Πως ο ΝΟΚ διασώζει χιλιάδες και βάζει νέα ακίνητα στη βραχυχρόνια μίσθωση Πως ο ΝΟΚ διασώζει χιλιάδες και βάζει νέα ακίνητα στη βραχυχρόνια μίσθωση
Με συνολικά δέκα νομοτεχνικές αλλαγές στο άρθρο που καθορίζει τις τελικές προδιαγραφές των ακινήτων, οι οποίες έγιναν τη νύχτα της ψήφισης του νομοσχεδίου του... Πως ο ΝΟΚ διασώζει χιλιάδες και βάζει νέα ακίνητα στη βραχυχρόνια μίσθωση

Με συνολικά δέκα νομοτεχνικές αλλαγές στο άρθρο που καθορίζει τις τελικές προδιαγραφές των ακινήτων, οι οποίες έγιναν τη νύχτα της ψήφισης του νομοσχεδίου του υπουργείου Τουρισμού στη Βουλή διασώζονται χιλιάδες ακίνητα που ήδη λειτουργούν και μπορούν να μπουν νέα ακίνητα, χωρίς «κύρια χρήση κατοικίας» ή με αλλαγή χρήσης που έχει γίνει πριν την ημερομηνία της «κόκκινης γραμμής των αυθαιρέτων» της  28ης .7.2011, στη βραχυχρόνια μίσθωση.

 Κλειδιά της τελικής λύσης που έδωσε το υπουργείο Τουρισμού για χιλιάδες ακίνητα, που ήδη λειτουργούν και νέες επενδύσεις αξιοποίησης κτιρίων στη βραχυχρόνια μίσθωση είναι η διάταξη του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού, όπως διατυπώνεται στο βασικό νόμο του ΝΟΚ 4067/2012 και στον πολεοδομικό νόμο 4759/2020 για τους «χώρους κύριας χρήσης», σε συνδυασμό με τη νομοτεχνική αλλαγή που έγινε στο τελικό  κείμενο του ψηφισθέντος νομοσχεδίου, με καθοριστικήυ εκείνη της διαγραφής της επίμαχης λέξης «κατοικία».

Έφυγε η λέξη κλειδί «κατοικία», που πέταγε έξω και εμπόδιζε να μπουν χιλιάδες ακίνητα στην αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης

Η λέξη κλειδί «κατοικία», στον ορισμό «κύριας χρήσης κατοικίας» του αρχικού νομοσχεδίου, που τελικώς επαλείφθηκε από το άρθρο για τις  προδιαγραφές  των ακινήτων που μισθώνονται στην βραχυχρόνια μίσθωση και έμεινε μόνον το «κύριας χρήσης» είναι αυτή που πέταγε έξω από την αγορά και μάλιστα αναδρομικά χιλιάδες καταλύματα που λειτουργούν εδώ και πολλά χρόνια στις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης.



Η ίδια λέξη «κατοικία», που είχε γραφτεί στο αρχικό  νομοσχέδιο και τελικά βγήκε από το νόμο που ψήφισε η Βουλή, είναι αυτή που θα τίναζε στον αέρα παλαιές και νέες επενδύσεις σε χώρους συνήθως κενών και εγκαταλελειμμένων, επαγγελματικών και βιοτεχνικών κτιρίων στο κέντρο της Αθήνας και άλλων μεγάλων πόλεων, τα οποία ανακαινίστηκαν και ήδη διατίθενται και νέα κτίρια, τα οποία μπορούν πλέον με το νέο νόμο, να ανακαινιστούν και να διατεθούν για βραχυχρόνια μίσθωση. Πρόκειται για χιλιάδες κτίρια,  τα οποία ουδέποτε είχαν τον χαρακτηρισμό «κύριας χρήσης κατοικίας».

Επιπροσθέτως η αρχική πρόβλεψη στις τεχνικές προδιαγραφές του νομοσχεδίου, που απαιτούσε για  βραχυχρόνια μίσθωση, να έχει ο χώρος του κτιρίου χαρακτηρισμό ως «κύριας χρήσης κατοικίας», σήμαινε ότι έπρεπε ο χώρος για βραχυχρόνια μίσθωση να έχει εξ αρχής  συνυπολογιστεί στο συντελεστή δόμησης του κτιρίου ή να έχει νομιμοποιηθεί η χρήση του χώρου βάσει των διατάξεων του ν.4495/2017 που, σημειωτέον, λήγει στις 31.3.2026,  με τη βασική προϋπόθεση η αλλαγή χρήσης να έχει συντελεστεί μέχρι τις 28.7.2011.

