Έξυπνοι μετρητές: Ολοκληρώνεται τον Δεκέμβριο ο διαγωνισμός – Το σχέδιο για αντικατάσταση των 7,3 εκατ. συμβατικών «ρολογιών» έως το 2030
ΕΙΔΗΣΕΙΣΕΛΛΑΔΑΚΟΙΝΩΝΙΑ 7 Οκτωβρίου 2024 fonisalaminas
Με γρήγορους ρυθμούς προχωρά ο Διαχειριστής την πρώτη φάση εγκατάστασης έξυπνων μετρητών στη χαμηλή τάση, ώστε με χρονικό ορίζοντα το 2030 να έχει γίνει παρελθόν και ο τελευταίος συμβατικός μετρητής από τις 7,3 εκατομμύρια παροχές στη χαμηλή τάση. Παράλληλα, προετοιμάζει το αμέσως επόμενο, και μεγαλύτερο «κύμα», για αλλαγή 3 εκατομμυρίων συμβατικών «ρολογιών» με ψηφιακά.
Όσον αφορά την πρώτη φάση, είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, από τις αρχές του μήνα έχει ξεκινήσει τις εγκαταστάσεις σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπως αρτοποιεία και καταστήματα εστίασης. Οι εγκαταστάσεις ξεκίνησαν από τις πιο ενεργοβόρες επιχειρήσεις στη χαμηλή τάση (π.χ. μικρές βιοτεχνίες) και προχωρούν προοδευτικά στις εταιρείες με μικρότερες ανάγκες για ρεύμα.
Τα αρτοποιεία και τα καταστήματα εστίασης διαθέτουν παροχές Νο05, με βάση την κλίμακα βαθμίδων που είναι κωδικοποιημένες όλες οι πάροχες. Μάλιστα, ο Διαχειριστής θα ξεκινήσει από τις αρχές του έτους τις τοποθετήσεις και σε επιχειρήσεις με ακόμη μικρότερες καταναλώσεις, δηλαδή με παροχές Νο04.
Για αυτή την πρώτη φάση, ο Διαχειριστής αξιοποιεί την παραγγελία που εξασφάλισε από τον «μίνι» διαγωνισμό που προηγήθηκε από τον κύριο διαγωνισμό, ο οποίος βρίσκεται σε εξέλιξη για την προμήθεια των 7,3 εκατ. περίπου «έξυπνων» μετρητών για όλους τους καταναλωτές στη χαμηλή τάση. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η εν λόγω παραγγελία έχει στο μεταξύ αυξηθεί στα 600.000 ψηφιακά «ρολόγια», από τα 360.000 «ρολόγια» που προβλεπόταν αρχικά.
Η πρώτη παρτίδα από τον κυρίως διαγωνισμό
Υπενθυμίζεται ότι στον «μίνι» διαγωνισμό είχαν δυνατότητα να συμμετάσχουν τα τρία σχήματα που προκρίθηκαν στη δεύτερη φάση του κυρίως διαγωνισμό, στον οποίο επικράτησε η κοινοπραξία της Protasis με την Sagemcom Energy & Telecom. Τη «μεγάλη» παραγγελία διεκδικούν επίσης η ισπανική θυγατρική της ITRON από τις ΗΠΑ, η ρουμανική θυγατρική της πολυεθνικής Elster, και η Iskraemeco από τη Σλοβενία.
Την ίδια στιγμή, σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκεται ο κύριος διαγωνισμός, κάτι που εκτιμάται από τον ΔΕΔΔΗΕ ότι θα γίνει τον Δεκέμβριο. Με τον κύριο διαγωνισμό δεν θα «κλειδώσει» απευθείας η προμήθεια και των 7,3 εκατ. έξυπνων» ρολογιών, αλλά θα διεξάγονται διαφορετικοί «γύροι» ανά διετία, όπου οι επιλέξιμες εταιρείες θα καλούνται να υποβάλλουν τις προσφορές τους. Ένας βασικός λόγος είναι ότι, καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, ο ΔΕΔΔΗΕ θέλει να διατηρήσει τη δυνατότητα να επικαιροποιεί ανά τακτά χρονικά διαστήματα τις τεχνικές προδιαγραφές, ώστε οι παραγγελίες να κινούνται πάντα στην αιχμή της τεχνολογίας.
