Η αυτόνομη οδήγηση αρχικών επιπέδων, γίνεται πλέον αναπόσπαστο μέρος της αυτοκίνησης
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ 7 Σεπτεμβρίου 2021 fonisalaminas
Τα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, καθώς και αυτά της υποβοήθησης οδηγού (ΑDAS) που υπάρχουν στα σύγχρονα αυτοκίνητα όχι μόνο κάνουν ευκολότερη την οδήγηση του οδηγού, αλλά αυξάνουν θεαματικά και την ασφάλειά του.
Παράλληλα προσφέρουν σε μεγάλο βαθμό και κάποιου είδους οδηγική αυτονομία, επιπέδου κυρίως 2, ενώ αρκετές μάρκες διαθέτουν ήδη στην παραγωγή αυτοκίνητα που προσφέρουν αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3. Έτσι, ενώ το 2019 υπήρχαν περίπου 31 εκατομμύρια οχήματα με κάποιο επίπεδο αυτόνομης οδήγησης παγκοσμίως, ο αριθμός αυτός αναμένεται να αγγίξει τα 54 εκατομμύρια το 2024. Και ενώ τα τελευταία δύο χρόνια η αγορά του αυτοκινήτου έχει συρρικνωθεί λόγω της πανδημίας, εντούτοις οι πωλήσεις των οχημάτων με αντίστοιχη τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης γνωρίζουν μεγάλη αύξηση.
Περίπου 18,43 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα που θα πωληθούν το 2024 θα έχουν αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 2, γεγονός που θα επιτρέπει στους οδηγούς να έχουν βοήθεια στον έλεγχο του τιμονιού, χωρίς όμως να το αφήνουν. Σχεδόν ένα εκατομμύριο νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται το 2024 θα έχουν υψηλότερα επίπεδα αυτοματισμού. Σύμφωνα με τις έρευνες, προβλέπεται ότι το 2025 σχεδόν το 60% των νέων αυτοκινήτων που θα πωλούνται παγκοσμίως θα έχουν συστήματα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2, ενώ το 2030 τα αυτόνομα αυτοκίνητα επιπέδου 2 αναμένεται να κυριαρχήσουν στην αγορά. Ωστόσο, τα αυτόνομα οχήματα επιπέδου 3 και επιπέδου 4 θα αντιπροσωπεύουν την ίδια χρονιά περίπου το 8% του συνόλου των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων.
Εταιρείες όπως η General Motors, η Toyota, η Nissan, η Volkswagen, η Ford και η Tesla έχουν εισέλθει στην αγορά. Λόγω της πολυπλοκότητας της ανάπτυξης αυτόνομων οχημάτων, οι εταιρείες κάνουν συνεργασίες με άλλες εταιρείες προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση στην τεχνογνωσία. Το 2016, για παράδειγμα, η General Motors απέκτησε μια νεοσύστατη Cruise και φέτος η Toyota ανακοίνωσε την αγορά του τμήματος αυτόνομων αυτοκινήτων της Lyft. Η Argo AI, μια άλλη νεοσύστατη εταιρεία στον κλάδο, έχει λάβει σημαντική οικονομική υποστήριξη από τη Ford και τη Volkswagen.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης που πραγματοποίησε η «statista» υπολογίζεται ότι περίπου το 10% όλων των οχημάτων που θα πωλούνται στην Κίνα το 2035 θα έχουν συστήματα αυτόματης οδήγησης επιπέδου 4 ή 5, ενώ την ίδια χρονολογία το μερίδιο των πωλήσεων αυτόνομων οχημάτων όλων των επιπέδων θα ανέρχεται περίπου στο 66% των συνολικών πωλήσεων.
Τέλος, άλλη έρευνα αναφέρει ότι μόνο το 16% των ερωτηθέντων οδηγών σήμερα δεν θα είχαν πρόβλημα να χρησιμοποιήσουν ένα αυτόνομο όχημα. Ποσοστό που κρίνεται ικανοποιητικό, αν αναλογιστούμε ότι η αυτόνομη οδήγηση βρίσκεται ακόμη στα πρώτα της στάδια.
Κυριάκος Παρασίδης – ΑΠΕ ΜΠΕ