![Προσωπικός βοηθός ΑΙ για μαθητές](https://portal.fonisalaminas.gr/wp-content/uploads/2025/02/ai-mathites-970x350.jpg)
![Προσωπικός βοηθός ΑΙ για μαθητές](https://portal.fonisalaminas.gr/wp-content/uploads/2025/02/ai-mathites-750x350.jpg)
Προσωπικός βοηθός ΑΙ για μαθητές
ΕΙΔΗΣΕΙΣΕΛΛΑΔΑΚΟΙΝΩΝΙΑ 12 Φεβρουαρίου 2025 fonisalaminas
![Προσωπικός βοηθός ΑΙ για μαθητές](https://portal.fonisalaminas.gr/wp-content/uploads/2025/02/ai-mathites-640x300.jpg)
Σύμμαχο των εκπαιδευτικών και των μαθητών θα αποτελέσουν οι ψηφιακοί βοηθοί τεχνητής νοημοσύνης, που θα εντοπίζουν ευκολότερα τα δυνατά σημεία αλλά και τα μαθησιακά κενά κάθε παιδιού.
Το «σημείο μηδέν» –όπως ελέχθη στην «Κ»– των μαθητών αναζητάει το υπουργείο Παιδείας, ώστε με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης να το αντιμετωπίσει. Συγκεκριμένα, ετοιμάζεται να θέσει στην υπηρεσία των μαθητών τον «ψηφιακό βοηθό τεχνητής νοημοσύνης», που θα τους συνδράμει στην κάλυψη των κενών στα μαθήματα. Πρόθεση του υπουργείου Παιδείας είναι ο ψηφιακός βοηθός καθώς θα χρειαστεί πιλοτική εφαρμογή του κατά το επόμενο σχολικό έτος.
Σχεδιάζεται με στόχο να διαλειτουργεί με υφιστάμενα εκπαιδευτικά εργαλεία και να παρέχει πληροφορίες με σκοπό τη στόχευση της μελέτης και το περιεχόμενο διδασκαλίας.
![](https://portal.fonisalaminas.gr/wp-content/uploads/2024/09/my-ftouftou-gia-foni-site-3.jpg)
«Δεν πρέπει να υπάρχει απόφοιτος από οποιοδήποτε εκπαιδευτικό σύστημα, ο οποίος σε κάποιο μάθημα ή, έστω, σε κάποιο σημείο της ύλης δεν συνάντησε δυσκολίες. Και μάλλον οι περισσότεροι θα συμφωνήσουμε ότι η υπέρβαση των δυσκολιών ξεκινούσε πάντα με την εύρεση εκείνου ακριβώς του σημείου από το οποίο ξεκινούσε η ελλιπής ή εσφαλμένη κατανόηση, δημιουργώντας στη συνέχεια “κενά”. Στον εντοπισμό αυτού ακριβώς του “σημείου μηδέν” αναμένεται να βοηθήσει σημαντικά η τεχνολογία, μέσω του ψηφιακού βοηθού τεχνητής νοημοσύνης, την υλοποίηση του οποίου δρομολογεί το υπουργείο Παιδείας», τόνισε, μιλώντας χθες στην «Κ», υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, το οποίο μετέχει στον σχεδιασμό του «ψηφιακού βοηθού».
Ειδικότερα, οι ψηφιακοί βοηθοί τεχνητής νοημοσύνης θα αποτελέσουν σύμμαχο των εκπαιδευτικών και των ίδιων των μαθητών, ώστε τα μαθησιακά κενά κάθε παιδιού να εντοπίζονται ευκολότερα και, ιδίως, χωρίς το κόστος πρόσθετης (συνήθως φροντιστηριακής) διδασκαλίας. Πρόκειται για ένα νέο ψηφιακό εργαλείο το οποίο φιλοδοξεί να ανοίξει νέες δυνατότητες στην εκπαιδευτική διαδικασία.
![](https://portal.fonisalaminas.gr/wp-content/uploads/2023/05/343518801_962424991737854_6496605008896540213_n.jpg)
Η σύλληψη πίσω από τον ψηφιακό βοηθό είναι σχετικά απλή, όπως εξήγησε στην «Κ» στενός συνεργάτης του υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη. Κάθε μαθητής θα έχει τη δυνατότητα να ζητάει από τον ψηφιακό του βοηθό να του δημιουργήσει μια σειρά προσομοιώσεων ασκήσεων πάνω σε ένα μάθημα ή σε ένα συγκεκριμένο κομμάτι της ύλης.
