Τι προβλέπει ο ευρωπαϊκός κανονισμός κατά της παραπληροφόρησης – Οι 27 χώρες μέλη θα τον εφαρμόσουν πλήρως τον Αύγουστο του 2025 Τι προβλέπει ο ευρωπαϊκός κανονισμός κατά της παραπληροφόρησης – Οι 27 χώρες μέλη θα τον εφαρμόσουν πλήρως τον Αύγουστο του 2025
Η μάχη κατά της παραπληροφόρησης, για την ελευθερία του Τύπου και το δικαίωμα στην πληροφόρηση οδήγησε στη δημιουργία του ευρωπαϊκού νόμου για την ελευθερία... Τι προβλέπει ο ευρωπαϊκός κανονισμός κατά της παραπληροφόρησης – Οι 27 χώρες μέλη θα τον εφαρμόσουν πλήρως τον Αύγουστο του 2025

Η μάχη κατά της παραπληροφόρησης, για την ελευθερία του Τύπου και το δικαίωμα στην πληροφόρηση οδήγησε στη δημιουργία του ευρωπαϊκού νόμου για την ελευθερία των μέσων ενημέρωσης, ο οποίος, για πρώτη φορά, επιδιώκει να προστατεύσει την δημοσιογραφία σε ολόκληρη την ΕΕ από την αθέμιτη επιρροή της πολιτικής εξουσίας και να προωθήσει τον πλουραλισμό και τη διαφάνεια ώστε να είναι γνωστό ποιος τους χρηματοδοτεί.



Ο κανονισμός, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ τον Μάιο μετά από μήνες συζήτησης, είναι το πλαίσιο στο οποίο η Ισπανία θα στηρίξει τα μέτρα για «δημοκρατική αναγέννηση» και κατά των fake news. Οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί περιλαμβάνουν εγγυήσεις για την εγγύηση της ανεξαρτησίας των μέσων ενημέρωσης και την αποτροπή της χρήσης τους για «πολιτικούς σκοπούς» και την εστίαση σε μηχανισμούς για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης, ένα μείζον πρόβλημα σε όλη την Ευρώπη που οι Βρυξέλλες προσπαθούν να αντιμετωπίσουν με διάφορα μέτρα και που θα αναλύσει επίσης ένα νέο Ευρωπαϊκό Γνωμοδοτικό Συμβούλιο.

Ο κανονισμός της ΕΕ θα πρέπει να εφαρμοστεί πλήρως στα 27 κράτη μέλη τον Αύγουστο του 2025. Και είναι πολύ σαφές: οι αρχές της χώρας πρέπει να τον εφαρμόσουν και εάν προτείνουν εθνικά μέτρα πρέπει να είναι σύμφωνα με αυτό το ευρωπαϊκό πλαίσιο. Είναι η φόρμουλα για να αποφευχθεί οτιδήποτε ακούγεται σαν λογοκρισία και που προκαλεί μεγάλη ανησυχία στους κοινοτικούς θεσμούς μετά τα επεισόδια ελέγχου των μέσων ενημέρωσης και αυταρχικής ολίσθησης που έχουν βιώσει με την Ουγγαρία και την Πολωνία.



Αυτές οι πρωτοβουλίες από τα δύσκολα μέλη της κοινοτικής λέσχης –η Βαρσοβία έχει ήδη ανακατευθυνθεί μετά την αποχώρηση της υπερσυντηρητικής κυβέρνησης– και οι επιθέσεις στην ελευθερία του Τύπου ήταν που προώθησαν την ευρωπαϊκή ρύθμιση το 2022. Ο νόμος για τα μέσα ενημέρωσης περιλαμβάνει ευρεία σειρά μέτρων και καθιερώνει, για παράδειγμα, μια σειρά απαιτήσεων διαφάνειας σχετικά με την ιδιοκτησία των μέσων ενημέρωσης ώστε να μην κρύβεται ποιος βρίσκεται πίσω από αυτή και στην κρατική διαφήμιση, για να διορθωθεί ο «κίνδυνος συγκαλυμμένης επιδότησης και αδικαιολόγητης πολιτικής επιρροής».



