Ιδιώτες στα καταστήματα των ΕΛΤΑ, αγώνας για επιστροφή σε κέρδη
ΕΙΔΗΣΕΙΣΕΛΛΑΔΑ 30 Σεπτεμβρίου 2024 fonisalaminas
Εκατοντάδες καταστήματα θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες, ενώ εξωτερικοί συνεργάτες αναλαμβάνουν μεταφορά, διαλογή και διανομή. Η εταιρεία μείωσε τις ζημιές το 2023, αλλά λειτουργεί με αρνητικά κεφάλαια 123 εκατ.
Με στροφή στο outsourcing για κρίσιμες λειτουργίες και ενίσχυση των σημείων εξυπηρέτησης με 600 shop-in-shop μέσω τρίτων συνεργατών, βαδίζουν στην επόμενη ημέρα τα Ελληνικά Ταχυδρομεία. Έχοντας περάσει σε μία φάση σταθεροποίησης, όπως είπε, εχθές, κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2023, ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας, βασική επιδίωξη για το 2024 είναι να μην γράψουν ζημιές, ενώ ανοίγουν διάπλατα την πόρτα των καταστημάτων στους ιδιώτες.
Μέσα στην περασμένη χρονιά, η εταιρεία έβαλε μπρος ένα πλάνο εξορθολογισμού του δικτύου, που μετά τη συγχώνευση 142 καταστημάτων αριθμεί περί τα 1.000. Σήμερα, αυτά υποδέχονται τα ELTACourier, αλλά και τους συνεργάτες τους που θα μπορούν να προσφέρουν pointtopoint υπηρεσίες. Έτσι, το κομμάτι των ταχυμεταφορών από τα 150 καταστήματα εξαπλώνεται πια σε 1.000 σε όλη την Ελλάδα, ενδυναμώνοντας τις προοπτικές του ομίλου στα εμπορεύματα και το e–commerce.
Και παρότι μέχρι τώρα το δίκτυο καταστημάτων συρρικνώνεται, όπως είπε ο κ. Σκλήκας «στρατηγική μας είναι στην πραγματικότητα η ανάπτυξή του, αλλά με σύγχρονους όρους και όχι με καταστήματα και λογικές της δεκαετίας του ’90», θέτοντας ως στόχο τα 1.600 σημεία εξυπηρέτησης σε τρία χρόνια.
Περνούν και καταστήματα σε ιδιώτες
Σε αυτά θα περιλαμβάνεται μία μαγιά ταχυδρομικών καταστημάτων σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, αλλά και εμβληματικά καταστήματα στις μεγάλες πόλεις, όπως αυτό του Συντάγματος, τα οποία θα παραμείνουν υπό τη διαχείριση των ΕΛΤΑ. Όμως, πολλά από τα 1.000 φυσικά σημεία εξυπηρέτησης, κυρίως σε τουριστικούς προορισμούς και περιοχές υψηλού εμπορικού ενδιαφέροντος, θα περάσουν σε τρίτους, οι οποίοι στο πλαίσιο της συμφωνίας που θα συνάψουν θα αναλάβουν και την αναμόρφωση και αναβάθμισή τους.
Όσο για τα 600 επιπλέον σημεία εξυπηρέτησης, αυτά θα είναι στη λογική του shop-in-shop, που, κατά τον κ. Σκλήκα, θα αναπτυχθούν «μέσω υγιών επαγγελματιών συνεργατών», χωρίς να αποκλείει τη μέθοδο του franchise. Αναφερθείς σχηματικά σε «περίπτερα ΕΛΤΑ», σημείωσε ότι σε αυτά θα μπορούν να εγκαθίστανται και boxes, αλλά να προσφέρονται και άλλες υπηρεσίες, πχ. χρηματοοικονομικές. Αυτά θα λειτουργούν ημιαυτόματα, δηλαδή θα στελεχώνονται από υπαλλήλους του συνεργάτη για 4 ώρες τη μέρα.
