Εύχομαι να καταφέρω να προσφέρω, όσα περισσότερα μπορώ στο νησί
ΚΟΙΝΩΝΙΑΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ (ΚΟΙΝΩΝΙΑ)ΤέχνεςΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ 5 Σεπτεμβρίου 2021 fonisalaminas
Πριν από λίγο καιρό, μάθαμε πως πραγματοποιήθηκε από κάποιο καλλιτεχνικό συνεργείο, μία φωτογράφιση σε ένα ιστορικό κτίσμα του νησιού μας, τη λεγόμενη «Βίλα Παναγιωτόπουλου».
Το υλικό της φωτογράφισης έφτασε στα χέρια μας, αφού κοινοποιήθηκε πρώτα στο διαδίκτυο από τους συντελεστές. Βλέποντας τις φωτογραφίες, ενθουσιαστήκαμε με το εκπληκτικό αυτό αποτέλεσμα, σκεπτόμενοι πως δεν φανταζόμασταν ποτέ, πως θα μπορούσε να γίνει μια τόσο προσεγμένη καλλιτεχνική δουλειά, μέσα σε αυτό το φαινομενικά εγκαταλελειμμένο κτίριο.
Έτσι, αποφασίσαμε να βρούμε και να συναντήσουμε την κύρια συντελεστή αυτής της δουλειάς, την κα Καλλιόπη Χατζησταύρου η οποία έχει μεγαλώσει στο νησί μας και προ ολίγου καιρού επέστρεψε ξανά ως μόνιμη κάτοικος.
Να τη γνωρίσουμε και να μας πει λίγα λόγια για την ίδια, τη ζωή της και το πλούσιο καλλιτεχνικό βιογραφικό της. Στη συνάντηση μας, ήταν ευδιάθετη με πηγαίο χιούμορ, ακομπλεξάριστη και με πολλές όμορφες ιστορίες να διηγηθεί. Έτσι λοιπόν σας στη συστήνουμε!
Πως συνέλαβες την ιδέα να δημιουργήσεις αυτή την υπέροχη φωτογράφιση στη «Βίλα Παναγιωτόπουλου»;
Αρχικά θα πω πως, είμαι καλλιτέχνης και η δουλειά μου είναι να φτιάχνω όμορφες εικόνες για το κοινό και να συλλαμβάνω ιδέες. Έτσι για εμένα είναι εύκολο τις εικόνες που σκέφτομαι να τις ζωντανεύω, διότι έχω δίπλα μου και τους κατάλληλους συνεργάτες για αυτό! Είμαι λάτρης των νεοκλασικών κτισμάτων, ιδικά όσα κτίστηκαν περίπου στις αρχές του περασμένου αιώνα, μου προκαλούν τεράστιο ενδιαφέρον. Το συγκεκριμένο νεοκλασικό το έβλεπα όλη μου τη ζωή και πάντοτε μου δημιουργούσε δέος, έτσι αγέρωχο που στέκεται και παλεύει ενάντια στο χρόνο. Πάντα ήθελα να το δω από κοντά, να μπω στο εσωτερικό του. Έτσι λοιπόν, μου γεννήθηκε η ιδέα να δημιουργήσω μία φωτογράφιση, με ρούχα της εποχής που περίπου κτίστηκε η βίλα, με επιρροές από την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό και ταυτόχρονα, να μην λείπει το στοιχείο του χορού που φυσικά είναι το στοιχείο μου. Μέσα από αυτή την ενέργεια, ήθελα επίσης να δώσω ξανά ζωή σε αυτό το σπίτι, που στα νιάτα του πέρασε τεράστιες δόξες, μιας και φιλοξένησε τις μεγαλύτερες προσωπικότητες του καλλιτεχνικού κόσμου τις Ελλάδας και όχι μόνο φυσικά, αλλά το σημαντικότερο είναι πως η τελευταία κάτοικος και ιδιοκτήτρια του ήταν η εμβληματική μορφή των ολυμπιακών αγώνων «Μαρία Χόρς». Έτσι λοιπόν αποφάσισα να φέρω λίγο από τη μαγεία του τότε στον κόσμο του σήμερα και πιστεύω πως πραγματικά το αποτέλεσμα ενθουσίασε! Η «Βίλα Παναγιωτόπουλου» για εμένα θεωρείται από τα αρχιτεκτονικά διαμάντια του νησιού μας. Ένα διαμάντι που με καλή διαχείριση, θα μπορούσε να γίνει ξανά ένας χώρος συνάντησης της τέχνης του πολιτισμού και των γραμμάτων. Ευχαριστώ τους συνεργάτες μου, που με βοήθησαν να υλοποιήσω αυτή την υπέροχη δουλειά. Την Βίκυ Ζορμπά η οποία διαθέτει το μεγαλύτερο κατάστημα ειδών χορού και επαγγελματικών κοστουμιών στην Ελλάδα «Dancedreams» και τον υπέροχο φωτογράφο μας, με ένα εκπληκτικό βιογραφικό από την Ελλάδα και το εξωτερικό Σταύρο Μοσχόπουλο.
