Επιστήμονες ανακάλυψαν στοιχεία για το αν ο χρόνος μπορεί να αντιστραφεί Επιστήμονες ανακάλυψαν στοιχεία για το αν ο χρόνος μπορεί να αντιστραφεί
Σε αυτή τη νέα έρευνα φαίνεται να αποδεικνύεται ότι ο χρόνος δεν συμπεριφέρεται με ακριβώς γραμμικό τρόπο. Η έννοια του ταξιδιού στον χρόνο γοητεύει τους ανθρώπους εδώ και... Επιστήμονες ανακάλυψαν στοιχεία για το αν ο χρόνος μπορεί να αντιστραφεί

Η έννοια του ταξιδιού στον χρόνο γοητεύει τους ανθρώπους εδώ και χιλιάδες χρόνια, αλλά ήταν πάντα ένα έργο φαντασίας – μέχρι τώρα. Οι επιστήμονες, παρ’ όλα αυτά, ανακάλυψαν ότι το ταξίδι στον χρόνο είναι αληθινό, αν και σε μικροσκοπικό επίπεδο.

Συγκεκριμένα, οι Till Böhmer και Thomas Blochowicz είναι οι επικεφαλής συγγραφείς μιας νέας μελέτης με τίτλο «Time reversibility during the ageing of materials» («Χρονική αναστρεψιμότητα κατά τη γήρανση των υλικών»), η οποία δημοσιεύεται στο Nature Physics. Η μελέτη δύο ερευνητών του Τεχνικού Πανεπιστημίου του Ντάρμσταντ στη Γερμανία επικεντρώνεται στον χρόνο που ουσιαστικά «ανακατεύεται» στη δομή ορισμένων υλικών, όπως το γυαλί. Με άλλα λόγια, αποδεικνύεται ότι ο χρόνος δεν συμπεριφέρεται με ακριβώς γραμμικό τρόπο. Η μελέτη αυτή, λοιπόν, εξέτασε τον τρόπο με τον οποίο η σύνθεση των υλικών αλλάζει με την πάροδο του χρόνου.

Τι έδειξε η μελέτη για τον χρόνο

Το γυαλί διαθέτει μια από τις πιο συναρπαστικές δομές από όλα τα αντικείμενα που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος καθημερινά. Αντί να ακολουθούν πιο παραδοσιακές μοριακές δομές, τα μόρια του γυαλιού βρίσκονται διαρκώς σε νέες θέσεις. Ως εκ τούτου, το γυαλί αντιστρέφει συνεχώς τον χρόνο σε μοριακό επίπεδο.

Για να δοκιμαστεί αυτή η ιδέα, σύμφωνα με τον Independent, οι δομές γυαλιού παρακολουθήθηκαν με τη χρήση σκεδαζόμενου φωτός λέιζερ και έτσι οι επιστήμονες παρατήρησαν τα δείγματα γυαλιού να αναμορφώνονται σε νέες διατάξεις.

«Οι μικροσκοπικές διακυμάνσεις στα μόρια έπρεπε να καταγραφούν με τη χρήση μιας υπερευαίσθητης βιντεοκάμερας. Δεν μπορείς απλώς να παρακολουθείς τα μόρια να κουνιούνται», δήλωσε χαρακτηριστικά ο καθηγητής Thomas Blochowicz.

Λόγω του τρόπου με τον οποίο το γυαλί κινείται εσωτερικά, δεν είναι δυνατόν οι επιστήμονες να πουν αν οι αλλαγές συμβαίνουν προς τα εμπρός ή προς τα πίσω. Πρόκειται για μια συναρπαστική σκέψη – και ενώ δεν θα κάνει τους ανθρώπους να μπορέσουν να ταξιδέψουν στον χρόνο – σίγουρα θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο όλοι μας σκεφτόμαστε για ορισμένα υλικά που χρησιμοποιούμε καθημερινά.

