Γιατί “βυθίζεται” η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας
ΕΙΔΗΣΕΙΣΕΛΛΑΔΑΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ 4 Δεκεμβρίου 2024 fonisalaminas
Οι εποχές που η Ελλάδα ανέπτυσσε θεαματικές υποδομές μεταφορών με ευρωπαϊκά κονδύλια (Μετρό, Αεροδρόμιο, Αττική Οδός, εθνικοί οδικοί άξονες κτλ.) έχουν παρέλθει. Η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στον εν λόγω τομέα μειώνεται και χαρακτηριστικά στο τρέχον πρόγραμμα 2021-2027 για τις μεταφορές προβλέπονται 1,9 δισ. ευρώ, το μικρότερο ποσό της συγκεκριμένης κατηγορίας εδώ και δεκαετίες.
Επομένως τα περιθώρια για μεγάλα έργα στενεύουν. Αυτή την περίοδο τη μερίδα του λέοντος των χρηματοδοτήσεων παίρνουν η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, ενώ άλλα έργα, όπως η επέκταση του Μετρό προς Ίλιον αναζητούν πόρους. Σε αυτό το πλαίσιο φαίνεται ότι η υποθαλάσσια σύνδεση της Σαλαμίνας και ο “αιώνιος διαγωνισμός της” κάνουν βήματα πίσω. Ο διαγωνισμός άρχισε το 2012 και έχει συναντήσει πλείστα εμπόδια και αντιδράσεις. Αγνοείται από το 2021 η τύχη της περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
Σύμφωνα με το businessdaily.gr, φαίνεται πως έχει ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για την τύχη του… αιώνιου διαγωνισμού για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας με το Πέραμα. Τα νέα για το έργο, που αρχικά σχεδιάστηκε τη δεκαετία του ’90 κι εν συνεχεία επανασχεδιάστηκε το 2012, είναι μάλλον δυσοίωνα. Παρότι το 2021 άρχισαν να κινούνται κάποια γρανάζια, δημιουργώντας μια πρόσκαιρη αίσθηση επανεκκίνησης, ο διαγωνισμός που μετρά ήδη 12 χρόνια επί της ουσίας παραπαίει.
Η πρόσφατη ακύρωση της σύμβασης του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τον νομικό σύμβουλο για τη διενέργεια του διαγωνισμού και την ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας. Ειδικά, από τη στιγμή που η πολιτική ηγεσία έχει διαμηνύσει ότι η χρηματοδοτική στενότητα καθιστά επιτακτική την προτεραιοποίηση των έργων υποδομών. Σε συνδυασμό, δε, με την ανάγκη συγκέντρωσης δυνάμεων στην ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας, διαμορφώνεται ένα ασφυκτικό πλαίσιο.
Το ήδη ταλαιπωρημένο έργο παραμένει παγωμένο και χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση, αν και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έχει υποβληθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος από τον Μάρτιο του 2021. Η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώθηκε μεν τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, όμως εκκρεμούν ακόμη τόσο η γνωμοδότηση του περιφερειακού συμβουλίου της Αττικής, όσο και η απόφαση έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων από την αρμόδια διεύθυνση του ΥΠΕΝ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην απόφαση για τη λύση της σύμβασης παροχής υπηρεσιών νομικού συμβούλου, που υπογράφει ο υπουργός κ. Χρήστος Σταϊκούρας, αναγνωρίζεται ξεκάθαρα πως «δεν υπάρχει πρόοδος στις διαδικασίες του διαγωνισμού» με την εξέλιξη του οποίου είναι συνδεδεμένες οι υπηρεσίες του νομικού συμβούλου.
Ως αποτέλεσμα, ο ανάδοχος που υπέγραψε την εν λόγω σύμβαση για τη ζεύξη Σαλαμίνας το μακρινό 2014, ζήτησε σχεδόν δέκα χρόνια μετά την άμεση αποδέσμευση της εγγυητικής του κατόπιν λύσης της σύμβασης χωρίς δική του ευθύνη. Αίτημα που έγινε δεκτό από την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου.