Ηθοποιία ή χορός; Ποιο σε γεμίζει περισσότερο; Αν έπρεπε να διαλέξεις ένα από τα δύο, ποια θα ήταν η επιλογή σου;
Αν είχα να διαλέξω ανάμεσα στην ηθοποιία και το χορό, δεν θα μπορούσα να διαλέξω διότι και τα δύο με γεμίζουν εξίσου. Ο χορός είναι το αντικείμενο το οποίο αγάπησα εξ αρχής, σπούδασα και ειδικεύτηκα επάνω σε αυτό με τις σπουδές μου. Η ηθοποιία ήρθε τελείως ξαφνικά, σαν ένα μαγικό χέρι, να με κατεύθυνε ξέροντας πως θα εξελιχθεί η πορεία μου. Για εμένα λοιπόν το καθένα έχει ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου!
Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σου; Τι ήταν από που πυροδότησε την πορεία σου;
Η ενασχόληση μου με τον χορό ξεκίνησε τυχαία στα 16 μου χρόνια, είχα πολύ ελεύθερο χρόνο και αποφάσισα να γεμίσω τα κενά της ημέρας μου κάνοντας απλά ερασιτεχνικά χορό. Ετσι ξεκίνησα στη σχολή χορού της Κ.Βέρας Χριστοφοράτου στη Σαλαμίνα. Σε μικρό χρονικό διάστημα ο χορός, είχε γίνει σας δεύτερο δέρμα για εμένα δεν μπορούσα να φανταστώ τη ζωή μου από εκεί και πέρα χωρίς το χορό. Μου έδινε ενέργεια, με ηρεμούσε, έγινε το οξυγόνο μου. Αποφάσισα πως θέλω να προχωρήσω επαγγελματικά σε αυτό τον τομέα και ήταν η πιο σημαντική απόφαση που πήρα για τη ζωή μου, παρόλο το νεαρό της ηλικίας μου. Σε αυτό το σημείο θέλω να ευχαριστήσω την Κ.Βέρα προσωπικά, διότι αν δεν είχε αντιληφθεί τις ικανότητες και το ταλέντο μου, έτσι ώστε να με ωθήσει προς αυτή την κατεύθυνση, δεν θα ήμουν εδώ που είμαι σήμερα. Την πορεία μου στο τομέα του χορού, την πυροδότησαν οι δάσκαλοι μου, οι οποίοι πίστεψαν σε εμένα απ’ την πρώτη στιγμή και ειδικά ένας από αυτούς, εξαρχής μου είπε, πως δεν θα γινόμουν απλά μια δασκάλα χορού, όπως πολλά παιδιά που αποφοιτούν από τις επαγγελματικές σχολές, αλλά πίστευε για εμένα πως μπορούσα να φτάσω πολύ ψηλά. Άκουσα τις συμβουλές, δούλεψα πολύ σκληρά για αρκετά χρόνια και ακόμα δουλεύω σκληρά βέβαια (διότι η γνώση δεν σταματά ποτέ) και τα κατάφερα. Την έναρξη της πορείας μου στο θέατρο, την πυροδότησε μία συνεργασία με μια εταιρεία παιδικού θεάτρου, η οποία προέκυψε αμέσως μετά την αποφοίτηση μου από την επαγγελματική σχολή χορού. Αρχικά ως χορογράφος της παράστασης, μετά ως χορεύτρια και στη συνέχεια μου δόθηκε το πρώτο μου κείμενο. Με αυτό το έργο εκείνη τη σεζόν κάναμε 75 περίπου παραστάσεις περιοδεία σε όλη την Ελλάδα! Κάπως έτσι λοιπόν, ξεκίνησε για εμένα, ένα καινούργιο και εξαιρετικά ενδιαφέρον ταξίδι, το οποίο και πυροδότησε το ξεκίνημα της πορεία μου στο θέατρο.