Ανάθεση έργου
Στοχεύοντας στην εξοικονόμηση 27 εκατ. ευρώ ετησίως για την πρώτη τριετία, η διοίκηση των ΕΛΤΑ, που το 2023 έγραψαν ζημιές 12,78 εκατ. ευρώ, «τρέχει» εδώ και 14 μήνες ένα πλάνο ανάκαμψης. Αυτό αποσκοπεί στην απεξάρτηση της εταιρείας από τα έσοδα της καθολικής υπηρεσίας και στη δυνατότητα για επενδύσεις σε επικοινωνία, προσωπικό, αναβάθμιση καταστημάτων.
Σε αυτή την κατεύθυνση, είναι σε εξέλιξη αυτή την περίοδο πλήθος διαγωνισμών για την ανάθεση τριών βασικών δραστηριοτήτων της εταιρείας, ήτοι μεταφορά, διαλογή και διανομή, σε εξωτερικούς συνεργάτες ανά την επικράτεια. Ακόμη, αναμένεται η ανακοίνωση του αναδόχου, για το πρώτο mega-πρότζεκτ για financeoutsourcing στην Ελλάδα, ακολουθώντας βέλτιστες πρακτικές των Deutsche Post, των ιρλανδικών ή των καναδικών Ταχυδρομείων. Αντίστοιχος διαγωνισμός θα γίνει και για το ΙΤ.
Διαθέτοντας δυναμικότητα τρεις φορές μεγαλύτερη των ανταγωνιστών τους, που αξιοποιείται σήμερα μόλις στο 20%, τα ΕΛΤΑ βάζουν σε προτεραιότητα την προσέλκυση 3rdparties που χρησιμοποιώντας υποδομές και συστήματα IT των ΕΛΤΑ θα προσφέρουν υπηρεσίες στο δίκτυο πελατών τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι δέκα ενδιάμεσοι κόμβοι του δικτύου διαβιβάσεων, που σήμερα υπολειτουργούν με μόνο μία βάρδια και στο 5% της δυναμικότητάς τους.
Όσον αφορά στους δύο μεγάλους κόμβους Αθήνας και Θεσσαλονίκης, που σηκώνουν σήμερα όλο το βάρος, ο κ. κ. Σκλήκας προανήγγειλε νέα μεγάλη επένδυση μέσω στρατηγικής συνεργασίας για την οποία γίνονται ήδη συζητήσεις. Αυτή θα εξασφαλίσει τη δυνατότητα 250 εξόδων, δηλαδή πέντε φορές πάνω από ό,τι χρειάζονται τα ΕΛΤΑ.javascript:”;
Με τον σχεδιασμό να έχει ολοκληρωθεί, εκτίμησε πως θα είναι στον αέρα στο τέλος του 2025, ενώ δεδομένου ότι υπάρχουν ήδη ο εξοπλισμός και τα docking centers, έδωσε μία προσέγγιση του κόστους στο 1/5 αντίστοιχων επενδύσεων του κλάδου.
Μείωση δαπανών, νέες πηγές εσόδων
Ακόμη, το σύνολο του στόλου, που σήμερα περιλαμβάνει νταλίκες με περισσότερα από 20-25 χιλιάδες χλμ., θα ανανεωθεί μέσω leasing, με το κόστος, σύμφωνα με τον επικεφαλής των ΕΛΤΑ, να είναι χαμηλότερο από το σημερινό κόστος συντήρησης των οχημάτων.
Στο συμμάζεμα των δαπανών θα συμβάλλει και η μετακίνηση του ομίλου ΕΛΤΑ από 5-6 διάσπαρτα κτήρια εντός Αττικής στο παλιό κτήριο της ΕΕΔΕ στα Κάτω Πατήσια, βάσει συμφωνίας εκμίσθωσης με τη DIMAND. Η μεταφορά των υπηρεσιών από Καισαριανή και Αγία Παρασκευή θα γίνει σταδιακά από τον Δεκέμβριο ως τον Απρίλιο. «Η μετακίνηση κοστίζει λιγότερο από τη λειτουργία και συντήρηση των δικών μας κτηρίων», είπε ο κ. Σκλήκας, προσδιορίζοντας την εξοικονόμηση σε 200.000 ευρώ ετησίως.
