


Το καλοκαίρι με το που μπαίνουμε στο αυτοκίνητο η πρώτη κίνηση είναι να ανάψουμε τον κλιματισμό, αφού η ζέστη στην καμπίνα είναι αφόρητη. Σε πιο σύγχρονα μοντέλα ο ηλεκτρονικός κλιματισμός τίθεται αυτόματα σε λειτουργία εφόσον δεν είχε απενεργοποιηθεί από πριν, ενώ σε ηλεκτρικά οχήματα κυρίως υπάρχει η λειτουργία pre-conditioning, όπου ο χρήσης τον ενεργοποιεί εξ αποστάσεως μέσω εφαρμογής στο smartphone.

Σε κάθε περίπτωση, αν το εσωτερικό του αυτοκινήτου έχει γίνει φούρνος, καλό είναι να ενεργοποιήσετε τον κλιματισμό στην πιο κρύα ρύθμιση. Η αποτελεσματικότητα ψύξης θα ενισχυθεί αν κατεβάσετε όλα τα παράθυρα καθώς ξεκινάτε να κινείστε. Το αεράκι που μπαίνει στο εσωτερικό θα απομακρύνει το ζεστό αέρα που μέχρι τότε ήταν εγκλωβισμένος στο εσωτερικό – έτσι ο κλιματισμός λειτουργεί πιο γρήγορα. Η λειτουργία «max» είναι η πιο αποτελεσματική ρύθμιση του κλιματισμού για γρήγορη ψύξη, στην περίπτωση που ο τελευταίος είναι αυτόματος. Αν είναι χειροκίνητος, τότε ο οδηγός καλό είναι να επιλέξει τη λειτουργία ανακυκλοφορίας του αέρα – αυτό σημαίνει ότι ο ψυχρότερος αέρας από το σύστημα ανακυκλώνεται στην καμπίνα. Χωρίς αυτή τη ρύθμιση, το σύστημα κλιματισμού θα προσπαθεί να ψύξει τον ζεστό αέρα από έξω, επομένως θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να φτάσει στην απαιτούμενη θερμοκρασία.

Κάποιοι τελικά προτιμούν να οδηγούν με ανοιχτά παράθυρα και ειδικά τα πίσω, γιατί νιώθουν ότι τους δροσίζει καλύτερα ο αέρας. Σε χαμηλές ταχύτητες μπορεί να μην ενοχλεί ο θόρυβος που προκαλείται από τον αέρα και να μην αυξάνεται κατακόρυφα η κατανάλωση καυσίμου ή ρεύματος, όμως σε πιο γρήγορες ταχύτητες σε αυτοκινητόδρομους για παράδειγμα οι συνθήκες αλλάζουν δραματικά. Στα πολύ πιο παλιά αυτοκίνητα δίχως κλιματισμό, οι οδηγοί άφηναν ένα ή και τα δύο πίσω παράθυρα ανοιχτά, προκειμένου να μην τους ταλαιπωρεί ο αέρας από τα μπροστινά παράθυρα. Κάτι τέτοιο θα έχετε δει και σε σύγχρονα αυτοκίνητα, γιατί μπορεί να έχει χαλάσει ο κλιματισμός ή γιατί οι οδηγοί έχουν την ψευδαίσθηση ότι λόγω του ότι δεν λειτουργεί ο κλιματισμός μειώνεται η κατανάλωση και ότι η καμπίνα έτσι δροσίζεται με φυσικό τρόπο.
Στην πραγματικότητα όμως τα ανοιχτά παράθυρα διαταράσσουν την αεροδυναμική που σημαίνει ότι αυξάνεται η κατανάλωση. Το ακόμα χειρότερο είναι ο υπόκωφος θόρυβος που δημιουργείται και μπορεί μετά από λίγη ώρα να προκαλέσει πονοκέφαλο έως ίλιγγο και ημικρανία. Αυτός ο βροντερός ήχος είναι γνωστός στην καθομιλουμένη ως χτύπημα παραθύρου ή παλμός παραθύρου, αλλά η επιστημονική του περιγραφή είναι ο συντονισμός Helmholtz. Ο «παλμός» που θυμίζει έλικα ελικοπτέρου ή αεροσκάφους συμβαίνει όταν μόνο ένα παράθυρο του οχήματος είναι κατεβασμένο. Αυτός ο ενοχλητικός ήχος έχει την ίδια αρχή με όταν φυσάτε πάνω από το στόμιο ενός μπουκαλιού και παράγεται ένας στροβιλισμός, συνοδευόμενος από έντονο βουητό με ανεπαίσθητο συριγμό. Συνήθως μπορεί να σταματήσει κατεβάζοντας ένα άλλο παράθυρο στην αντίθετη πλευρά του οχήματος, ώστε με την αύξηση της ποσότητας που ρέει στην καμπίνα, ο αέρας να στροβιλίζει πιο αργά και να κάνει χαμηλότερο και λιγότερο ενοχλητικό θόρυβο. Σίγουρα το καλύτερο σε κάθε περίπτωση είναι να λειτουργεί ο κλιματισμός, γιατί η υπερβολική ζέστη μπορεί να προκαλέσει εύκολα θερμοπληξία, πριν το καταλάβει ο οδηγός, με ό,τι συνεπάγεται αυτό.
autogreeknews.gr