Σε διαβούλευση το ερανιστικό νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ-τι μπαίνει και τι μένει εκτός
ΕΙΔΗΣΕΙΣΕΛΛΑΔΑΚΟΙΝΩΝΙΑ 6 Νοεμβρίου 2023 fonisalaminas
Κατάργηση της υποχρεωτικής εγκατάστασης δικτύων αερίων καυσίμων σε οικοδομές, λύση για την ανασύσταση φακέλου οικοδομικής άδειας, κατοχύρωση της αρτιότητας ρυμοτομούμενων γηπέδων, τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάνελ σε απολήξεις κλιμακοστασίων, πολεοδομικές παρατάσεις περιλαμβάνονται μεταξύ πολλών άλλων στις πολεοδομικές, χωροταξικές, ενεργειακές και περιβαλλοντικές ρυθμίσεις του νέου πολυνομοσχεδίου του ΥΠΕΝ, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση.
Η τελική ρύθμιση για αλλαγή μηχανικού σε οικοδομικό έργο, με και χωρίς παραίτηση του μηχανικού
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρος Σκυλακάκης, έθεσε σε δημόσια διαβούλευση από την Τρίτη 31 Οκτωβρίου έως τις 13 Νοεμβρίου 2023,το σχέδιο νόμου, με τίτλο: «Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις», το λεγόμενο ερανιστικό νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ, με συνολικά 61 άρθρα και 11 κεφάλαια, τα οποία αφορούν στα datacenters και σε πολεοδομικές, χωροταξικές, ενεργειακές και περιβαλλοντικές ρυθμίσεις.
Τι θα γίνει με εκτός σχεδίου και αυθαίρετα κατηγορίας 5
Εκτός των διατάξεων του νομοσχεδίου μένουν οι ρυθμίσεις που έχει εξαγγείλει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ για την εκτός σχεδίου δόμηση και την επαναφορά δυνατότητας υπαγωγής σε τακτοποίηση αυθαιρέτων κατηγορίας 5.
Αρμόδιες πηγές του ΥΠΕΝ αναφέρουν στο ecopress ότι ισχύουν στο ακέραιο οι δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ για την προώθηση των δύο συγκεκριμένων ρυθμίσεων και ότι ο προγραμματισμός του υπουργείου προβλέπει να περιληφθούν στο επόμενο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ, που αφορά σε θέματα κλιματικής κρίσης, ανθεκτικότητας και τις αναπλάσεις και θα τεθεί σε διαβούλευση μέχρι το τέλος του έτους.
Οι ίδιες πηγές λένε ότι προχωρά κανονικά ο νομοθετικός προγραμματισμός του υπουργείου ΠΕΝ, εξηγώντας ότι προηγείται το ερανιστικό νομοσχέδιο, το οποίο εγκρίθηκε από το υπουργικό συμβούλιο τέλος του καλοκαιριού και ακολουθεί το νέο πολεοδομικό, χωροταξικό νομοσχέδιο για τις αναπλάσεις, στο οποίο θε περιληφθούν οι δύο ρυθμίθσεις για εκτός σχεδίου και αυθαίρετα κατηγορίας 5. Ρυθμίσεις για τις οποίες λένε οι ίδιες πηγές, ότι το υπουργείο έχει προχωρήσει στην ετοιμασία τους και σε θετική τελική συνεννόηση, σε κυβερνητικό επίπεδο.
Σημειώνεται ότι για την εκτός σχεδίου δόμηση η νέα ρύθμιση που θα προωθήσει στο επόμενο νομοσχέδιο το ΥΠΕΝ προβλέπει μεταβατική λύση δόμησης σε γήπεδα άνω των τεσσάρων στρεμμάτων, χωρίς πρόσωπο σε πολεοδομικά αναγνωρισμένη οδό. Στο μεταξύ ψηφίστηκε ήδη στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση που έδωσε εξάμηνη παράταση της προθεσμίας που έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου 2023 για την κατοχύρωση του δικαιώματος δόμησης στα κατά παρέκκλιση άρτια γήπεδα εκτός σχεδίου κάτω των τεσσάρων στρεμμάτων.
Τι μπαίνει στο ερανιστικό νομοσχέδιο
Στο ερανιστικό σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ, που τέθηκε σε διαβούλευση περιλαμβάνονται νέες ρυθμίσεις, οι οποίες προβλέπουν:
Λύση για την ανασύσταση του φακέλου οικοδομικής άδειας.