Ζεύξη Σαλαμίνας, μια 12ετής ιστορία αναβολών και αντιδράσεων
Μέσα στα χρόνια που το ενδεχόμενο για την υποθαλάσσια οδική ζεύξη Σαλαμίνας με το πολεοδομικό συγκρότημα της Αττικής έχει έρθει στο προσκήνιο, όλοι συνηγορούν ότι πρόκειται για ένα σημαντικό έργο για τη Δυτική Αττική. Ένα μεγάλο έργο υποδομής, προϋπολογισμού 400 – 450 εκατ. ευρώ, που εφόσον υλοποιηθεί θα αποσυμφορήσει κυκλοφοριακά το Πέραμα, ιδίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Επίσης, θα ανοίξει νέες αναπτυξιακές προοπτικές για τη Σαλαμίνα, κάνοντας πιο εύκολες και οικονομικές τις μετακινήσεις.
Παρόλα αυτά, τα εμπόδια όλα αυτά τα χρόνια ήταν πολλά. Πηγή των περισσότερων ήταν η έλλειψη μελετητικής και διαγωνιστικής ωριμότητας, που τροφοδότησε πολλές αντιδράσεις. Στο επίκεντρο των τοπικών αντιδράσεων βρέθηκε τόσο το σημείο στο οποίο η σήραγγα θα «εκβάλλει» στο Πέραμα, αλλά και περιβαλλοντικά ζητήματα. Έντονες αντιρρήσεις έχει εκφράσει ο δήμος Σαλαμίνας, ζητώντας να μην προχωρήσει το έργο προτού ολοκληρωθεί ο πολεοδομικός σχεδιασμός του νησιού και η κατασκευή βασικών έργων υποδομής.
Βεβαίως, δεν έλειψαν οι αντιδράσεις από τα πορθμεία που εκτελούν σήμερα τα δρομολόγια από και προς το νησί, που είναι αντιμέτωπα με την απειλή του παροπλισμού. Η γραμμή «Παλούκια – Πέραμα» είναι μια από τις πιο πολυσύχναστες πορθμειακές γραμμές με συνεχή δρομολόγια. Διακινούνται άνω των 250.000 επιβατών, 72.000 ιδιωτικών οχημάτων, 40.000 δικύκλων και 3.000 φορτηγών μηνιαίως, με σημαντική επαύξηση τους καλοκαιρινούς μήνες.
Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα ο πρώτος διαγωνισμός στη χώρα που προκηρύχθηκε με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου να έχει εξελιχθεί σε παράδειγμα προς αποφυγή. Σε αυτή τη μέθοδο, το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο της σύμβασης συνδιαμορφώνεται και οριστικοποιείται από τους συμμετέχοντες και τις αρμόδιες υπηρεσίες κατά τη β’ φάση του διαγωνισμού.
Εν προκειμένω, ενδιαφέρον για το έργο “Ζεύξη Σαλαμίνας” εκδήλωσαν το 2016 -μετά από έξι παρατάσεις- οι: ΜΕΤΚΑ, ΤΕΡΝΑ, VINCI Concessions – VINCI Highways -ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Στο δεύτερο στάδιο κάθε συμμετέχων κατέθεσε την πρότασή του για τη χάραξη της υποθαλάσσιας ζεύξης και η αρμόδια επιτροπή κατέληξε σε πρόταση σύνθεσης των τριών λύσεων.
Τα τμήματα του έργου
Το έργο, που είναι ιδιαίτερα περίπλοκο τεχνικά, διακρίνεται σε τρία τμήματα. Πρώτον, το οδικό τμήμα σύνδεσης του Α/Κ Περάματος με τη Λεωφόρο Σχιστού, ώστε να παρακάμπτεται ο Δήμος Περάματος, μήκους περίπου 4,5 χλμ. με 1,7 χλμ. σήραγγα. Η όδευσή του ξεκινάει από την υπάρχουσα Λεωφόρο Σχιστού – Σκαραμαγκά, με την οποία συνδέεται με ανισόπεδο κόμβο και οδεύει εντός της περιοχής του Ναυτικού Οχυρού Σκαραμαγκά και μέχρι την περιοχή του Περάματος.
Το δεύτερο τμήμα είναι η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας με οδική σήραγγα, μήκους 1 χλμ. από Πέραμα μέχρι το νησί του Αγίου Γεωργίου κι εν συνεχεία, ακολουθεί το οδικό τμήμα από το νησί του Αγίου Γεωργίου μέχρι το νησί της Σαλαμίνας και τις οδικές συνδέσεις με την πόλη της Σαλαμίνας για την καθοδήγηση της εξερχόμενης, από την υποθαλάσσια σήραγγα, κυκλοφορίας. Η διάρκεια τα κατασκευής έχει εκτιμηθεί σε 5 χρόνια, ενώ εν συνεχεία ο παραχωρησιούχος θα εισπράττει διόδια.
xaidarisimera.gr