Πόσο εύκολος ή δύσκολος ήταν και είναι ο δρόμος που έχεις ακολουθήσει; Από τα πρώτα σου βήματα ως μαθήτρια μέχρι την επαγγελματική σου καταξίωση.
Ο δρόμος μου ήταν αρκετά δύσκολος από μαθήτρια, διότι οι ώρες προπονήσεων και μαθημάτων συνολικά, ήταν πάρα πολλές. Όταν προστέθηκε και το θέατρο αργότερα, τα πράγματα δυσκόλεψαν ακόμα περισσότερο. Όσο για την επαγγελματική καταξίωση πάλεψα πολύ τον πρώτο χρόνο δυσκολεύτηκα αρκετά να βρω δουλειά όμως δεν απογοητευτικά κάθε μέρα που περνούσε γινόμουν πιο δυνατή και έψαχνα τρόπους για να πετύχω το στόχο μου ως που τα κατάφερα. Βέβαια τα όνειρα και οι στόχοι, δεν σταματούν ποτέ, οπότε είμαι σε συνεχή αναζήτηση καινούργιων διδακτικών στόχων και επαγγελματικών προκλήσεων.
Μπορεί η τέχνη να εξασφαλίσει τον βιοπορισμό χωρίς εκπτώσεις ή θα πρέπει να επιλέξεις για ποιο από τα δύο θα «βάλεις νερό στο κρασί»; Ειδικά στην εποχή που ζούμε τα πράγματα για τους καλλιτέχνες είναι αρκετά δύσκολα.
Πιστεύω πως η τέχνη μπορεί να εξασφαλίσει το βιοπορισμός ενός ανθρώπου, ανάλογος προσόντων φυσικά. Το δικό μου πτυχίο, διότι είμαι απόφοιτος του Υπουργείου Πολιτισμού από Ανώτερη Σχολή Χορού, με ειδίκευση στο κλασικό μπαλέτο, τον σύγχρονο χορό και τη μουσικοκινητική αγώγη, μου εξασφαλίζει λοιπόν, κατά κάποιο τρόπο την εργασία διότι έχω τη δυνατότητα να διδάξω χορό σε όλες τις ηλικίες από τριών ετών και άνω, σε όλες τις σχολές της Ελλάδας αλλά και σε κάποιες χώρες του εξώτερικου, διότι το πτυχίο μου αναγνωρίζεται. Οπότε εκτός από το κομμάτι των παραστάσεων και του θεάτρου μπορώ να εξασφαλίσω το βιοπορισμό μου, πρώτα από την διδασκαλία. Όσοι καλλιτέχνες έχουν αυτή τη δυνατότητα σίγουρα θα βρουν τρόπους να ανταπεξέλθουν οικονομικά. Αν απτήν άλλη περιμένουν μόνο να απορροφηθούν στο επάγγελμα απλά ως performers, σίγουρα λόγο του τεράστιου αριθμού καλλιτεχνών και συνάμα των ελαχίστων ευκαιριών εργασίας στον κλάδο, πιστεύω πως τα πράγματα είναι αρκετά δύσκολα και ιδικά στην εποχή που διανύουμε ακόμα δυσκολότερα.
