Παλιά επαγγέλματα με νέες δυνατότητες ανάπτυξης
ΕΛΛΑΔΑΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝΚΟΙΝΩΝΙΑΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ 21 Ιουνίου 2022 fonisalaminas
Μπορεί μία αισθητικός να θεωρηθεί προσωπικό που παρέχει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες σε μια μονάδα ιαματικού τουρισμού; Ή πάντα θα θεωρούμε ότι πρόκειται για μια υπάλληλο του συνοικιακού κομμωτηρίου που φροντίζει τα νύχια και τα φρύδια μας; Ενας επιπλοποιός που διατηρεί εδώ και χρόνια μια μικρή βιοτεχνία και φτιάχνει ομολογουμένως γερά έπιπλα, αλλά λίγο παλιομοδίτικα πώς θα καταφέρει να αναπτύξει την επιχείρησή του και να ανταγωνιστεί τις μεγάλες αλυσίδες επίπλων; Μπορεί ένας κεραμοποιός να πουλήσει τα προϊόντα και σε άλλους εκτός από τους τουρίστες, Ελληνες και ξένους, που αγοράζουν σουβενίρ; Και τι πρέπει να κάνει ένας ζαχαροπλάστης για να διακριθεί στη δουλειά του, χωρίς να χρειαστεί να συμμετάσχει σε ένα talent show;
Απαντήσεις και κυρίως κατευθύνσεις σε χιλιάδες εργαζομένους ή εν δυνάμει εργαζομένους σε τεχνικές κυρίως ειδικότητες επιχειρούν να δώσουν οι οδικοί χάρτες προσαρμογής του επαγγέλματος που κατάρτισε και εξέδωσε το Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ) στο πλαίσιο της δράσης «Εργαστήριο Πρόγνωσης και Παρακολούθησης Αλλαγών Επαγγελμάτων», η οποία συγχρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα – Επιχειρηματικότητα – Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ) του ΕΣΠΑ. Μέχρι στιγμής, έχουν εκδοθεί οδικοί χάρτες για τα ακόλουθα 20 επαγγέλματα: κεραμοποιός, αισθητικός, υδραυλικός, ζαχαροπλάστης, ηλεκτρολόγος εγκαταστάτης, ειδικός προσθετικής κατασκευής (additive manufacturing/3D printing), επιπλοξυλουργός, αργυροχρυσοχόος, ψυκτικός, τεχνίτης υαλοπινάκων, αλουμινοσιδηροκατασκευαστής, φωτογράφος – ειδικός ψηφιακών λήψεων, επαγγελματίας οπτικοακουστικού τομέα (ειδικός διαχείρισης ήχου και εικόνας), ελαιουργός, μεσίτης ακινήτων, υπεύθυνος διαχείρισης ιστοσελίδων, ψηφιακών πλατφορμών και social media, υπεύθυνος καταστήματος εστίασης/υγειονομικού ενδιαφέροντος, αμπελουργός – οινοποιός, μηχανικός – ηλεκτρολόγος αυτοκινήτων και εγκαταστάτης – συντηρητής καυστήρων υγρών και αερίων καυσίμων. Σε πρόσφατη εκδήλωση της ΓΣΕΒΕΕ, ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης ανέφερε με νόημα: «Πρέπει να σταματήσουμε να καταρτίζουμε τους Ελληνες στο word και το excel και να κάνουμε upskilling». Σήμερα παρουσιάζουμε ενδεικτικά κάποιες από τις λύσεις για επιλεγμένα επαγγέλματα.
ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΗΣ
Τα «γλυκά» της gig economy
Με τον κλάδο να αριθμεί πάνω από 55.000 επαγγελματίες (συμπεριλαμβανομένου και του κλάδου αρτοποιίας) και το επίπεδο αυτοαπασχόλησης να είναι υψηλό, το επάγγελμα του ζαχαροπλάστη δίνει δουλειά μεν, αλλά όχι πολλά λεφτά σε πολλούς. Πέρα από το να φτιάχνει κάποιος γλυκά στο δικό του κατάστημα, το τελευταίο διάστημα εμφανίζεται ολοένα και συχνότερα ένα άλλο επιχειρηματικό μοντέλο, αυτό που βασίζεται στη λεγόμενη gig economy (ορισμένου χρόνου σύμβαση, παραχώρηση τεχνογνωσίας). Στην ουσία πρόκειται για παροχή υπηρεσιών από εξωτερικούς συνεργάτες – ζαχαροπλάστες σε επιχειρήσεις αμιγώς ζαχαροπλαστικής ή σε επιχειρήσεις HORECA γενικότερα. Η ανάγκη αυτή είναι ακόμη μεγαλύτερη στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, όπου συντελείται αύξηση των κλινών σε ξενοδοχεία 5 αστέρων με αντίστοιχη αύξηση των αναγκών σίτισης. Επίσης, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, παρατηρείται η συνεχιζόμενη αύξηση στη δημιουργία νέων εστιατορίων και μεγάλων καταστημάτων καφέ με παροχή γευμάτων και γλυκού, τα οποία είτε αποτελούν δυνητικούς πελάτες χονδρικής σε επιχειρήσεις ζαχαροπλαστικής είτε θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας για ζαχαροπλάστες. Τέλος, απαραίτητο για να ξεχωρίσει ένας ζαχαροπλάστης είναι να αφουγκρασθεί εγκαίρως τις νέες τάσεις για πιο υγιεινές πρώτες ύλες (π.χ. χρήση γλυκαντικών, όπως στέβια, αντί για ζάχαρη, φρούτων και μελιού). Η χρήση δε των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, κυρίως του Instagram, θεωρείται καθοριστικής σημασίας για την προβολή των προϊόντων.
ΑΙΣΘΗΤΙΚΟΣ
Σύνδεση με κλάδο υγείας και ιαματικό τουρισμό
Η κυρίαρχη εντύπωση που υπάρχει για το επάγγελμα του αισθητικού σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό και με το πώς αντιμετωπίζεται από το κράτος. Παρ’ όλο που η αισθητική ανήκει στα επαγγέλματα υγείας, καθώς αφορά την υγεία του δέρματος, απασχολεί δε τους αποφοίτους της Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας των ΑΤΕΙ Αθήνας και Θεσσαλονίκης και της Σχολής Βιοϊατρικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και τους βοηθούς τους, ο κλάδος της αισθητικής, αντί του τομέα προτεραιότητας «Υπηρεσίες Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας», έχει ενταχθεί και παραμένει βάσει ενός αναχρονιστικού πλαισίου γενικής αντίληψης στον τομέα προτεραιότητας «Παροχή Προσωπικών Υπηρεσιών», με αποτέλεσμα η επαγγελματική δραστηριότητα στον κλάδο να έχει περιορισμένη πρόσβαση σε χρηματοδοτήσεις.
Δύο λύσεις που προτείνει ο οδηγός είναι οι ακόλουθες:
α) συστέγαση του επαγγελματία αισθητικού με άλλες ειδικότητες του χώρου υγείας, μια και η νομοθεσία το επιτρέπει από το 2014 και β) η ανάπτυξη δικτύων εργαστηρίων ανά την Ελλάδα, με εξειδίκευση τουριστικής παροχής υπηρεσιών αισθητικής-ευεξίας, που μπορούν κάλλιστα να αναπτύξουν συνέργειες με τουριστικά πρακτορεία, ξενοδοχεία και άλλους παρόχους τέτοιων υπηρεσιών, στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας που έχει ξεκινήσει για τον ιαματικό τουρισμό.