«Ο χρόνος μπορεί να πάει μόνο προς μία κατεύθυνση»

Μάλιστα, αυτή η έρευνα έρχεται μετά τη δημοσίευση μιας μελέτης, η οποία θα μπορούσε να αλλάξει την αντίληψή μας για το τι θα μπορούσε να είναι θεωρητικά δυνατό όσον αφορά στο ταξίδι στο χρόνο. Στην ουσία, η έρευνα αποκλείει την ιδέα ότι κάθε άνθρωπος μπορεί να γυρίσει πίσω στον χρόνο. Η μελέτη υποστήριξε ότι ο χρόνος στο Σύμπαν μπορεί να πάει μόνο προς μία κατεύθυνση και όλα αυτά χάρη σε μια έρευνα για το φως και τη σχέση του με άλλα αντικείμενα.

Επειδή ο χρόνος ως έννοια διαμορφώνεται πλέον με αυτόν τον τρόπο, ότι δηλαδή μπορούμε να κινηθούμε στο σύμπαν μόνο γραμμικά προς τα εμπρός, η νέα έρευνα δείχνει ότι το να πηγαίνουμε πίσω στον χρόνο είναι κάτι το αδύνατο. Η ταχύτητα του φωτός συχνά αλλάζει όταν περνάει μέσα από ένα σημείο επαφής, αλλά η πραγματική κατανομή του τι συμβαίνει, δεν έχει γίνει ποτέ γνωστή με βεβαιότητα, όπως επισημαίνεται από τον Independent.

Ο επίκουρος καθηγητής, Matias Koivurova από το Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Φινλανδίας, είναι ο κύριος συγγραφέας της μελέτης που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο του 2023 στο Optica, ο οποίος κατέληξε σε μια νέα απάντηση που βασίζεται στο επιχείρημα ότι το σύμπαν έχει μια χωρική και μια χρονική διάσταση. Αναλυτικά, ο επιστήμονες διατύπωσαν μια λύση στο ερώτημα «τι συμβαίνει με την ορμή του φωτός γύρω από ένα σημείο επαφής;» και η λύση αυτή βασίζεται εξ ολοκλήρου στο ότι ο χρόνος κινείται αποκλειστικά προς τα εμπρός στο Σύμπαν.

Από την πλευρά του, ο Matias Koivurova είπε: «Βασικά, βρήκα έναν πολύ ωραίο τρόπο για να εξάγουμε την τυπική κυματική εξίσωση σε 1+1 διαστάσεις. Η μόνη υπόθεση που χρειαζόμουν, ήταν ότι η ταχύτητα του κύματος είναι σταθερή. Στη συνέχεια, σκέφτηκα: “Τι γίνεται αν δεν είναι πάντα σταθερή;” Αυτό αποδείχθηκε ότι ήταν μια πολύ καλή ερώτηση».

Ο επικεφαλής της μελέτης, καθηγητής Marco Ornigotti, δήλωσε το εξής: «Υπάρχει αυτή η πολύ διάσημη συζήτηση στη Φυσική, η οποία ονομάζεται “Διαμάχη Max Abraham-Hermann Minkowski”. Η διαμάχη είναι ότι όταν το φως εισέρχεται σε ένα μέσο, τι συμβαίνει στην ορμή του; Ο Hermann Minkowski υποστήριξε ότι η ορμή αυξάνεται, ενώ ο Max Abraham επέμεινε ότι μειώνεται. Διαπιστώσαμε ότι μπορούμε να αποδώσουμε έναν “κατάλληλο χρόνο” στο κύμα, ο οποίος είναι απολύτως ανάλογος με τον κατάλληλο χρόνο στη Γενική Θεωρία της Σχετικότητας».

Αν ο χρόνος κινείται μόνο προς τα εμπρός στο Σύμπαν, τότε τα όνειρα που έχουμε για την επιστροφή στο παρελθόν, μπορεί κάλλιστα να παραμείνουν στη φαντασία μας.

ieidiseis.gr