Η λύση έγκειται στην πρόβλεψη ότι η ανασύσταση του φακέλου οικοδομικής άδειας θα γίνεται με τη νέα ρύθμιση σε επίπεδο ιδιοκτησίας (διαμερίσματος) και όχι ολόκληρου του κτιρίου (οικοδομής- πολυκατοικίας). Συγκεκριμένα προβλέπεται στο άρθρο 22 του νομοσχεδίου ότι:
« Ανασύσταση φακέλου οικοδομικών αδειών
1.Για τις ιδιοκτησίες, των οποίων η οικοδομική άδεια εκδόθηκε πριν από την έναρξη ισχύος του από 8.9.1983 π.δ. (Δ’ 394), η ανασύσταση φακέλου οικοδομικών αδειών πραγματοποιείται με αντίγραφα των σχεδίων, όπως προσαρτήθηκαν στην πράξη σύστασης διηρημένων ιδιοκτησιών, αν υφίστανται, εφόσον η πραγματική κατάσταση συμφωνεί με τα σχέδια της σύστασης, τα οποία κατατίθενται στην οικεία Υπηρεσία Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.) και θεωρούνται από αυτήν.
2.Για τις ιδιοκτησίες, των οποίων η οικοδομική άδεια εκδόθηκε μετά την έναρξη ισχύος του από 8.9.1983 π.δ., τα σχέδια της ανασύστασης φακέλου οικοδομικών αδειών περιλαμβάνουν το τοπογραφικό διάγραμμα, το διάγραμμα κάλυψης και την κάτοψη/κατόψεις, όπου εμφαίνεται η συγκεκριμένη ιδιοκτησία, τα οποία κατατίθενται στην οκεία Υ.ΔΟΜ. και θεωρούνται από αυτήν».
Διατήρηση της αρτιότητας οικοπέδων σε ειδικές περιπτώσεις αναγκαστικής απαλλοτρίωσης
Προβλέπεται στο άρθρο 21 ότι: «Κατά κανόνα άρτια και οικοδομήσιμα οικόπεδα εντός ορίων οικισμών κάτω των δύο χιλιάδων (2.000) κατοίκων, που απομειούνται συνεπεία αναγκαστικών απαλλοτριώσεων για τη διαπλάτυνση δημοτικών οδών, χωρίς αποζημίωση των ιδιοκτητών, θεωρούνται άρτια και οικοδομήσιμα, ακόμα και αν δεν πληρούν τις προϋποθέσεις αρτιότητας, εφόσον μετά την απαλλοτρίωση απομένει ποσοστό τουλάχιστον εβδομήντα τοις εκατό (70%) της αρχικής έκτασης, άλλως απαλλοτριώνονται και αποζημιώνονται στο σύνολό τους».
Πολεοδομικές παρατάσεις
Οι πολεοδομικές παρατάσεις αφορούν κατά κύριο λόγο στην ολοκλήρωση των ΓΠΣ και ΣΧΟΑΠ. Δίδνεται η δυνατότητα στους Δήμους, που δεν έχουν ολοκληρώσει μέχρι τώρα τις σχετικές διαδικασίες να αναθεωρήσουν τα παλαιά Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια, ώστε να καθοριστούν κατ΄εναρμονισμό με το νέο πολεοδομικό σχεδιασμό των ΤΠΣ και ΕΠΣ, νέοι όροι δόμησης και χρήσεις γης σε εντός και εκτός σχεδίου περιοχές, η τακτοποίηση οικισμών και αυθαιρέτων για χιλιάδες ιδιοκτήτες και επενδυτές αλλά και η δυνατότητα περιβαλλοντικής προστασίας ευαίσθητων περιοχών.
Κατάργηση της υποχρέωσης εγκατάστασης δικτύου αερίων καυσίμων.
Συγκεκριμένα προβλέπεται κατάργηση του π.δ. 420/1987, και πλέον δεν θα είναι υποχρεωτική για τις οικοδομές η εγκατάσταση φυσικού αερίου για κουζίνα και θέρμανση. Δυνητικά οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες θα μπορούν να προβλέψουν εγκατάσταση αερίων καυσίμων αλλά και να επιλέξουν εναλλακτικά άλλα συστήματα ενέργειας.
Τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάνελ σε απολήξεις κλιμακοστασίων
Για λόγους ενεργειακής εξοικονόμησης καθίσταται δυνατή η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε απολήξεις κλιμακοστασίων, εφόσον τηρούν συγκεκριμένη κλίση, για την προστασία από τα όμβρια ύδατα.
Από τις βασικότερες διατάξεις, που συμπεριλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου, αφορούν επίσης στα εξής ζητήματα:
Datacenters
Τα κέντρα δεδομένων αποτελούν μια από τις σημαντικότερες, σύγχρονες οικονομικές δραστηριότητες. Στερούνται, ωστόσο, διακριτού πλαισίου αδειοδότησης και λειτουργίας. Μέσω της προσέλκυσης επενδύσεων στο συγκεκριμένο τομέα, η Ελλάδα θα μπορέσει να αναδειχθεί σε κέντρο (hub) ψηφιακής οικονομίας.
Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο επιδιώκεται ο καθορισμός ενός απλοποιημένου πλαισίου, όπου με σαφήνεια θα ορίζεται πώς ακριβώς θα λειτουργούν τα κέντρα δεδομένων. Παράλληλα, μέσω του σχεδίου νόμου, αντιμετωπίζεται το ζήτημα των ειδικών κτιριοδομικών και εν γένει πολεοδομικών απαιτήσεων των datacenters. Μεταξύ άλλων, δίνεται ο ορισμός τους, διακρίνονται οι κατηγορίες αυτών, καθορίζεται η διαδικασία γνωστοποίησης της λειτουργίας τους, προβλέπεται η υποχρεωτική τήρηση προτύπων για την πυροπροστασία αυτών, καθώς και οι όροι δόμησης και οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης.
Υποχρέωση φύτευσης φυτών σε φωτοβολταϊκούς σταθμούς
Οι κάτοχοι φωτοβολταϊκών σταθμών υποχρεούνται κατά την εγκατάσταση αυτών -και σε κάθε περίπτωση πριν την ηλέκτρισή τους- σε φύτευση και συντήρηση καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας τους, περιμετρικά της εγκατάστασης (σε κάποια υποτμήματα και εντός αυτής), φυτών συμβατών με τη βλάστηση της περιοχής, λαμβάνοντας υπόψη το εδαφικό υπόστρωμα και τη δυνατότητα άρδευσης.
Θέσπιση πολεοδομικής και περιβαλλοντικής εισφοράς
Για πρώτη φορά, επιβάλλεται σε επιχειρήσεις με δραστηριότητες που έχουν έντονο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αντισταθμιστική πολεοδομική εισφορά για την ενίσχυση των δράσεων που αντισταθμίζουν την επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Τα χρήματα που θα συγκεντρώνονται θα διατίθενται για δράσεις προστασίας του περιβάλλοντος.
Λειτουργία υπαίθριων σταθμών αυτοκινήτων στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας
Αδόμητα οικόπεδα, που βρίσκονται στο Ιστορικό Κέντρο της Αθήνας, θα μπορέσουν να λειτουργήσουν ως γήπεδα στάθμευσης (parking), υπό την προϋπόθεση υποχρεωτικής περιμετρικής φύτευσης ζαρντινιέρας κινητού τύπου, ύψους τουλάχιστον δύο μέτρων.
Αναθεώρηση εθνικής στρατηγικής για την βιοποικιλότητα
Η χρονική διάρκεια της Εθνικής Στρατηγικής για τη Βιοποικιλότητα αλλάζει, από 15 σε 10έτη και δίνεται δυνατότητα αναθεώρησης κάθε 5 χρόνια, προκειμένου –λαμβάνοντας υπόψη και την κλιματική κρίση- να μπορεί να προσαρμόζεται στις ταχέως μεταβαλλόμενες συνθήκες του φυσικού περιβάλλοντος, καθώς και στις πολιτικές εξελίξεις σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο.
Δέσμευση ηλεκτρικού χώρου για την εγκατάσταση έργων Ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων (ΥΑΠ)
Μέχρι την έκδοση απόφασης από τον ΑΔΜΗΕ (παρ. 8, άρθρο 74 του ν.4964/2022), δεσμεύεται από τον Διαχειριστή του Συστήματος, αναγκαίος ηλεκτρικός χώρος για την σύνδεση με τμήματα του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) έργων ΥΑΠ, ισχύος τουλάχιστον ίσης με 2000 MW.
Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μετά από εισήγηση της Επιτροπής Συντονισμού και Ανάπτυξης Έργων Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων (ΥΑΠ), καθορίζεται το μέγεθος συνολικής ισχύος έργων ΥΑΠ, για τα οποία πρέπει να δεσμευτεί ηλεκτρικός χώρος και ο επιμερισμός του αναγκαίου αυτού ηλεκτρικού χώρου ανά περιοχή του ΕΣΜΗΕ, λαμβάνοντας υπόψη τους απαιτούμενους λειτουργικούς περιορισμούς του άρθρου 10 του ν. 4951/2022, ώστε να καταστεί δυνατή η σύνδεση των έργων ΥΑΠ από κάθε θαλάσσια περιοχή που περιγράφεται στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΥΑΠ.
Κίνητρα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης σε εγκαταστάσεις οδοφωτισμού
Με σκοπό τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας και τη μείωση κατανάλωσης ενέργειας και εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου προωθούνται δράσεις, που αφορούν στην αναβάθμιση των εγκαταστάσεων οδοφωτισμού αρμοδιότητας ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού. Η σχετική χρηματοδότηση παρέχεται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης δημοσίων κτιρίων, υποδομών και εγκαταστάσεων του δημοσίου
Για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του δημόσιου κτιριακού αποθέματος των υποδομών και εγκαταστάσεων που ανήκουν ή χρησιμοποιούνται από φορείς του Δημόσιου Τομέα (ιδίως θερμοστάτες) θεσπίζονται δράσεις και μηχανισμός παρακολούθησης της υλοποίησης αυτών για λόγους διαφάνειας.
Πρόληψη και αποκατάσταση ρύπανσης από απόβλητα
Στις περιπτώσεις που έχει διαπιστωθεί από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα ζημία «σοβαρή» ή «πολύ σοβαρή» ή «υψηλός» κίνδυνος περιβαλλοντικής υποβάθμισης, και ο ρυπαίνων δεν υλοποιεί τις ενέργειες συμμόρφωσης που του έχουν επιβληθεί, θεσπίζεται μηχανισμός άμεσης και ταχείας αποκατάστασης της ρύπανσης ή της περιβαλλοντικής υποβάθμισης από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με καταλογισμό της σχετικής δαπάνης στο φορέα της ρυπαίνουσας δραστηριότητας.
Εργασίες υλοτομίας ΔΕΔΔΗΕ
Διευρύνεται η δυνατότητα του Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) να επεμβαίνει, πραγματοποιώντας εργασίες υλοτομίας (π.χ. κλαδέματα), που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των πολιτών και μειώνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιών. Γεγονός, που οδηγεί στην αντιμετώπιση προβλημάτων στις υποδομές του εναέριου δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας (π.χ. στύλοι ΔΕΔΔΗΕ), που δύνανται να προκληθούν από ακραία καιρικά φαινόμενα, καθώς και στην επιτάχυνση των εργασιών για την ενίσχυση της επάρκειας του δικτύου.
Υποβοήθηση του έργου της δασοπυρόσβεσης από σταθμούς ΑΠΕ
Οι κάτοχοι σταθμών ΑΠΕ, πριν την ηλέκτρισή τους, υποχρεούνται να λαμβάνουν μέτρα για την υποστήριξη του έργου του Πυροσβεστικού Σώματος και την καταστολή δασικών πυρκαγιών, όπως με την ενίσχυση των πηγών τροφοδότησης νερού για τη δασοπυρόσβεση και την εγκατάσταση δεξαμενών. Τα μέτρα που λαμβάνονται αφορούν στην περιοχή για την οποία έχει πάρει έγκριση επέμβασης ο εκάστοτε κάτοχος σταθμού, και ιδίως λαμβάνεται μέριμνα για την ενίσχυση των περιοχών που εκτελούνται τα έργα οδοποιίας.
