Gen Z και ΑΙ: Ο ένας στους δύο νέους δυσκολεύεται να ξεχωρίσει την αλήθεια από το ψέμα Gen Z και ΑΙ: Ο ένας στους δύο νέους δυσκολεύεται να ξεχωρίσει την αλήθεια από το ψέμα
Εξοικειωμένοι με την ΑΙ είναι οι περισσότεροι εκπρόσωποι της Gen Z, σύμφωνα με έρευνα της ΕΥ. Όμως πολύ λιγότεροι ξέρουν να τη χρησιμοποιούν αποτελεσματικά... Gen Z και ΑΙ: Ο ένας στους δύο νέους δυσκολεύεται να ξεχωρίσει την αλήθεια από το ψέμα

Εξοικειωμένοι με την ΑΙ είναι οι περισσότεροι εκπρόσωποι της Gen Z, σύμφωνα με έρευνα της ΕΥ. Όμως πολύ λιγότεροι ξέρουν να τη χρησιμοποιούν αποτελεσματικά και να την αξιολογήσουν κριτικά

Aνατρέπει τα στερεότυπα που έχουμε για την ψηφιακή γενιά της Gen Z η νέα έρευνα της ΕΥ, για την χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην εργασία και την εκπαίδευση. Όπως αποδεικνύεται, οι «ψηφιακοί αυτόχθονες», μπορεί να έμαθαν να σκρολάρουν πριν μάθουν να γράφουν, αλλά ακόμα δεν το έχουν 100% με το ΑΙ, κι ας χρησιμοποιούν κατά κόρον εφαρμογές όπως το ChatGPT.

Η έκθεση της πολυεθνικής συμβουλευτικής εταιρείας θέτει το ερώτημα «Πώς μπορούμε να αναβαθμίσουμε τις δεξιότητες της Gen Z με την ίδια ταχύτητα που εκπαιδεύουμε την ΑΙ;».

Μέσω ερωτήσεων τύπου κουίζ, σε 5.000 νέους 17-27 ετών, σε 15 χώρες, οι ερευνητές της ΕΥ δεν εξετάζουν μόνο την εξοικείωση της Gen Z με το ΑΙ, αλλά κατά πόσο διαθέτουν τα κατάλληλα εφόδια για να τη χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά και να την αξιολογήσουν σωστά.

Ένα από τα ευρήματα της έρευνας είναι ότι η Gen Z κατανοεί μεν σε ποιες περιπτώσεις μπορεί η AI να είναι χρήσιμη και να έχει πρακτική εφαρμογή, αλλά συχνά υπερεκτιμά τις ικανότητές της στη χρήση και αξιολόγησή της. Ειδικότερα, η κριτική ικανότητα των νέων να εντοπίζουν τα όρια και τις αδυναμίες της AI, αποδεικνύεται περιορισμένη.



Gen Z πολλαπλών ταχυτήτων

Η γενιά που εισέρχεται στην αγορά εργασίας έχει ενσωματώσει σε μεγάλο βαθμό την τεχνητή νοημοσύνη στην καθημερινότητά της, αλλά με σημαντικές διαφοροποιήσεις. Το 61% είναι οι αποκαλούμενοι varied users, που προσαρμόζουν τη χρήση της AI ανάλογα με τις προσωπικές ή επαγγελματικές ανάγκες τους. Το 15% την αξιοποιούν με μεγάλη συχνότητα (super users), ενώ το 24% τη χρησιμοποιούν σπάνια ή καθόλου (stragglers). Εφόσον μέχρι το 2030 η σημερινή Gen Z θα αποτελεί το 30% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού, η εκπαίδευσή της σε δεξιότητες που άπτονται της τεχνητής νοημοσύνης θεωρείται απαραίτητη.



Δεν ξεχωρίζουν την αλήθεια από το ψέμα

Η έρευνα της ΕΥ εντοπίζει μια σημαντική αντίφαση. Ενώ οι επτά στους δέκα νέους κατανοούν τις βασικές χρήσεις της AI, οι περισσότεροι (56%) δεν είναι σίγουροι για το αν μπορούν να συντάξουν τα κατάλληλα ‘’prompts’’, τις σωστές εντολές για τη χρησιμοποιήσουν πιο αποτελεσματικά. Ακόμα λιγότεροι είναι εκείνοι που μπορούν να ξεχωρίσουν πότε τα συστήματα AI ενδέχεται να δημιουργούν ή να παρουσιάζουν λανθασμένα δεδομένα και ψευδείς πληροφορίες, μόλις 44%.

