χάνει μεγάλο μέρος της αυτονομίας του, που σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να φθάσει και το 30%, τα υβριδικά οχήματα έρχονται να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης και των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αν και συνέπειες του χειμώνα επηρεάζουν και τα υβριδικά οχήματα, εντούτοις δεν εμποδίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία τους, αυξάνοντας μόνο την κατανάλωση καυσίμου για να καλύψουν το χαμένο έδαφος της απώλειας της ενέργειας των μπαταριών. Φυσικά τα επόμενα χρόνια όπου η ηλεκτροκίνηση θα ανεβάσει επίπεδο, είναι βέβαιο ότι θα δούμε μπαταρίες που θα παρέχουν μεγαλύτερα επίπεδα αυτονομία και στις κρύες ημέρες του χειμώνα και θα παρέχουν ένα ικανοποιητικό επίπεδο χιλιομετρικής κάλυψης, ικανοποιώντας τις απαιτήσεις και τις ανάγκες του οδηγού.
Κυριάκος Παρασίδης – ΑΠΕ ΜΠΕ