Παράταση προθεσμιών υλοποίησης έργων ΑΠΕ στις περιοχές που επλήγησαν από την κακοκαιρία «Daniel» και την κακοκαιρία «Elias»
Χορηγείται παράταση στις προθεσμίες για την κατασκευή σταθμών που εγκαθίστανται στις περιοχές που επλήγησαν από το ακραίο καιρικό φαινόμενο «Daniel», καθώς και την κακοκαιρία «Elias» και κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας. Αποκλειστικά για υδροηλεκτρικούς σταθμούς, παρέχεται η δυνατότητα με το εκάστοτε αίτημα τροποποίησης να εκκινούν, εκ νέου, οι προθεσμίες που τους τίθενται για την αδειοδότησήτους.
Διευκόλυνση της καταβολής από τον ΔΕΔΔΗΕ των επιδοτήσεων από προγράμματα εγκατάστασης ηλιοθερμικών φωτοβολταϊκών και συστημάτων αποθήκευσης
Διευκολύνεται η επιδότηση 9.000 περίπου ωφελούμενων από προγράμματα εγκατάστασης ηλιοθερμικών φωτοβολταϊκών και συστημάτων αποθήκευσης, από τον ΔΕΔΔΗΕ, ως Φορέα Διαχείρισης των προγραμμάτων αυτών, που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Όλα τα άρθρα του νέου νομοσχεδίου
Με το ερανιστικό σχέδιο νόμου, που τέθηκε σε διαβούλευση σύμφωνα με το ΥΠΕΝ καθορίζεται το πλαίσιο λειτουργίας των κέντρων δεδομένων (datacenters) και αντιμετωπίζεται το ζήτημα των ειδικών κτιριοδομικών και εν γένει πολεοδομικών απαιτήσεών τους.
-Αίρονται καθυστερήσεις σε πολεοδομικές διαδικασίες για την έκδοση οικοδομικών αδειών.
-Διευθετούνται ειδικότερα θέματα χωροταξίας και πολεοδομίας.
-Ρυθμίζονται ειδικότερα ζητήματα για τη στελέχωση και λειτουργία της ΡΑΑΕΥ, και άλλων εποπτευόμενων φορέων, οργάνων και υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
-Αντιμετωπίζονται ζητήματα που αφορούν στην έγκαιρη προσαρμογή της στρατηγικής για τη βιοποικιλότητα και την προστασία της φύσης.
-Θεσπίζονται μέτρα για την ταχεία αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος από τη ρύπανση και την περιβαλλοντική υποβάθμιση που προκαλείται από τα απόβλητα.
-Ενισχύεται η αγορά Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), καθώς και η άμεση υλοποίηση προγραμμάτων για την ενεργειακή εξοικονόμηση.
-Για πρώτη φορά προβλέπονται αντισταθμιστικά οφέλη, έτσι ώστε να μειωθούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις, που προκαλούνται από διάφορες επιχειρηματικές δραστηριότητες.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ | |||
Άρθρο 1 | Σκοπός | ||
Άρθρο 2 | Αντικείμενο | ||
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ, ΟΡΟΙ ΔΟΜΗΣΗΣ,ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΕΣ ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΕΝΤΡΑ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ | |||
Άρθρο 3 | Πλαίσιο λειτουργίας των κέντρων δεδομένων – Προσθήκη κεφαλαίου ΜΓ’ στον ν. 4442/2016 | ||
Άρθρο320 | Πεδίο εφαρμογής – Ορισμός | ||
Άρθρο321 | Υπαγωγή των κέντρων δεδομένων σε γνωστοποίηση λειτουργίας | ||
Άρθρο322 | Κέντρα δεδομένων που δεν υπάγονται στο άρθρο 321 | ||
Άρθρο323 | Αρμόδια αρχή | ||
Άρθρο324 | Γνωστοποίηση λειτουργίας του κέντρου δεδομένων | ||
Άρθρο325 | Μεταβολές στη γνωστοποίηση λειτουργίας του κέντρου δεδομένων | ||
Άρθρο326 | Παράβολο | ||
Άρθρο327 | Έλεγχοι | ||
Άρθρο328 | Παραβάσεις-Κυρώσεις | ||
Άρθρο329 | Χρήσεις γης | ||
Άρθρο330 | Κτιριοδομικές απαιτήσεις κέντρων δεδομένων | ||
Άρθρο331 | Πρότυπα κέντρων δεδομένων | ||
Άρθρο332 | Εξουσιοδοτικές διατάξεις | ||