Όσο για τα κτήρια που θα αδειάσουν, αυτά εντάσσονται σε μία ακίνητη περιουσία που φτάνει σε αξία τα 130 εκατ. ευρώ, όπως μόλις πρόσφατα εκτιμήθηκε, και μπαίνει σε τροχιά αξιοποίησης και ανάπτυξης, προκειμένου να δημιουργήσει ένα νέο πορτοφόλι εσόδων για τον όμιλο.
Σε φάση κατακύρωσης, βρίσκεται ήδη διαγωνισμός για την προσέλκυση broker houses και εταιρειών ανάπτυξης ακινήτων, ώστε να εκτιμηθούν οι δυνατότητες αξιοποίησης ανά ακίνητο. Η εταιρεία θα λάβει στη συνέχεια τις τελικές αποφάσεις, ώστε να προχωρήσει σε διαγωνισμούς ανά περίπτωση.
Μειωμένες ζημιές, αυξημένο EBITDA
Σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του 2023, ο κ. Σκλήκας εστίασε στο αυξημένο EBITDA, επισημαίνοντας ότι αποτυπώνει την οργανική λειτουργία της εταιρείας, δείχνοντας μια υγιή underline λειτουργία που παράγει κέρδη. Βάσει των οικονομικών καταστάσεων, ο κύκλος εργασιών μειώθηκε κατά 3% σε σχέση με το 2022 φτάνοντας στα 243,28 εκατ. ευρώ, ενώ για τις συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθε σε 188 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση 5%.
Αυτό αποδίδεται στην πτώση του επιστολικού έργου και τις μειωμένες προβλέψεις από την καθολική υπηρεσία. Συγχρόνως, τα αποτελέσματα του 2023 διαδέχθηκαν μια «καταστροφική χρονιά», όπως χαρακτήρισε ο κ. Σκλήκας το 2022, λόγω της κυβερνοεπίθεσης, που διέκοψε σημαντικές λειτουργίες της εταιρείας (reporting, εξυπηρέτηση πελατών, λειτουργία μονάδας ενέργειας), ενώ καθοριστική ήταν και η διακοπή της ζημιογόνου εμπορικής λειτουργίας της ΕΛΤΑ Ενέργεια.
Παρόλα αυτά, τα EBITDA του ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες κατέγραψαν επιπλέον κέρδη 15,87 εκατ. ευρώ, συνολικού ύψους 18,19 εκατ. ευρώ, ενώ για τη μητρική διαμορφώθηκαν σε 12,9 εκατ. ευρώ έναντι 3,2 εκατ. το 2022. Οι ζημιές στα αποτελέσματα του 2023 ήταν μειωμένες συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά στα 10,17 εκατ. έναντι 26,79 εκατ. ευρώ το 2022 για τον όμιλο και ζημιές 12,78 εκατ. ευρώ έναντι 23,76 εκατ. ευρώ για τη εταιρεία. Σημειώνεται πως η ELTA Courier σημείωσε αύξηση τζίρου 6%, σαν αποτέλεσμα αναπροσαρμογής τιμολογιακής πολιτικής και αύξησης πελατολογίου e-commerce.
Ερωτηθείς για τα αρνητικά ίδια κεφάλαια, ύψους 132 εκατ. ευρώ, ο κ. Σκλήκας εξέφρασε την πεποίθηση πως «δεν αποτελούν πρόβλημα για τη λειτουργία της εταιρείας». Διευκρίνισε ότι τα κεφάλαια της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου του 2020 από την πλευρά του Δημοσίου δεν δημιουργούν πίεση στην εταιρεία, αφού δεν υφίσταται απαίτηση επιστροφής τους. «Τα ΕΛΤΑ προσφέρουν υπηρεσίες και εφόσον το cash flow καλύπτει τις τρέχουσες ανάγκες, μπορούν να αντεπεξέρχονται. Η οργανική δραστηριότητα είναι κερδοφόρα, καλύπτοντας τις καθημερινές ανάγκες», υπογράμμισε.
businessdaily.gr