Ως συνέπεια, η ολοκλήρωση του κυρίως διαγωνισμού στην πραγματικότητα σηματοδοτεί την ολοκλήρωση του πρώτου «γύρου» για την παραγγελία 3 εκατ. έξυπνων μετρητών. Μία ακόμη καινοτομία είναι πως δεν θα υπάρχει ένας ανάδοχος αλλά τρεις – δηλαδή οι ισάριθμοι «μνηστήρες» με τις καλύτερες αξιολογήσεις.
Νέες παραγγελίες ανά διετία
Η εταιρεία ή κοινοπραξία με την καλύτερη αξιολόγηση θα αναλάβει να παράσχει το 45% της παραγγελίας, με τη δεύτερη καλύτερη βαθμολογία το 35% και με την τρίτη καλύτερη το 25%. Όπως είναι φυσικό, σε κάθε επόμενο γύρο, οι εν λόγω εταιρείες θα επαναξιολογούνται με βάση τις επικαιροποιημένες προσφορές που θα υποβάλλουν τότε.
Επομένως, οι «μνηστήρες» θα κονταροχτυπιούνται από το μηδέν σε κάθε νέο γύρο, με σκοπό την ενίσχυση του ανταγωνισμού. Επίσης, το μέγεθος κάθε επόμενης παραγγελίας θα καθορίζεται από τον ΔΕΔΔΗΕ στην πορεία, με βάση το πώς θα διαμορφώνονται τότε οι ανάγκες.
Το «πακέτο» των 600.000 «e-ρολογιών» από τον «μίνι» διαγωνισμό θεωρείται ικανό να καλύψει τις εγκαταστάσεις όχι μόνο του 2024, αλλά και του μεγαλύτερου μέρους του 2025. Η πρώτη παραγγελία από τον διαγωνισμό (δηλαδή οι 3 εκατ. μετρητές) θα εξυπηρετήσει κατά κύριο λόγο τις τοποθετήσεις από το 2026, χρονιά από την οποία ο ΔΕΔΔΗΕ προγραμματίσει να αυξήσει τις εγκαταστάσεις σε 1,3 εκατ. κάθε χρόνο, μέχρι την πλήρη ολοκλήρωση του roll-out.
1,5 εκατ. παροχές συμβατές με πορτοκαλί τιμολόγιο
Όπως είναι γνωστό, ένα σημαντικό πλεονέκτημα για τους καταναλωτές με έξυπνο μετρητή είναι ότι μπορεί να συμβληθεί με ένα δυναμικό (πορτοκαλί) τιμολόγιο. Χάρις στις πολλαπλές ζώνες χρέωσης ανά το 24ωρο, επιχειρήσεις και νοικοκυριά θα μπορούν να μειώσουν τους λογαριασμούς τους, μεταφέροντας όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης της σε ώρες χαμηλών χρεώσεων (όπως το μεσημέρι, όπου κορυφώνεται η παραγωγή των φωτοβολταϊκών).
Όπως έχει γράψει το insider.gr, στόχος του ΥΠΕΝ είναι τα πρώτα πορτοκαλί τιμολόγια να κάνουν την εμφάνισή τους από τις αρχές του 2025. Από τότε, θα αρχίσει και ο ΔΕΔΔΗΕ να προσφέρει τη δυνατότητα δυναμικής τιμολόγησης σε καταναλωτές με (νέους και παλιούς) ψηφιακούς μετρητές. Σε πρώτη φάση, θα μπορούν να συμβληθούν όλες οι επιχειρήσεις που αποκτούν έξυπνο μετρητή.
Σε δεύτερη φάση θα αρχίσουν να εντάσσονται και οι καταναλωτές με τηλεμετρούμενο μετρητή, δηλαδή με ένα από τα ψηφιακά «ρολόγια» που έχει εγκαταστήσει τα τελευταία χρόνια ο Διαχειριστής σε όλες τις επιχειρήσεις της μέσης τάσης, σε νέες παροχές καθώς και στις περιπτώσεις βλάβης του συμβατικού μετρητή. Στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2025 να έχουν πρόσβαση σε πορτοκαλί τιμολόγιο 1,5 εκατ. παροχές, είτε με έξυπνο είτε με τηλεμετρούμενο «ρολόι».
Τα πλεονεκτήματα των «έξυπνων» ρολογιών δεν σταματούν όμως στη δυναμική τιμολόγηση. Ένα εξίσου κρίσιμο είναι η αντιμετώπιση των ρευματοκλοπών, καθώς με το roll-out θα μειωθούν ραγδαία.
insider.gr