Περιέργεια αλλά και φόβος

Ανάμικτες είναι οι απόψεις και τα συναισθήματα της Gen Z για την τεχνητή νοημοσύνη. Όσο πιο εξοικειωμένοι είναι με τη χρήση της, τόσο πιο θετικά τείνουν να τη βλέπουν, απαντώντας ότι «σε γενικές γραμμές η ΑΙ είναι πλεονέκτημα για την ανθρωπότητα».

Ως μεγαλύτερο πλεονέκτημα της ΑΙ αναγνωρίζουν την εξοικονόμηση χρόνου, αφού τους γλυτώνει από βαρετά και επαναληπτικά καθήκοντα (58%). Το 53% θεωρει ότι η ΑΙ μπορεί να αναλύσει αποτελεσματικά μεγάλους όγκους δεδομένων, ενώ λιγότεροι είναι εκείνοι που θεωρούν ότι μπορεί να ελαχιστοποιήσει τις πιθανότητες ανθρώπινου λάθους (33%).

Πάνω από τέσσερις στους δέκα ανησυχούν ότι η ΑΙ θα αυξήσει την ανεργία και θα αντικαταστήσει θέσεις ανθρώπινες θέσεις εργασίας ή ότι θα μειώσει την ανθρώπινη δημιουργικότητα και μάθηση. Επίσης τέσσερις στους δέκα ανησυχούν για τη διασπορά ψευδούς πληροφόρησης και περιεχομένου.



Θετικοί στην ΑΙ οι εργοδότες, όχι τόσο οι εκπαιδευτικοί

Η γενιά Ζ ξέρει ότι η ΑΙ είναι ευπρόσδεκτη στην εργασία, αλλά όχι στην εκπαίδευση. Το 42% των συμμετεχόντων πιστεύουν ότι οι εκπαιδευτικοί αποθαρρύνουν τη χρήση της AI για ορισμένες διεργασίες, ενώ μόνο το 15% δηλώνουν ότι οι εργοδότες τους ακολουθούν παρόμοια προσέγγιση.

Αυτό πιθανώς αντανακλά τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών για τη λογοκλοπή και την υπερβολική εξάρτηση των μαθητών από την τεχνολογία, καθώς προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στην προετοιμασία των νέων για την αγορά εργασίας και στην ανάπτυξη ουσιαστικών δεξιοτήτων.

Λείπουν οι κριτικές ικανότητες

Η έκθεση τονίζει ότι οι οργανισμοί χρειάζεται να εξοπλίσουν τη Gen Z με τις κατάλληλες δεξιότητες, ώστε να κατανοούν, να χρησιμοποιούν και να αξιολογούν την AI, με τρόπο που προάγει την καινοτομία και την υπεύθυνη ανάπτυξη. Περιλαμβάνει βασικές προτάσεις για εργοδότες και εκπαιδευτικούς, όπως η συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για εκπαίδευση στην AI. Η πρόταση είναι αναμενόμενη, αφού χρηματοδότες της έρευνας είναι η Microsoft και η οργάνωση Τeach AI, που συνεργάζεται με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ.

Υπογραμμίζει την ανάγκη για πιο στοχευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα, που όχι μόνο εισάγουν νέες δεξιότητες, αλλά και ενισχύουν την κριτική αξιολόγηση της τεχνολογίας. Αυτό υποστηρίζουν οι αναλυτές μπορεί να επιτευχθεί μέσω συνεργασιών ιδιωτικών επιχειρήσεων ψηφιακής τεχνολογίας  με σχολεία και πανεπιστήμια, που «θα εξοπλίσουν τη νέα γενιά για τις θέσεις εργασίας του μέλλοντος, όπου η AI θα παίζει κεντρικό ρόλο στην ενίσχυση της παραγωγικότητας».  Προφανώς το ανώτατο στάδιο του επιχειρηματικού πανεπιστημίου, είναι το πανεπιστήμιο – παράρτημα και συνεργάτης της Βig Tech.

in.gr

error: Content is protected !!