Ανάλογα με τις απαντήσεις που θα δίνει ο μαθητής, ο ψηφιακός βοηθός θα εντοπίζει αν και πού υπάρχουν κενά, ενώ επιπλέον θα είναι σε θέση να προτείνει επιπλέον μελέτη και εξάσκηση, προκειμένου ο μαθητής να βελτιώσει τις επιδόσεις του. Σίγουρα θα τον αποκτήσουν οι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, και πιθανώς εκείνοι των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού.
Αξιοποίηση δεδομένων
Παρά το γεγονός ότι ο ψηφιακός βοηθός θα εστιάζει στον μαθητή, ο εκπαιδευτικός θα μπορεί με σχετική έγκριση να λαμβάνει γνώση των δεδομένων που θα δίνει ο ψηφιακός βοηθός, και τα οποία θα είναι χρήσιμα για το έργο του. Ετσι, λοιπόν, οι αλγόριθμοι μηχανικής μάθησης αρχικά θα αναγνωρίζουν το επίπεδο γνώσεων, τις προτιμήσεις και τα δυνατά και αδύναμα σημεία των μαθητών. Κατόπιν, θα παρέχουν τόσο στον μαθητή, όσο και στον εκπαιδευτικό πληροφορίες και εργαλεία προκειμένου να αναπροσαρμόζουν αντίστοιχα τη στόχευση της μελέτης τους και το περιεχόμενο διδασκαλίας.
Οπως εξήγησε το ίδιο εξειδικευμένο στέλεχος, «ένα στοιχείο που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι ότι ο ψηφιακός βοηθός τεχνητής νοημοσύνης σχεδιάζεται με στόχο να διαλειτουργεί με υφιστάμενα ψηφιακά εκπαιδευτικά εργαλεία». Συγκεκριμένα, θα έχει στη διάθεσή του όλο το υλικό που θα παραχθεί από το Ψηφιακό Φροντιστήριο, που υλοποιείται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και ήδη αξιοποιείται από χιλιάδες μαθητές όλων των τάξεων.
Πρόκειται για περίπου 15.000 ψηφιακά αντικείμενα (διαδραστικές ασκήσεις, παρουσιάσεις powerpoint, PDF κ.λπ.), καθώς και περίπου 7.500 εκπαιδευτικά βίντεο, τα οποία ο ψηφιακός βοηθός θα μπορεί να αξιοποιεί κατά περίπτωση, εάν τα αξιολογεί ως βοηθητικά για τον μαθητή ώστε να του παρέχει εξατομικευμένη διδασκαλία.
Φιλοδοξία του υπουργείου Παιδείας είναι η εξατομικευμένη μάθηση να μη λειτουργήσει ως «φυγόκεντρος τάση» που θα διασπάσει την αλληλεπίδραση μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητών – αλλά, αντίθετα, να αποτελέσει παράγοντα που θα συμβάλει στην ενίσχυση της συνοχής της τάξης και στη βελτίωση της μαθησιακής εμπειρίας. Ουσιαστικά, μέσω του ψηφιακού βοηθού η προσωποποιημένη μάθηση αναμένεται να βοηθήσει τους πιο αδύναμους μαθητές να μείνουν κοντά στην υπόλοιπη τάξη. «Η σχέση εκπαιδευτικού και μαθητή ήταν, είναι και θα είναι στον πυρήνα της εκπαιδευτικής διαδικασίας», τονίζει σταθερά ο Κυριάκος Πιερρακάκης.
Ο ψηφιακός βοηθός τεχνητής νοημοσύνης αποτελεί κομμάτι του έργου «Ενίσχυση του Ψηφιακού Σχολείου μέσω Ψηφιακών Υπηρεσιών και Καινοτόμων Εκπαιδευτικών Εργαλείων», το οποίο έχει εισηγηθεί το υπουργείο Παιδείας προς την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης (ΕΥΣΤΑ).
Σύμφωνα με την πρόταση που διαβιβάστηκε, στόχος του έργου είναι «να ενισχύσει την εκπαίδευση με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, με σκοπό τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού συστήματος που να είναι καινοτόμο, συμπεριληπτικό και προσαρμοστικό στις προκλήσεις του μέλλοντος». Ο συνολικός προϋπολογισμός όλων των δράσεων του έργου, εφόσον εγκριθεί από την ΕΥΣΤΑ, θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η σχετική απόφαση αναμένεται άμεσα, ώστε μέσα στον Μάρτιο να προκηρυχθούν οι σχετικοί διαγωνισμοί.
kathimerini.gr