Άρθρο333 | Τελικές διατάξεις | ||
Άρθρο Μεταβατικές διατάξεις για υφιστάμενα κέντρα δεδομένων 334 | |||
Άρθρο 4 | Έναρξη ισχύος του ν. 4442/2016 – Τροποποίηση Παραρτήματος ΙΙ ν. 4442/2016 | ||
Άρθρο 5 | Όροι δόμησης κέντρων δεδομένων – Έγκριση παρεκκλίσεων – Αντικατάσταση περ. ι) παρ. 3 άρθρου 33 ν. 4759/2020 | ||
Άρθρο 6 | Eπιφάνειες που δεν προσμετρώνται στον συντελεστή δόμησης – Τροποποίηση υποπερ. 3 περ. ιβ παρ. 6 άρθρου 11 Νέου Οικοδομικού Κανονισμού | ||
Άρθρο 7 | Κατασκευές πάνω από το επιτρεπόμενο ύψος κέντρων δεδομένων | ||
Άρθρο 8 | Υποχρέωση δημιουργίας θέσεων στάθμευσης σε κέντρα δεδομένων (Data Centers) και σε Κέντρα Αποθήκευσης και Διανομής – Τροποποίηση άρθρου 37 ν. 4933/2022 | ||
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΓΧΩΡΟΤΑΞΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ | |||
Άρθρο 9 | Ρύθμιση για την αξιοποίηση του ακινήτου στην περιοχή «Μεσαία Γέφυρα» | ||
Άρθρο 10 | Κτηματολογική εγγραφή αυτοδίκαιης άρσης αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ακινήτου – Τροποποίηση ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Αγίου Ιωάννη Ρέντη λόγω αυτοδίκαιης άρσης απαλλοτρίωσης | ||
Άρθρο 11 | Ρυθμίσεις για τη διαχείριση και αξιοποίηση λιμένων – Τροποποίηση παρ. 9 άρθρου δέκατου ένατου ν. 2932/2001 | ||
Άρθρο 12 | Ειδικότερη ρύθμιση χρήσεων γης – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 7 ν. 3325/2005 | ||
Άρθρο 13 | Απόσταση χωροθέτησης για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών σε όρια λατομικών περιοχών – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 48 ν. 4512/2018 | ||
Άρθρο 14 | Απόσταση για την εγκατάσταση συστήματος συσσωρευτών για την ηλεκτροδότηση των νησιών – Τροποποίηση παρ.3.1 άρθρου 189 ν.4001/2011 | ||
Άρθρο 15 | Θέσπιση πολεοδομικής και περιβαλλοντικής εισφοράς και χορήγηση παρεκκλίσεων σε περιοχές Βιομηχανικών – Βιοτεχνικών Πάρκων και βιομηχανικές περιοχές | ||
Άρθρο 16 | Τρόπος υπολογισμού εισφοράς σε γη σε ακίνητα που χαρακτηρίζονται από το εγκεκριμένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο ως Βιομηχανικά και Βιοτεχνικά Πάρκα | ||
Άρθρο 17 | Μεταβατική ρύθμιση για την εναρμόνιση του υποκείμενου πολεοδομικού σχεδιασμού με το οικείο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο – Τροποποίηση παρ. 14 άρθρου 108 ν. 5007/2022 | ||
Άρθρο 18 | Βεβαίωση καταλληλότητας για την πολεοδόμηση των περιοχών περιβαλλοντικής αναβάθμισης και ιδιωτικής πολεοδόμησης – Προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 4 του ν. 4280/2014 | ||
Άρθρο 19 | Διαδικασία σημειακής τροποποίησης Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων και Σχεδίων Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης – Τροποποίηση παρ. 14 άρθρου 7ν.4447/2016 | ||
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΤΙΟΤΗΤΑ, ΤΙΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΕΣ ΑΔΕΙΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΜΕΛΕΤΕΣ | |||
Άρθρο 20 | Διατήρηση της αρτιότητας οικοπέδων σε ειδικές περιπτώσεις αναγκαστικής απαλλοτρίωσης – Προσθήκη Κεφαλαίου ΗΑ στον ν. 4759/2020 | ||
Άρθρο 21 | Αλλαγή επιβλέποντος μηχανικού – Τροποποίηση παρ. 9 άρθρου 42 ν. 4495/2017 | ||
Άρθρο 22 | Ανασύσταση φακέλου οικοδομικών αδειών – Προσθήκη άρθρου 51Α στον ν. 4495/2017 | ||