Η απάλειψη λοιπόν της λέξης κλειδί «κατοικία», από τον νέο νόμο διασώζει από την αναδρομική αχρήστευση τα καταλυμάταπου που  ήδη λειτουργούν και δίνει τη δυνατότητα σε νέες επενδύσεις σε χώρους κτιρίων με αλλαγή χρήσης, που έχει γίνει πριν την ημερομηνία της «κόκκινης γραμμής των αυθαιρέτων» της  28ης .7.2011, στη βραχυχρόνια μίσθωση.



Δικαιώνεται η ΠΟΜΙΔΑ και διαζώζονται χιλιάδες επενδύσεις στη βραχυχρόνια μίσθωση

Οι αλλαγές για την «κύρια χρήση κατοικίας», που πέρασαν στο νέο νόμο του υπουργείου Τουρισμού για τη βραχυχρόνια μίσθωση, τις οποίες ανακοίνωσε η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη το βράδυ της Πέμπτης 18 Ιανουαρίου 2024, στην τελική ψήφιση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της  Βουλής και πέρασαν στο τελικό κείμενο του ψηφισθέντος νομοσχεδίου που πάει στο ΦΕΚ για να τεθεί ως νέος νόμος σε ισχύ, μαζί με αλλαγές σε άλλες ρυθμίσεις που αμβλύνουν τις επιδρομές της ΑΑΔΕ στη βραχυχρόνια μίσθωση δικαιώνουν πλήρως την ΠΟΜΙΔΑ και τον πρόεδρο του φορέα της Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων Στράτο Παραδιά, ο οποίος επισήμανε τις συνέπειες των αρχικών ρυθμίσεων και πρότεινε συγκεκριμένες αλλαγές, οι οποίες τελικώς σε μεγάλο βαθμό υιοθετήθηκαν.

Συγκεκριμένα ο κος Παραδιάς με δημόσιες ανακοινώσεις του και στην ακρόαση των εκπροσώπων φορέων στη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Τουρισμού στην Επιτροπή της Βουλής είχε επισημαίνει ότι  η αρχική ρύθμιση που άλλαξε ότι:

-Oδηγούσε σε «αναδρομική αχρήστευση καταλυμάτων στα οποία έχουν επενδυθεί χρήματα και εργασία και τα οποία διατίθενται ευφήμως στις πλατφόρμες επί πολλά χρόνια, ενώ διαθέτουν όλα τα υπόλοιπα ποιοτικά χαρακτηριστικά».

-Και για τους «υποχρεωτικούς ελέγχους των ιδιωτικών κατοικιών από μεικτά συνεργεία κρατικών οργάνων, με δυνατότητα διοργάνωσης αστυνομικών εφόδων και επιβολής βαρύτατων προστίμων, ότι ανοίγει μοιραία νέο λαμπρό πεδίο δυνατότητας διαφθοράς και καταπίεσης των πολιτών».

«Το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου δικαιώνει τις θέσεις του Stama και των συνεργαζόμενων φορέων όπως η ΠΟΜΙΔΑ και το τελικό αποτέλεσμα των προσπαθειών μας κρίνεται ως επιτυχημένο», τονίζει χαρακτηριστικά σε ανακοίνωση του ο Σύνδεσμος Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων Stama Greece.



Η υπουργός Τουρισμού ανακοίνωσε τις αλλαγές και εφαρμογή νέων προδιαγραφών από Οκτώβριο

Η Όλγα Κεφαλογιάννη κλείνοντας τη συζήτηση επί του νομοσχεδίου στη Βουλή είπε ότι η πρόθεσή μας είναι για πρώτη φορά να τεθούν όρια και προδιαγραφές για την βραχυχρόνια μίσθωση, και αυτό που θέλω να μείνει από τη συζήτηση είναι ότι: «η βασική λειτουργική προδιαγραφή των ακινήτων που θα υπόκειται σε βραχυχρόνια μίσθωση είναι να αποτελούν χώρους κύριας χρήσης, όπως αυτή ορίζεται ρητά στο άρθρο 2 του νέου Οικοδομικού Κανονισμού. [. . . ] Και για λόγους που αφορούν στη χρηστή διοίκηση, θεωρούμε ότι πρέπει επίσης να δοθεί εύλογος χρόνος προσαρμογής στις ρυθμίσεις, που εισάγονται, και έτσι ορίζουμε ότι η ισχύς του άρθρου 3 θα άρχεται την 1 Οκτωβρίου 2025».