Εκφράζεσαι καλύτερα με το χορό ή με την ηθοποιία;
Δεν θα μπορούσα ποτέ να ξεχωρίσω αυτά τα δύο διότι είναι δύο τέχνες που αλληλοσυμπληρώνονται. Δεν υπάρχει χορός χωρίς θέατρο και θέατρο χωρίς χορό-κινησιολογία. Ο χορευτής για να μαγνητίζει το κοινό πρέπει να ερμηνεύει τον εκάστοτε ρόλο και εκφραστικά, έτσι ώστε να μπορεί να κατανοήσει το κοινό τι ακριβώς βλέπει. Χωρίς την έκφραση ο χορός είναι απλά ακούσιες κινήσεις• και όλα αυτά φυσικά χωρίς να μιλά. Στο θέατρο απ τήν άλλη πλευρά, ο ηθοποιός πρέπει να είναι άρτια εκπαιδευμένος στο κινησιολογικό μέρος διότι εκθέτει όλο του το σώμα στο κοινό, συν το λόγο φυσικά. Ο ηθοποιός εκφράζεται μέσω του λόγου, συνάμα με την στάση σώματος η οποία από μόνη της όπως και στο χορό θα μπορούσε να αποτελεί βασικό σημείο έκφρασης. Προσωπικά, δεν θα μπορούσα να ζήσω χωρίς να εκφράζομαι επί σκηνής, είτε με το χορό, είτε με το θέατρο. Κατέχουν και τα δύο ίση θέση στην καρδιά μου.
Τι αγαπάς περισσότερο; Τη διδασκαλία ή το performing;
Είναι δύο τελείως διαφορετικά πράγματα που συναντιούνται με έναν τόσο ιδιαίτερο τρόπο! Το να είσαι καλός performer-ηθοποιός-χορευτής, δεν σημαίνει πάντα πως είσαι και καλός δάσκαλος στον εκάστοτε τομέα. Όμως ένας επαγγελματίας ο οποίος έχει «πατήσει τη σκηνή» όπως λέμε, δηλαδή έχει σκηνική εμπειρία, σίγουρα έχει να δώσει πολλές και καλές συμβουλές για το αντικείμενο σε έναν μαθητή. Από τον μικρότερο έως τον μεγαλύτερο, από τον ερασιτέχνη έως τον επαγγελματία. Εγώ για καλή μου τύχη έχω αποκτήσει έως και σήμερα αρκετή σκηνική εμπειρία και μαζί με τις γνώσεις μου και την αγάπη μου για τη διδασκαλία, καταφέρνω να γίνομαι παράδειγμα προς μίμηση για τους μαθητές μου, να με αγαπούν και να με ακολουθούν. Έτσι λοιπόν αγαπώ και τα δύο, διότι είναι ιδιότητες που αλληλοσυμπληρώνονται. Όταν λοιπόν έχεις σκηνική εμπειρία, γνώσεις και θέληση, μπορείς να γίνεις ένας πολύ καλός δάσκαλος και να αγαπάς ότι κάνεις.
Θα θέλαμε να μας πεις λίγα λόγια για την εταιρεία παραγωγής «P&J Art Productions» την οποία και είσαι ιδιοκτήτρια.
