


Με τις τιμές των καυσίμων, και ειδικά της βενζίνης, να βρίσκονται συνεχώς στα ύψη (πάνω από 1,7 ευρώ το λίτρο μέση πανελλαδική τιμή, πάνω από 1,47 ευρώ/λίτρο το ντίζελ, κι έρχεται και καλοκαίρι), οι οδηγοί ψάχνουν τρόπους να εξοικονομήσουν καύσιμο. Μα με το πόσο πατάμε το γκάζι, μα με τη χρήση ή όχι του κλιματισμού, μα ακόμα και με τους πόσους επιβάτες κουβαλάμε, ό,τι εξοικονομούμε από το ρεζερβουάρ και κατ’ επέκταση την τσέπη χαίρει των ευχαριστιών μας. Το πότε αλλάζουμε ταχύτητα, αναπόφευκτα βρίσκεται στο επίκεντρο της προσέγγισης για χαμηλότερη κατανάλωση.

Για αρχή, να καταπιαστούμε με τα βασικά: τί ακριβώς δείχνει αυτή η βελόνα στο στροφόμετρο που ανεβοκατεβαίνει και οι αριθμοί που σημαδεύει; Με πολύ απλά λόγια, δείχνει το ρυθμό περιστροφής του στροφάλου του κινητήρα ανά λεπτό, δηλαδή τις στροφές ανά λεπτό (σ.α.λ.) όπως είναι ευρέως γνωστές ή αν προτιμάτε στα αγγλικά τις r.p.m (revolutions/revs per minute). Προφανέστατα δεν χρειάζεται να λειτουργούμε το μοτέρ μέχρι τα κόκκινα, προτού περάσουμε στην επόμενη σχέση του κιβωτίου. Πότε, όμως, είναι η κατάλληλη στιγμή; Και κυρίως, σε αυτό που μας αφορά εδώ, πότε πρέπει να το κάνουμε ώστε να καίμε λιγότερο;

Η εξοικονόμηση καυσίμου σε ένα αυτοκίνητο με μετάδοση (γιατί στα αυτόματα η έγνοια απασχολεί το λογισμικό) μπορεί να ακούγεται απλή — απλώς οδηγούμε πιο αργά, με όσο το δυνατόν λιγότερες στροφές γίνεται. Πολλά, ωστόσο, έχουν να κάνουν με την ταχύτητα κίνησης, το φορτίο του κινητήρα, το φορτίο του αυτοκινήτου, τα χαρακτηριστικά απόδοσης και πάει λέγοντας. Συνήθως, μια «universal» λύση στο ζήτημα αλλαγής ταχύτητας, είναι το φάσμα των 2.500-3.000 σ.α.λ. Ένα εύρος όπου οι βενζινοκινητήρες είθισται να παράγουν επαρκή ποσότητα ροπής, ώστε να εξασφαλίζουν απροβλημάτιστη κίνηση στο όχημα δίχως να καταναλώνουν πολύ καύσιμο. Φυσικά, μοτέρ από μοτέρ διαφέρει. Άλλο τράβηγμα έχεις ένας 2.0λιτρος ατμοσφαιρικός, άλλο ένας 1.000άρης τούρμπο, άλλο ένας 1.400άρης ατμοσφαιρικός ή υπερτροφοδοτούμενος. Κάτι που σημαίνει ότι ανάλογα την περίσταση, μπορούμε να αλλάζουμε ταχύτητα και με πιο χαμηλές στροφές. Αντίστοιχα, όμως, μπορεί να απαιτείται περισσότερο στροφάρισμα για να μην «κρεμάσει» ο κινητήρας.
Εξυπακούεται ότι ο οδηγός δεν χρειάζεται να κοιτάει συνέχεια το στροφόμετρο για να δει σε ποιες στροφές θα αλλάξει ταχύτητα. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα υπάρχει δείκτης αλλαγής σχέσης, αλλά και πάλι δεν γίνεται συνέχεια το βλέμμα του να είναι εκεί καρφωμένο. Πολύ απλά με το που νιώθει ότι το αυτοκίνητο έχει σωστό βηματισμό, δηλαδή ότι έχει ροπιάσει και δεν ζορίζεται να επιταχύνει με ελαφριά πίεση στο πεντάλ του γκαζιού, τότε ανεβάζει ταχύτητα στο κιβώτιο. Βασικό ρόλο στην εξοικονόμηση καυσίμου παίζει και η προνοητική οδήγηση. Βλέπουμε για παράδειγμα από μακριά ότι το φανάρι είναι κόκκινο. Εφόσον το επιτρέπουν οι κυκλοφοριακές συνθήκες σηκώνουμε το πόδι από το γκάζι και αφήνουμε το αυτοκίνητο να ρολάρει. Δεν πηγαίνουμε γκαζωμένοι μέχρι τα τελευταία μέτρα για να φρενάρουμε. Το ίδιο ισχύει και για κατηφορικούς δρόμους. Ελαφριά πίεση στο γκάζι ίσα για να διατηρηθούν τα χιλιόμετρα κίνησης και όχι περισσότερο γκάζι και διαδοχικά φρεναρίσματα. Η στρωτή και ήρεμη οδήγηση είναι το πάν, από τις αστικές διαδρομές, έως τα ταξίδια στις εθνικές οδούς και στους επαρχιακούς δρόμους. Ούτε πολύ σιγά, αλλά ούτε και του σκοτωμού.
autogreeknews.gr