Τι λεει ο ΝΟΚ για τους «χώρους κύριας χρήσης»

Σημειώνεται ότι  για τους «χώρους κύριας χρήσης», που ανέφερε η υπουργός στη Βουλή και πέρασε στο ψηφισθέν νομοσχέδιο στο βασικό νόμο του ΝΟΚ 4067/2012 και στον πολεοδομικό νόμο 4759/2020 προβλέπεται ότι:

-«Χώροι κύριας χρήσης των κτιρίων είναι όσοι προορίζονται για την εξυπηρέτηση της βασικής χρήσης του κτιρίου και την παραμονή των χρηστών του σε αυτούς, όπως είναι σε κτίρια κατοικίας τα υπνοδωμάτια, οι χώροι διημέρευσης, οι κουζίνες, τα γραφεία. Οι χώροι κύριας χρήσης έχουν για τα κτίρια, που κατασκευάζονται μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος ελεύθερο ύψος τουλάχιστον 2,50 μ».

Οι δέκα νομοτεχνικές αλλαγές σε ένα άρθρο για τις προδιαγραφές της βραχυχρόνιας μίσθωσης

Οι δέκα νομοτεχνικές αλλαγές (σημειώνονται με κόκκινο χρώμα) που επήλθαν στο τελικό κείμενο του ψηφισθέντος νομοσχεδίου του υπουργείου Τουρισμού στη Βουλή, οι οποίες αφενός μεν διασώζουν  χιλιάδες και δίνουν τη δυνατότητα να μπουν  νέα ακίνητα χωρίς να είναι «κύριας χρήσης κατοικίας»  στη βραχυχρόνια μίσθωση και παράλληλα διευκρινίζουν και αμβλύνουν τους ελέγχους της ΑΑΔΕ στη βραχυχρόνια μίσθωση έγιναν στο «άρθρο 3  Προδιαγραφές ακινήτων που μισθώνονται βραχυχρόνια» και έχουν ως εξής:

«1. Τα ακίνητα που μισθώνονται βραχυχρόνια, σύμφωνα με το άρθρο 111 του ν. 4446:2016 (Α 240) πληρούν τις κάτωθι προδιαγραφές:

α) αποτελούν χώρους κύριας χρήσης (διαγράφηκε η λέξη κατοικίας) της παρ. 95 του άρθρου 2 του ν. 4067:2012 (Α’ 79) και διαθέτουν φυσικό φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό.

β) διαθέτουν ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης για ζη­μιές ή ατυχήματα που μπορεί να προκληθούν,

γ) διαθέτουν υπεύθυνη δήλωση ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη. πυροσβεστήρες και ανιχνευτές καπνού, ρελέ διαρροής ( αντικαταστάθηκε η λέξη διαρροής με διακοπής)  ή ρελέ αντιηλεκτροπληξιακό και ενδείξεις σή­μανσης διαφυγής, και

δ) διαθέτουν πιστοποιητικό μυοκτονίας και απεντόμωσης. φαρμακείο με είδη πρώτων βοηθειών, καθώς και ο­δηγό με τηλέφωνα πρώτης ανάγκης.

2. Για τη διαπίστωση της συμμόρφωσης με τις προδια­γραφές της παρ. 1, διενεργούνται επιτόπιοι έλεγχοι στον χώρο (διαγράφηκε η λέξη κατοικίας και αντικαταστάθηκε από τη λέξη χώρο) που μισθώνεται και έχει δηλωθεί στην ειδική πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) από υπαλλήλους του Υπουργείου Τουρισμού και παράλληλα δύναται να διενεργείται έλεγχος (προστέθηκε η φράση και παράλληλα δύναται να διενεργείται έλεγχος) και από μικτά συνεργεία ελέγχου με υπαλλήλους της Α.Α.Δ.Ε. και υπαλλήλους του Υπουργείου Τουρισμού για την ταυ­τόχρονη διαπίστωση της συμμόρφωσης με τις κείμενες φορολογικές υποχρεώσεις (προστέθηκε η φράση για την ταυ­τόχρονη διαπίστωση της συμμόρφωσης με τις κείμενες φορολογικές υποχρεώσεις). Τουλάχιστον δέκα (10) ημέ­ρες πριν από τον έλεγχο, προηγείται ενημέρωση με κάθε πρόσφορο τρόπο προς τον διαχειριστή του ακινήτου, για να προσκομίσει κάθε στοιχείο που επιβεβαιώνει τη συν­δρομή των προδιαγραφών της παρ. 1.