Η εταιρεία αυτή ανοίχτηκε με πολύ αγάπη και μεράκι, είναι το καλλιτεχνικό μου παιδί. Καλύπτει όλο το φάσμα της τέχνης , του πολιτισμού, παραστάσεων και διδασκαλιών, εκδηλώσεων και ότι άλλο μπορεί να συλλάβει ένα καλλιτεχνικό μυαλό και να θέλει να το υλοποιήσει επί σκηνής και όχι μόνο. Δημιουργούμε θεάματα για μικρούς και μεγάλους, για ολόκληρη την οικογένεια, με σεβασμό απέναντι σε κάθε ηλικία και πάνω από όλα ήθος και αγάπη για τον θεατή. Η εταιρεία αυτή ανοίχτηκε το 2018 και έκτοτε, έχει ήδη στο βιογραφικό της, πέντε θεατρικές-χοροθεατρικές δημιουργίες ενηλίκων και παιδίων, οι οποίες έκαναν τεράστια επιτυχία στην Αθήνα αλλά και την υπόλοιπη Ελλάδα. Εδώ θέλω να ευχαριστήσω από τα βάθη της καρδιάς μου, τους ανθρώπους που με εμπιστεύτηκαν και μου έκαναν την τιμή να είναι συνεργάτες μου, διότι είναι εξαιρετικοί επαγγελματίες αλλά και άνθρωποι.
Μάνος Αντωνίου (σκηνοθέτης-ηθοποιός)
Βίκυ Ζορμπά (www.dancedreams.gr ενδυματολόγος)
Σταύρος Μοσχόπουλος @stavrosartphotos (Φωτογράφος).
Μάθαμε πως διαμένεις μόνιμα πάλι στη Σαλαμίνα,πώς πήρες αυτή την απόφαση να γυρίσεις στο νησί;’ Εχεις σκοπό να δραστηριοποιηθείς επαγγελματικά στον τόπο σου ή θα κρατήσεις τις δραστηριότητες σου μόνο στην Αθήνα;
Πήρα την απόφαση να γυρίσω στο νησί λόγο της κόρης μου, έγινα πρόσφατα μητέρα, η κόρη μου είναι ήδη έντεκα μηνών. Με τον άντρα μου είχαμε πει, πως όταν θα κάναμε οικογένεια θα φεύγαμε από την Αθήνα, έτσι και έγινε! Η Σαλαμίνα είναι ένα πολύ ήσυχο μέρος για να μεγαλώσει όμορφα ένα παιδί, σε αντίθεση με την Αθήνα που όσο όμορφη και αν είναι δεν είναι ο πλέον κατάλληλος τόπος,για το μεγάλωμα ενός παιδιού κατά τη δική μου άποψη. Σχετικά με το αν έχω σκοπό να δραστηριοποιηθώ εδώ, φυσικά και το θέλω πάρα πολύ να προσφέρω όλη μου την εμπειρία και τις γνώσεις στον τόπο μου, να δημιουργήσω όμορφες συνεργασίες και θεατρικά και διδασκαλικά. Να βοηθήσω σε ότι περνάει από το χέρι μου έτσι ώστε να πάμε καλλιτεχνικά, ένα βήμα παρακάτω αυτό τον τόπο, που μόνο ομορφιές έχει και να αρχίσουμε εκτός από δυνατούς αθλητές και επιστήμονες να γεννάμε και σωστούς καλλιτέχνες! Έτσι δεν θα μας λείπει τίποτα και όπως πάει ο κόσμος στην Αθήνα για να δει παραστάσεις και δρώμενα έτσι να έρχονται και από την Αθήνα εδώ. Πιστεύω πως ο κόσμος της Σαλαμίνας αγαπά τις τέχνες και διψάει για αυτές, ελπίζω λοιπόν και εύχομαι να καταφέρω να προσφέρω όσα περισσότερα μπορώ καλλιτεχνικά και πολιτιστικά στο νησί και φυσικά θα συνεχίσω τις δραστηριότητες μου και στην Αθήνα.
ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η Καλλιόπη Χατζησταύρου είναι απόφοιτος του υπουργείου πολιτισμού με πτυχίο καθηγητών χορού. Ξεκίνησε τη ενασχόληση της με το χορό ως ερασιτέχνης, στη σχολή χορού της «Βέρας Χριστοφοράτου» στη Σαλαμίνα.
