Πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος να εθιστεί κάποιος στις online αγορές; Πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος να εθιστεί κάποιος στις online αγορές;
Οι δυνατότητες μέσα από το διαδίκτυο είναι πάμπολλες. Σχεδόν όλες οι καθημερινές δραστηριότητες μπορούν να περάσουν στη σφαίρα του διαδικτύου: από το να απευθύνει... Πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος να εθιστεί κάποιος στις online αγορές;

Οι δυνατότητες μέσα από το διαδίκτυο είναι πάμπολλες. Σχεδόν όλες οι καθημερινές δραστηριότητες μπορούν να περάσουν στη σφαίρα του διαδικτύου: από το να απευθύνει κανείς χαιρετισμό σε ένα κοντινό του πρόσωπο, μέχρι να κάνει ηλεκτρονικές συναλλαγές. Για αυτόν τον λόγο η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου γίνεται ολοένα αυξανόμενη. Οτιδήποτε χρειαστεί κανείς, μπορεί να φτάσει στον χώρο του πατώντας λίγα κουμπιά. Βέβαια αυτό έχει το μειονέκτημα το ότι ο πελάτης δεν μπορεί να δει το προϊόν με τις πραγματικές διαστάσεις του, ωστόσο πολλές φορές αυτό υπερνικάται από τα πολλαπλά οφέλη της διαδικασίας. Το κυριότερο πλεονέκτημα είναι η απουσία μετακίνησης, καθώς μπορεί να γίνουν όλα από το κινητό ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή.



Μήπως όμως αυτή η ευκολία είναι εθιστική; Αυτό το ερώτημα θα πρέπει να μας απασχολήσει, ειδικότερα αν πατάμε το κουμπί “προσθήκη στο καλάθι” περισσότερο από το συνηθισμένο. Ωστόσο, το τι είναι σύνηθες και τι όχι, είναι υποκειμενικό για τον καθένα αναλόγως τις ανάγκες του. Παρόλα αυτά υπάρχουν κάποια σημάδια που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, πως δηλαδή κάποιος χωρίς να το συνειδητοποιεί , πραγματοποιεί ηλεκτρονικές αγορές άνω του φυσιολογικού.

Αρχικά, ξοδεύει πολύ ελεύθερο χρόνο σε ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops). Είναι το αντίστοιχο με το να χαζεύει κανείς βιτρίνες καθώς κάνει τη βόλτα του. Μόνο που σε αυτή την περίπτωση, το άτομο σχεδόν εμμονικά ψάχνει πράγματα να αγοράσει, δηλαδή ξεφεύγει από το να χαζεύει απλώς προϊόντα και αγγίζει τα όρια του εθισμού.



Επιπλέον, αγοράζει συνεχώς πράγματα που δεν χρειάζεται. Τακτικές παραγγελίες σε είδη ένδυσης και υπόδυσης, αγορά διάφορων “εξυπηρετικών gadget” – που μπορεί κάποιος να εξυπηρετηθεί και χωρίς αυτά – και άλλες αγορές αντικειμένων χωρίς ιδιαίτερη δυνατότητα χρήσης.

Ένα ακόμη πιο ηχηρό σημάδι είναι η έλλειψη οικονομικής δυνατότητας για να γίνουν αυτές οι αγορές (εξαιρούνται τα είδη πρώτης ανάγκης). Όταν κάποιος αδυνατεί να βάλει σε προτεραιότητα ζητήματα επιβίωσης και αντί αυτού προτιμά να αγοράζει online πράγματα τα οποία δεν είναι αναγκαία, είναι ιδιαίτερα ακριβά , ενώ έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην οικονομική του ευμάρεια προκαλώντας ελλείψεις στα βασικά αγαθά, τότε αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να ελέγξει τις παρορμήσεις του.



Η λέξη κλειδί που διαχωρίζει την φυσιολογική δραστηριότητα από τον εθισμό είναι η ‘’συχνότητα” με την οποία πραγματοποιούνται οι ηλεκτρονικές αγορές. Όλοι κάποια στιγμή αγοράσαμε ένα ακριβό αντικείμενο ενώ δεν ήμασταν τόσο ευήμεροι στα οικονομικά μας, αγοράσαμε κάτι που ίσως να μην χρειαζόμασταν τόσο, ή για μια μικρή περίοδο κάναμε λίγες online αγορές παραπάνω από το συνηθισμένο για εμάς. Σημασία έχει να μην εμποδίζεται η καθημερινή μας λειτουργικότητα και να προσέχουμε να τηρούμε τα όρια που ο καθένας βάζει στον εαυτό του. Οι πειρασμοί είναι καθημερινοί μέσω των διαφημίσεων στα κοινωνικά δίκτυα, ωστόσο πρέπει εμείς να ελέγχουμε τις ηλεκτρονικές μας αγορές και όχι εκείνες εμάς.

csii.gr

error: Content is protected !!