Αν κρίνεται απαραίτητο, οι υπάλληλοι που διενεργούν τον έλεγχο, ζητούν τη συνδρομή των οργάνων της Ελ­ληνικής Αστυνομίας για τη διενέργεια του ελέγχου, τα οποία την παρέχουν κατά τον χρόνο και στον τόπο που ζητείται, σύμφωνα με το άρθρο 161 του π.δ. 141/1991 (Α’ 58).

3. Οι ελέγχοντες υπάλληλοι του Υπουργείου Τουρι­σμού (διαγράφηκε η φράση οι υπάλληλοι της παραγράφου 2 και αντικαταστάθηκε από τη φράση Οι ελέγχοντες υπάλληλοι του Υπουργείου Τουρι­σμού) φέρουν το δελτίο υπηρεσιακής τους ταυτότητας και έγγραφη εντολή διενέργειας επιτόπιου ελέγχου, η ο­ποία έχει εκδοθεί από το αρμόδιο όργανο του Υπουργεί­ου Τουρισμού (διαγράφηκε η φράση και από τον Διοικητή της ΑΑΔΕ) ή εξουσιοδοτημένα από αυτό όργανα τα οποία επιδεικνύουν κατά τη διενέργεια του ελέγχου. Η έγγραφη εντολή περιέχει τουλάχιστον:

α) τον αριθμό και την ημερομηνία της εντολής.

β) το ονοματεπώνυμο του υπαλλήλου στον οποίο έχει ανατεθεί ο έλεγχος, και

γ) το ονοματεπώνυμο ή την επωνυμία, τη διεύθυνση και τον αριθμό φορολογικού μητρώου του διαχειριστή ή ιδιοκτήτη της οικίας που μισθώνεται βραχυχρόνια. Αν ο έλεγχος διενεργείται από μικτό κλιμάκιο που απαρτίζε­ται και από υπαλλήλους της Α.Α.Δ.Ε.. εκδίδεται και εντο­λή επιτόπιου φορολογικού ελέγχου, σύμφωνα με το άρ­θρο 30 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104:2024. Α 58). (Προστέθηκε η φράση Αν ο έλεγχος διενεργείται από μικτό κλιμάκιο που απαρτίζε­ται και από υπαλλήλους της Α.Α.Δ.Ε.. εκδίδεται και εντο­λή επιτόπιου φορολογικού ελέγχου, σύμφωνα με το άρ­θρο 30 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104:2024. Α 58))

4.Ο ελεγχόμενος συνεργάζεται με τον υπάλληλο που διενεργεί τον έλεγχο και επιδεικνύει τα πιστοποιητικά, τις βεβαιώσεις και εν γένει στοιχεία προς απόδειξη τή­ρησης των προδιαγραφών της παρ. 1.

5. Στους διαχειριστές ακινήτων επιβάλλεται από τους ελέγχοντες υπαλλήλους του Υπουργείου Τουρισμού (προστέθηκε η φράση από τους ελέγχοντες υπαλλήλους του Υπουργείου Τουρισμού) αυ­τοτελές διοικητικό πρόστιμο πέντε χιλιάδων (5.000) ευ­ρώ. αν:

α) δεν επιτραπεί η είσοδος στο ελεγχόμενο ακίνητο.

β) δεν πληρούται κάποια από τις προδιαγραφές της παρ. 1,

γ) δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις της παρ.

Το πρόστιμο αποτελεί δημόσιο έσοδο, επιβάλλεται και εισπράττεται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημο­σίων Εσόδων (ν. 4978.2022. Α’ 190).