Με τον νέο νόμο υπό ισχύ, αυτές οι πληροφορίες, το όνομα των ιδιοκτητών (άμεσο ή έμμεσο) που κατέχουν πακέτα μετοχών που επηρεάζουν τη λειτουργία και τις αποφάσεις αυτών των μέσων ενημέρωσης, πρέπει να είναι διαθέσιμα και προσβάσιμα στους πολίτες. Επίσης όλα τα δεδομένα για τους κρατικούς πόρους που εισάγονται σε αυτά τα μέσα. «Η αδιαφανής και μεροληπτική κατανομή τέτοιων κονδυλίων είναι ένα ισχυρό μέσο για την άσκηση επιρροής στη συντακτική ελευθερία των παρόχων υπηρεσιών μέσων», αναφέρει ο κανονισμός, ο οποίος κάνει λόγο για τον κίνδυνο αυτά τα κεφάλαια να χρησιμοποιηθούν ως κρυφή χρηματοδότηση «για την απόκτηση άδικης πολιτικής ή εμπορικό πλεονέκτημα ή ευνοϊκή κάλυψη.»



Ο ευρωπαϊκός νόμος θεσπίζει επίσης νέες εγγυήσεις που επιδιώκουν να ενισχύσουν την ανεξαρτησία των δημοσίων μέσων ενημέρωσης από την πολιτική εξουσία και διασφαλίσεις ανεξαρτησίας, ορίζοντας, για παράδειγμα, ότι οι διορισμοί πρέπει να είναι διαφανείς και σαφείς. Ορίζει διαδικασίες για την επαλήθευση της συγκέντρωσης των μέσων ενημέρωσης και καθιερώνει ένα νέο «επίπεδο προστασίας» για τους εκδότες έναντι αυθαίρετων αποφάσεων αφαίρεσης περιεχομένου που λαμβάνονται από μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες. Για παράδειγμα, ο κανονισμός ορίζει ότι περιεχόμενο που δημοσιεύεται από μέσα ενημέρωσης σε κοινωνικά δίκτυα όπως το X (πρώην Twitter) δεν μπορεί να αφαιρεθεί αμέσως χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση.



Οι Βρυξέλλες έχουν επίσης σχεδιάσει το νόμο για την προστασία των δημοσιογράφων και των πηγών τους – στην πραγματικότητα μιλάει για απαγόρευση εγκατάστασης spyware. Αλλά δεν ρυθμίζει το περιεχόμενο, ούτε εμβαθύνει στον ορισμό των μέσων ενημέρωσης, πέρα ​​από τον εξαιρετικά ευρύ που ορίζουν οι ευρωπαϊκές συνθήκες. Και αυτό είναι ένα από τα μεγάλα τρέχοντα προβλήματα, όπου οι νέες πλατφόρμες και οι προσπάθειες εξωτερικών και εσωτερικών παρεμβολών καθιστούν απαραίτητη μια ενημέρωση, διευκρινίζουν πηγές της κοινότητας.



Η ΕΕ διαθέτει επίσης κώδικες πρακτικής κατά της παραπληροφόρησης και έχει ψηφίσει δύο νόμους για τις ψηφιακές πλατφόρμες για να τις αναγκάσει να αφαιρέσουν περιεχόμενο που είναι επιβλαβές, που σχετίζεται με την τρομοκρατία ή είναι επιβλαβές για την εθνική ασφάλεια. Ωστόσο, δεν υπάρχει πρόοδος στη ρύθμιση υπό αυτή την έννοια, αλλά στη σύσταση επιτροπών εμπειρογνωμόνων, οι οποίες αναλύουν το περιβάλλον και διασφαλίζουν ότι τα πράγματα γίνονται καλά, και σε προγράμματα ώστε να είναι το κοινό, οι χρήστες, που εντοπίζουν και επισημαίνουν ψευδή ή παραπλανητικά περιεχόμενο.

Με τον νέο κανονισμό, θα δημιουργηθεί μια ανεξάρτητη Ευρωπαϊκή Επιτροπή Υπηρεσιών ΜΜΕ, η οποία θα αποτελείται από εκπροσώπους εθνικών αρχών ή οργανισμών μέσων ενημέρωσης και η οποία θα περιλαμβάνει επίσης την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ένα σύστημα ελέγχου της ιδιοκτησίας των μέσων ενημέρωσης που θα επιτρέπει την παροχή βάσης δεδομένων ανά χώρα που περιέχει αυτές τις πληροφορίες.

El País – ertnews.gr [Ανταπόκριση Δώρα Μακρή]

error: Content is protected !!