Οι 10 «φυλές» των τουριστών της πρωτεύουσας
ΑΡΘΡΑ (ΕΙΔΗΣΕΙΣ)ΕΛΛΑΔΑΚΟΙΝΩΝΙΑΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 6 Μαρτίου 2024 fonisalaminas
Με μεγαλύτερη αγορά από την οποία έλκει επισκέπτες τις Hνωμένες Πολιτείες, η Αθήνα έχει εξελιχθεί σε έναν δυναμικά αναπτυσσόμενο προορισμό δωδεκάμηνης διάρκειας. Προσελκύει μάλιστα επισκέπτες με διαφορετικά κίνητρα ταξιδιού και συνολικά ο βαθμός ικανοποίησής τους παραμένει υψηλός. Ωστόσο οι πρώτες ενδείξεις ενόχλησης από τον υπερτουρισμό κάνουν την εμφάνισή τους, ενώ σε θέματα καθαριότητας και ασφάλειας η βαθμολογία της Αθήνας είναι πολύ χαμηλότερη από ό,τι σε άλλους τομείς.
Οι Αμερικανοί επισκέπτες της πρωτεύουσας έχουν υπερδιπλασιαστεί από το 2019 και έχουν φτάσει στο 1 εκατομμύριο, ακολουθούν οι Βρετανοί (687.000), οι Γερμανοί (478.000), οι Γάλλοι ( 462.000) και οι Ιταλοί (410.000), ενώ 150.000 ταξιδιώτες ήρθαν το 2023 από την Αυστραλία και 95.000 από την Κίνα. Αυτά, μεταξύ άλλων, προκύπτουν από τη 19η Ερευνα Ικανοποίησης Επισκεπτών Αθήνας – Αττικής που διεξήγαγαν το 2023 η Ενωση Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) και η GBR Consulting στα ξενοδοχεία της Αθήνας, σε συνεργασία με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ).
Με βάση αυτά τα στοιχεία το 2023 ήταν μια χρονιά-ρεκόρ για τον τουρισμό της Αθήνας με περισσότερες από 7 εκατ. διεθνείς αφίξεις μη κατοίκων στο αεροδρόμιο της Αθήνας, από 6,4 εκατ. το 2019 (+10%) και υπερδιπλάσιες αυξήσεις σε σύγκριση με 10 χρόνια νωρίτερα, όταν το 2014 καταγράφηκαν 3,4 εκατ. τουριστικές αφίξεις.
Η ικανοποίηση των τουριστών έχει αυξηθεί τα τελευταία 10 χρόνια από τη χαμηλότερη βαθμολογία του 7,7 το 2017 σε 8,4 το 2022 και το 2023.
Οι αρχαιολογικοί χώροι της Αθήνας με κύριο αξιοθέατο την Ακρόπολη –με επίπεδα-ρεκόρ επισκεπτών το 2023– και ο πολιτισμός της καταγράφονται ως ο βασικότερος λόγος επιλογής της ως προορισμός. Το 83% των επισκεπτών που ταξίδεψαν για αναψυχή στην Αθήνα επισκέφθηκε την Ακρόπολη, ενώ το 56% των ταξιδιωτών που ήρθαν στην πρωτεύουσα την επέλεξαν για τους αρχαιολογικούς χώρους και το πολιτιστικό ενδιαφέρον. Η βαθμολογία στα θέματα πολιτισμού είναι υψηλότατη, στο 9,1.
Από την έρευνα διακρίνονται τουλάχιστον 10 διαφορετικές «φυλές» επισκεπτών: αρχαιόφιλοι, φιλότεχνοι, δραστήριοι, διερχόμενοι, νυχτόβιοι, αγοραστές, καλοφαγάδες, θαλασσινοί, ανθρωποκεντρικοί, επαγγελματίες και άλλοι.
Οι αρχαιόφιλοι επισκέπτονται τους περισσότερους αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία. Οι φιλότεχνοι συμμετέχουν σε οργανωμένα tour αρχιτεκτονικής ή τέχνης, ενώ οι δραστήριοι μένουν περισσότερες νύχτες και επισκέπτονται τόσο αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία όσο και άλλος επιμέρους προορισμούς. Είναι αυτοί που έχουν μεγαλύτερη ευαισθησία σε θέματα αειφορίας.
Οι διερχόμενοι είναι εκείνοι που περνούν από την Αθήνα για λίγες μέρες πριν συνεχίσουν σε άλλους ευρωπαϊκούς ή ελληνικούς προορισμούς. Οι νυκτόβιοι έρχονται για να διασκεδάσουν και είναι κατά μέσον όρο μικρότερης ηλικίας. Στους αγοραστές συγκαταλέγονται εκείνοι που έχουν μεγαλύτερη μέση κατά κεφαλήν δαπάνη και έχουν ως προτεραιότητα το shopping, ενώ οι καλοφαγάδες εμβαθύνουν στις γαστρονομικές επιλογές της πρωτεύουσας. Οι θαλασσινοί έλκονται από το γεγονός ότι η Αθήνα είναι η μόνη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα με παραλιακό μέτωπο, ενώ οι ανθρωποκεντρικοί έλκονται από τη φιλοξενία των Ελλήνων.
Εχει ενδιαφέρον ότι κατά τον προγραμματισμό του ταξιδιού στην Αθήνα το 43% των επισκεπτών δεν λαμβάνει υπόψη τα θέματα αειφορίας. Περίπου 34% σχεδιάζει με βάση την αειφορία, αλλά με την προϋπόθεση ότι δεν του δημιουργεί κάποια δυσκολία. Μόνο το 23%, δηλαδή 1 στους 4, λαμβάνει σοβαρά υπόψη την αειφορία.
Σχετικά με το θέμα ασφάλεια και τη δημόσια καθαριότητα η ικανοποίηση των τουριστών έχει μειωθεί βαθμολογώντας τες με 7,4 και 6,4 αντίστοιχα, ενώ η αξιολόγηση για την κατάσταση στις πλατείες και τα πεζοδρόμια παρέμεινε σταθερή στο 6,9. Ωστόσο, αυτές οι αξιολογήσεις είναι ένας μέσος όρος και εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από το πού βρίσκεται το ξενοδοχείο. Χαμηλή βαθμολογία, 7,6 παίρνουν και τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια, τα μπαρ και οι εμπορικές εγκαταστάσεις έχουν υψηλή βαθμολογία, ενώ η εμπειρία εμπλουτίζεται περαιτέρω με τη συμμετοχή σε δραστηριότητες όπως διάφορες μορφές οργανωμένων περιηγήσεων στα αξιοθέατα, νυχτερινή ζωή, επισκέψεις σε μια πλούσια επιλογή από μουσεία, διάφορες γειτονιές και τις παραλίες και τα νησιά που βρίσκονται πλησίον της Αθήνας όπως του Αργοσαρωνικού, που έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια όσον αφορά την αναγνώριση και την επισκεψιμότητα.
moneyreview.gr