Άρθρο 23 | Διαδικασία έκδοσης οικοδομικών αδειών για το Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης – Προσθήκη άρθρου έβδομου Α στον ν. 5022/2023 | ||
Άρθρο 24 | Καθορισμός παραβόλου των Μελετητών Αξιολογητών Χωρικών Μελετών – Αντικατάσταση παρ. 1Α άρθρου 98 ν. 4759/2020 | ||
Άρθρο 25 | Εκτέλεση εργασιών για την ανακαίνιση των υφισταμένων εγκαταστάσεων «Σπίτι του Στίβου» και «Σπίτι του Βόλει» | ||
Άρθρο 26 | Τοποθέτηση φωτοβολταικών πανέλων σε απολήξεις κλιμακοστασίων – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 19 ν. 4067/2012 | ||
Άρθρο 27 | Κατάργηση της υποχρέωσης εγκατάστασης δικτύου αερίων καυσίμων – Κατάργηση π.δ.420/1987ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ | ||
Άρθρο 28 | Έξυπνα συστήματα στάθμευσης – Τροποποίηση άρθρου 173 και παρ. 2 άρθρου 179 ν. 4442/2016 | ||
Άρθρο 29 | Δυνατότητα λειτουργίας υπαίθριων σταθμών αυτοκινήτων σε αδόμητα οικόπεδα του ιστορικού κέντρου της ΑθήναςΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’ΠΑΡΑΤΑΣΕΙΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΘΕΣΜΙΩΝ | ||
Άρθρο 30 | Παρατάσεις προθεσμιών – Τροποποίηση παρ. 5α άρθρου 5 π.δ. 90/2018, παρ. 15 άρθρου 51 ν. 4178/2013, παρ. 2 άρθρου 26 ν. 4280/2014 και άρθρου 72 ν. 4843/2021ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ’ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ | ||
Άρθρο 31 | Εξαίρεση από τη συμμετοχή στους κύκλους κινητικότητας των υπαλλήλων των Επιθεωρήσεων Εφαρμογής Δασικής Πολιτικής – Προσθήκη άρθρου 51Α στον ν. 4915/2022 | ||
Άρθρο 32 | Ρυθμίσεις προσωπικού για την εκτέλεση των αναγκαίων αντιπλημμυρικών έργων και των έργων αποκατάστασης υποδομών | ||
Άρθρο 33 | Συγκρότηση Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 24 ν. 4495/2017 | ||
Άρθρο 34 | Συγκρότηση Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων – Τροποποίηση περ. στ’ παρ. 1 άρθρου 4Α ν. 4447/2016 | ||
Άρθρο 35 | Κανονισμός Λειτουργίας Συμβουλίων – Προσθήκη Άρθρου 25Β στον ν. 4495/2017 | ||
Άρθρο 36 | Συμβούλιο Ενεργειακά Ουδέτερων Πόλεων | ||
Άρθρο 37 | Εκπόνηση και υλοποίηση Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων από τον Φορέα Διαχείρισης Κοινοχρήστων εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά- Προσθήκη περ. ια στην παρ. 2 άρθρου 2 ν. 4549/2018ΚΕΦΑΛΑΙΟ Η’ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΡΩΝ ΤΟΥ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ | ||
Άρθρο 38 | Τρόπος καταβολής Πράσινων Πόρων – Προσθήκη παρ. 6 στο άρθρο 3 του ν. 3889/2010 | ||
Άρθρο 39 | Αποζημίωση δασικών συνεταιρισμών και δασεργατών – Προσθήκη παρ. 5 και 6 στο άρθρο 6Α του ν. 3889/2010 | ||
Άρθρο 40 | Διαδικασία εξόφλησης δαπανών για την υποστήριξη της Ειδικής Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής για τη σύνταξη Κώδικα Χωροταξίας και Πολεοδομίας | ||
Άρθρο 41 | Διαδικασία εξόφλησης δαπανών για τη δημιουργία τεύχους οδηγιών σχεδιασμού και μεθοδολογίας στρατηγικής ανάπτυξης περιπατητικών και ποδηλατικών υποδομών | ||
Άρθρο 42 | Διαδικασία χρηματοδότησης υλοποίησης δράσεων και έργων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας από το Πράσινο Ταμείο | ||
Άρθρο 43 | Μεταβατική διάταξη ως προς τις εκκρεμείς υποθέσεις χρηματοδότησης του Πράσινου Ταμείου – Προσθήκη άρθρου 12Α στον ν. 3889/2010ΚΕΦΑΛΑΙΟ Θ’ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ | ||