(Διαγράφηκε η φράση Εντός  δεκαπέντε (15) ημερολογιακών ημερών από τυην ημέρα που διαπιστώνεται η παράβαση, ο διαχειριστής βραχυχρόνιας μίοθωσης συμμορφώνεται με τις προδιαγραφές της παραγράφου 1)  

6. Αν διενεργηθεί νέος έλεγχος εντός ενός (1) έτους από την κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου και διαπιστωθεί παράβαση των προδιαγραφών της παρ. 1. το πρόστιμο της παρ. 5 επιβάλλεται στο διπλάσιο και στην περίπτωση κάθε επόμενης ίδιας παράβασης στο τετρα­πλάσιο του αρχικά επιβληθέντος».

Τι λέει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων για τις τελικές ρυθμίσεις στη βραχυχρόνια μίσθωση

Η θέσπιση προδιαγραφών στις βραχυχρόνιες μισθώσεις με την ψήφιση του νέου νομοσχεδίου του υπουργείου Τουρισμού αποτελεί «ένα θετικό και απαραίτητο βήμα για την αναβάθμιση των υπηρεσιών φιλοξενίας μας και χαιρετίζουμε την ψήφιση τους» επισημαίνει σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων Stama Greece.

«Ως σύνδεσμος, έχουμε ανακοινώσει τις θέσεις μας και έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας προς τα αρμόδια υπουργεία με υπόμνημά μας στις 19 Μαΐου 2024 στο οποίο προτείναμε την επίσημη υιοθέτηση προδιαγραφών που θα ενισχύουν την ποιότητα της παρεχόμενης διαμονής και την ασφάλεια των επισκεπτών μας αν και τη συντριπτική πλειοψηφία τους τις εφαρμόζουμε από καιρό» αναφέρεται.

«Αν και το νομοσχέδιο αρχικά καταρτίστηκε χωρίς τη συμμετοχή των εκπροσώπων του κλάδου, η πρόσφατη συμμετοχή μας στην επιτροπή της Βουλής αποτελεί ένα θετικό πρώτο βήμα. Το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου δικαιώνει τις θέσεις του Stama και των συνεργαζόμενων φορέων όπως η ΠΟΜΙΔΑ και το τελικό αποτέλεσμα των προσπαθειών μας κρίνεται ως επιτυχημένο», τονίζει ο Σύνδεσμος.

«Η απαλοιφή του περιορισμού για κύρια χρήση κατοικίας αποτελεί ορόσημο για τη βραχυχρόνια μίσθωση, διασώζοντας επενδύσεις εκατομμυρίων και εξασφαλίζοντας νέες ευκαιρίες ανάπτυξης γιατί η βραχυχρόνια μίσθωση συνεισφέρει εκατομμύρια ευρώ ετησίως στην ελληνική οικονομία και ενισχύει τις τοπικές κοινότητες μέσω ταξιδιωτικών δαπανών και νέων θέσεων εργασίας. Διασώθηκαν μεγάλες επενδύσεις που έχουν ήδη γίνει αλλά και θα γίνουν στο μέλλον, ενώ ταυτόχρονα πολλοί χώροι θα διατηρήσουν το δικαίωμα να βρίσκουν μια νέα χρήση και όχι να αφήνονται στην εγκατάλειψη και στη λήθη του χρόνου», υπογραμμίζει  ο Stama

Στην ίδια ανακοίνωση, ο Stama επισημαίνει: «Δεν παραβλέπεται το γεγονός ότι οι προκλήσεις για την αγορά μας βρίσκονται μπροστά και ότι το προϊόν μας έχει επιβαρυνθεί με δυσβάσταχτα τέλη διαμονής εξισώνοντας μας με 5* ξενοδοχεία αλλά και άλλες διατάξεις και ελέγχους που δεν απαιτούνται σε άλλες μορφές φιλοξενίας.

Παρά τις υψηλές επιβαρύνσεις, παραμένουμε δεσμευμένοι στην παροχή ανώτερων υπηρεσιών φιλοξενίας, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος» και συμπληρώνει: «η τελική μορφή του νομοσχεδίου, μας δίνει τη δύναμη να συνεχίσουμε τον αγώνα μας ως υπεύθυνου θεσμικού φορέα για την προάσπιση των συμφερόντων των επαγγελματιών της βραχυχρόνιας μίσθωσης και την ανάδειξη της συνεισφορά μας στην εθνική οικονομία, στις τοπικές κοινότητες και την επιχειρηματικότητα».

ecopress.gr

error: Content is protected !!