ΕΠΙΠΛΟΞΥΛΟΥΡΓΟΣ
Εμφαση σε νέα υλικά και ψηφιακό σχεδιασμό
Η τεχνολογία, τα νέα υλικά και η κυκλική οικονομία είναι αυτές που μπορούν να δώσουν νέα ώθηση σε έναν επιπλοξυλουργό που διαθέτει μια μικρή βιοτεχνία. Τα νέα υλικά είναι αυτά που δίνουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, διότι συχνά έχουν πολύ βελτιωμένες ιδιότητες. Τέτοια υλικά είναι για παράδειγμα ο βακελίτης, το θερμικά τροποποιημένο ξύλο κ.ά. Επίσης, η διεύρυνση των παρεχόμενων υπηρεσιών, όπως για παράδειγμα οι υπηρεσίες υποστήριξης μετά την πώληση (after sales) θεωρείται ότι δίνει τη δυνατότητα στους επαγγελματίες να διατηρήσουν το πελατολόγιό τους, να ενισχύσουν την επαφή τους με τον πελάτη και εν τέλει να αυξήσουν τον κύκλο εργασιών τους. Η χρήση της τεχνολογίας, όπως προγράμματα ηλεκτρονικού σχεδιασμού επίπλων, θεωρείται επίσης λύση που μπορεί να βοηθήσει τους επιπλοξυλουργούς να κατασκευάσουν ανταγωνιστικά προϊόντα. Η δημιουργία ιστοσελίδας, εξάλλου, από την επιχείρηση ή από μια ομάδα επιχειρήσεων για την προώθηση των προϊόντων τους μπορεί να προσελκύσει επιπλέον πελάτες και μάλιστα νεότερης ηλικίας. Καθοριστικό ρόλο επίσης στην προσέλκυση νέων πελατών διαδραματίζει η παραγωγή προϊόντων με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Τούτο μπορεί να επιτευχθεί, πρώτον, με την κατασκευή πολυλειτουργικών επίπλων και δεύτερον, με την επαναχρησιμοποίηση πρώτων υλών από απόσυρση προϊόντων ξύλου και χρήση οικολογικών βοηθητικών πρώτων υλών (π.χ. οικολογικά βερνίκια). Αυτό μπορεί να σημαίνει αυξημένο κόστος παραγωγής, αλλά συνεπάγεται και κατασκευή προϊόντος υψηλής προστιθέμενης αξίας.
ΜΕΣΙΤΗΣ
Μπορεί στις ξένες ταινίες που βλέπουμε το επάγγελμα του μεσίτη να είναι από τα πλέον διαδεδομένα και να ασκείται με σύγχρονο τρόπο, κάτι τέτοιο όμως δεν συμβαίνει στην Ελλάδα. Αλλωστε, η κυρίαρχη αντίληψη που επικρατούσε ήταν η εύρεση αγοραστή ή ενοικιαστή και αντιστρόφως η εύρεση κατοικίας για ενοικίαση ή αγορά απευθείας μεταξύ των ενδιαφερομένων.
Ο ιδιοκτήτης ενός σπιτιού που ήθελε να το ενοικιάσει έβαζε μια αγγελία και το έδειχνε μόνος τους στους ενδιαφερομένους. Η τάση αυτή αρχίζει να φθίνει το τελευταίο διάστημα –και λόγω έλλειψης χρόνου– ακόμη και για κατοικίες και όχι μόνο για επαγγελματικά ακίνητα.
Αυτό, βεβαίως, δεν σημαίνει ότι οι μεσίτες στην πλειονότητά τους έχουν εκσυγχρονισθεί. Μέσα από τη χρήση τεχνολογικών λύσεων μπορούν να βελτιώσουν το προφίλ τους και φυσικά να αυξήσουν την πελατεία τους.
Τέτοια λύση είναι, για παράδειγμα, η παροχή στους πελάτες της δυνατότητας εικονικής περιήγησης γύρω από και εντός των χώρων του μεσιτευόμενου ακινήτου με τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας (Virtual Reality – VR) ή/και με τεχνολογίες επαυξημένης πραγματικότητας (Augmented Reality – AR) παράλληλα και με τη χρήση drones.
moneyreview.gr