Στο στόχαστρο των κλεφτών έχουν μπει οι καταλύτες των αυτοκινήτων, τους οποίους αφαιρούν σε χρόνο dt, χωρίς κανείς να τους πάρει είδηση. Ένα φαινόμενο που δεν είναι στο ελάχιστο ελληνικό, καθώς το πρόβλημα εκτείνεται σε παγκόσμια κλίμακα και κάποιες χώρες -όπως οι Αγγλία και Η.Π.Α.- πραγματικά «πονοκεφαλιάζουν» εξαιτίας του. Πώς αντιλαμβανόμαστε ότι κάποια σπείρα έβαλε στο μάτι και το δικό μας καμάρι;
Πρώτο, κυριότερο και αυταπόδεικτο σύμπτωμα είναι η κατακόρυφη αύξηση του θορύβου. Το αυτοκίνητο ξαφνικά ακούγεται σαν να φοράει aftermarket «μπουρί», μη θυμίζοντας ούτε στο ελάχιστο τα κανονικά του ντεσιμπέλ. Πέρα από τη βαβούρα, αλλάζει και η χροιά. Ένα ανυπόφορο για τα αυτιά «γρα-γρα» γεμίζει την καμπίνα, αλλά και το εξωτερικό περιβάλλον, «φωνάζοντας» πως υπάρχει πρόβλημα στο σύστημα εξαγωγής. Ο θόρυβος, ωστόσο, κάποιες φορές μπορεί να είναι παραπλανητικός. Μια τρύπα στην εξάτμιση ή κάποιο ξεκόλλημα στις σωληνώσεις επίσης μπορεί να προκαλέσει θεαματική αύξηση στην ηχητική «μανούρα», κάνοντάς μας να πέφτουμε στο έδαφος και να ψάχνουμε αν λείπει (που τελικά, δεν λείπει) από κάτω.
Το δεύτερο σημάδι είναι οπτικό και προέρχεται από τον πίνακα οργάνων. Η απώλεια του καταλύτη επηρεάζει τις εκπομπές ρύπων, καθώς και το συσχετισμό αυτών με τον λόγο αέρα-καυσίμου. Αμφότερες αιτίες να «πυροδοτήσουν» το check engine, δείχνοντάς μας πως κάτι δεν πηγαίνει καλά. Αν η ένδειξη στο καντράν, δε, συνδυάζεται με την προαναφερθείσα βαβούρα, τότε σίγουρα έχουμε πέσει θύμα κλοπής του καταλύτη.
Ούτως ή άλλως, ενδέχεται να το καταλάβουμε και μόνοι μας, δίχως λυχνίες στον πίνακα οργάνων ή τρελά ντεσιμπέλ. Αν οδηγούμε με ανοιχτό παράθυρο, οι επιπλέον ποσότητες μονοξειδίου του άνθρακα που απελευθερώνονται από την προβληματική εξαγωγή, θα αρχίσουν να μπαίνουν στην καμπίνα. Ένας καταλύτης περιορίζει μέχρι και κατά 95% τις εκπομπές CO, κάτι που σημαίνει ότι αν αφαιρεθεί εκτιθέμεθα σε έως 20 φορές παραπάνω στα συγκεκριμένα καυσαέρια, από όταν βρίσκεται στη θέση του. Έκθεση που έχει τις επιπτώσεις της στην εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού και φανερώνεται μέσα από πονοκεφάλους.
Τελευταίο, και πιο δύσληπτο για τον μέσο οδηγό, σύμπτωμα συνιστά η επιδείνωση του τραβήγματος, στις χαμηλές στροφές. Η απώλεια του καταλύτη προκαλεί σύγχυση σε μια σειρά από αισθητήτες, αλλά και στην ίδια τη λειτουργία του συστήματος εξαγωγής. Το check engine είναι η πρώτη γραμμή ενημέρωσης, η μείωση της ροπής στο χαμηλότερο φάσμα του στροφομέτρου η δεύτερη.
autogreeknews.gr