Το 2015 αποφοίτησε από την Ανώτερη Επαγγελματική σχολή χορού «Μοριάνοβα-Τράστα».Την ίδια χρονιά έλαβε μέρος με δική της χορογραφία,στο φεστιβάλ ελλήνων χορογράφων στο αφιέρωμα των νέων δυνάμεων στο χώρο της χορογραφίας, με το έργο «Paranoia».
Στην πορεία, παρακολούθησε σεμινάρια κορυφαίων δασκάλων από την Ελλάδα και το εξωτερικό και εμπλούτισε την τεχνική της στα συστήματα του κλασικού μπαλέτου σύστημα «Vaganova» και του σύγχρονου χορού «Limon, Release, Cunningham, Duncan».
Το 2016 ξεκίνησε ενασχόληση της με το χώρο του θεάτρου αφού συνεργάστηκε με την εταιρεία ‘Magic Dream’ ως χορογράφος, χορεύτρια και ηθοποιός για το έργο «Μολυβένιος στρατιώτης» το οποίο και έκανε τεράστια επιτυχία αφού περιόδευσε σε όλη την Ελλάδα.
Στην πορεία ιδρύει την δική της εταιρεία παραγωγής η οποία από τον πρώτο κιόλας χρόνο λειτουργείας της, έκανε μεγάλη επιτυχία με το διασκευασμένο από εκείνη και τους συνεργάτες, της όπως ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Μάνος Αντωνίου, χοροθεατρικό έργο ‘La Coppelia’ το οποίο παίχτηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα διασκευασμένο ως χοροθεατρική παράσταση για ενήλικες και παιδιά,με κείμενο εξολοκλήρου γραμμένο από την ίδια. Η μία παράσταση διαδέχθηκε την άλλη, όλες με μεγάλη επιτυχία και σοβαρές συνεργασίες στο δυναμικό της, όπως «Δον Κιχώτης» (περιοδεία σε όλη την Ελλάδα), «Η Παράσταση των ηλιθίων» (Θέατρο Αλκμήνη), «Παράσταση είναι θα περάσει» (Θέατρο Λύχνος Τέχνης και πολιτισμού).
Έχει συμμετάσχει σε γυρίσματα ως βοηθητικός ηθοποιός με μικρούς ρόλους, σε γνωστές σειρές της ελληνικής τηλεόρασης. Ως χορεύτρια, χορογράφος και ηθοποιός στο μουσικοχοροθεατρικό έργο «Ετσι ειν’ η Ζωή» με την μεγαλύτερη βιρτουόζο ακορντεονίστρια της Ελλάδας, ‘Ζωή Τηγανούργια’ που παρουσιάστηκε στον πολυχώρο τέχνης (‘Εl Covento DelArte’)και σε πολλές ακόμα περιοδείες μουσικοχορεύτικών θεαμάτων και θεατρικών παραστάσεων, με δυνατές και σοβαρές συνεργασίες με εκλεκτούς ηθοποιούς μουσικούς και σκηνοθέτες. Από το 2017 έως και σήμερα συνεργάζεται ως dancewear model promoter με το μεγαλύτερο κατάστημα ειδών χορού και επαγγελματικών κοστουμιών της Ελλάδας «Dancedreams by Vicky Zorba» και έχει πάρει μέρος σε πολλές φωτογραφίσεις και διαφημίσεις.
Από το 2016 έως και σήμερα διδάσκει σε ερασιτεχνικές σχολές χορού της Αθήνας, κλασικό μπαλέτο, σύγχρονο χορό, stretching, barre a terre και ενδυνάμωση για μικρούς και μεγάλους, καθώς και μουσικοκινητική αγωγή σε παιδιά προσχολικής και νηπιακής ηλικίας.
Χρηστικοί σύνδεσμοι
e-mail: kallioph.xatzhstavrou@gmail.com
Facebook: Kallioph Xatzhstavrou (profil & page)
Instagram: kallioph.xatzhstavrou
Φωνή της Σαλαμίνας – Αύγουστος 2021 – έντυπη μορφή