Άρθρο 44 | Διάρκεια, περιεχόμενο και διαδικασία αναθεώρησης της εθνικής στρατηγικής για την βιοποικιλότητα – Τροποποίηση περ. α) παρ. 3 άρθρου 17 ν. 3937/2011 | ||
Άρθρο 45 | Διάρκεια και διαδικασία εκπόνησης Σχεδίου Δράσης για τη διαχείριση των Προστατευόμενων Περιοχών – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 42 ν. 4685/2020 | ||
Άρθρο 46 | Γνωμοδοτική αρμοδιότητα Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής για έργα και δραστηριότητες που δεν υπόκεινται σε περιβαλλοντική αδειοδότηση – Τροποποίηση περ. ιστ) παρ. 5 άρθρου 27 ν. 4685/2020 | ||
Άρθρο 47 | Εξειδίκευση κατηγοριών χρήσεων γης – Τροποποίηση παρ. ΙΙ άρθρου 1 και άρθρων 2, 5, 7 έως 14, 14β, 14γ, 15 και 16 π.δ. 59/2018 | ||
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι’
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΗΣ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΔΑΤΩΝ,
ΤΗΣ «ΕΥΔΑΠ ΠΑΓΙΩΝ» ΚΑΙ ΤΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ
Άρθρο 48 | Ζητήματα προσωπικού Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων- Προσθήκη παρ. 4α στο άρθρο 23 ν. 5037/2023 |
Άρθρο 49 | Πλήρωση των θέσεων των προϊσταμένων των διευθύνσεων της «Εταιρείας Παγίων ΕΥΔΑΠ» – Τροποποίηση παρ. 8 άρθρου 4 ν. 2744/1999 |
Άρθρο 50 | Μέτρα για την πρόληψη και αποκατάσταση ρύπανσης από απόβλητα – Προσθήκη άρθρου 70Α στον ν. 4819/2021ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΑ’ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ |
Άρθρο 51 | Υποχρέωση φύτευσης σε φωτοβολταϊκούς σταθμούς |
Άρθρο 52 | Εργασίες κλαδεμάτων και υλοτομίας δασικών δένδρων από τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 71 ν. 4876/2021 |
Άρθρο 53 | Λήψη μέτρων υποβοήθησης της δασοπυρόσβεσης από σταθμούς Α.Π.Ε. – Προσθήκη περ. δ στην παρ. 3 άρθρου 53 ν. 998/1979 |
Άρθρο 54 | Δέσμευση ηλεκτρικού χώρου για την εγκατάσταση έργων Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων – Προσθήκη παρ. 14 στο άρθρο 74 του ν. 4964/2022 |
Άρθρο 55 | Χρηματοδοτικά και άλλα κίνητρα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης σε εγκαταστάσεις οδοφωτισμού σε οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης |
Άρθρο 56 | Ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων, υποδομών και εγκαταστάσεων του δημοσίου – Τροποποίηση άρθρου 37 ν. 4608/2019 |
Άρθρο 57 | Ακατάσχετο πληρωμών φορέα διαχείρισης – Προσθήκη παρ. 4 στο άρθρο 68 του ν. 4986/2022 |
Άρθρο 58 | Προθεσμίες για την υλοποίηση των έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας – Τροποποίηση άρθρου 31 ν. 4951/2022 |
Άρθρο 59 | Παράταση προθεσμιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στις περιοχές που επλήγησαν από την κακοκαιρία «Daniel» και την κακοκαιρία «Elias» |
Άρθρο 60 | Εξέταση σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας από το Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης ή το Περιφερειακό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης – Προσθήκη άρθρου 31Α στον ν. 4951/2022ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΒ’ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ |
Άρθρο 61 | Εναρξη ισχύος |
Το πλήρες κείμενο του νομοσχεδίου είναι διαθέσιμο μέσω του OpenGov.gr (http://www.opengov.gr/minenv/?p=13208).