


Οι σύγχρονοι κινητήρες βενζίνης είναι υπερτροφοδοτούμενοι στην πλειοψηφία τους, καθώς ατμοσφαιρικοί έχουν μείνει λίγοι και αυτοί τοποθετούνται κυρίως σε αυτοκίνητα πόλης (με ελάχιστες εξαιρέσεις). Ακόμα και πολλά υβριδικής τεχνολογίας μηχανικά σύνολα συνδυάζονται με turbo μοτέρ βενζίνης γιατί είναι πιο αποδοτικά χωρίς να χρειάζονται μεγάλες χωρητικότητες, άρα επιπλέον όγκος και βάρος.

Ένα κοινό γνώρισμα των σύγχρονων turbo κινητήρων, είναι ο άμεσος ψεκασμός καυσίμου. Μια τεχνολογία που εφάρμοσε για πρώτη φορά η Mitsubishi σε ατμοσφαιρικά μηχανικά σύνολα 1.8 λτ. και 2.0 λτ. στο Pajero Pinin, το οποίο ξεχώριζε από το ακρωνύμιο «GDI», δηλαδή «Gasoline Direct Injection». Μετέπειτα ο άμεσος ψεκασμός (πάλι σε ατμοσφαιρικά μοτέρ) διαδόθηκε ευρέως από τον όμιλο Volkswagen με τους FSI κινητήρες (Fuel Stratified Injection). Μετέπειτα προστέθηκε και το «T» της τουρμπίνας και έκαναν την εμφάνισή τους τα μηχανικά σύνολα TSI, TFSI, T-GDI κ.λπ.

Όπως κάθε τι εντελώς καινούργιο και καινοτόμο, έτσι και ο άμεσος ψεκασμός καυσίμου πήρε τον χρόνο του για να εφαρμοστεί ευρέως από πολλούς κατασκευαστές – αλλά εν τέλει, κυριάρχησε. Άργησε σχετικά, καθότι τα στατιστικά δείχνουν πως το 2007 μόλις το 2,3% των νέων μοντέλων έφερε την εν λόγω τεχνολογία. Χρειάστηκαν άλλα 10 χρόνια και η επικράτηση του downsizing, για να βρει η απευθείας έγχυση στον θάλαμο καύσης τον στην πλειονότητα των κινητήρων. Και αυτό γιατί ο άμεσος ψεκασμός έχει κάποιες αδυναμίες. Οι εκπομπές CO2 μειώθηκαν, ωστόσο αυτές του μονοξειδίου αζώτου (NOx) και των μικροσωματιδίων αυξήθηκαν. Γεγονός που οφείλεται στην φύση του άμεσου ψεκασμού. Η απευθείας έγχυση στον κύλινδρο με αυξημένη πίεση επιτρέπει ακριβέστερο έλεγχο στο αβάνς και του χάρτες ανάφλεξης, όμως μικρές ποσότητες καυσίμου περνάνε από τα τοιχώματα και καταλήγουν στον στροφαλοφόρο. Κατ’ αυτό τον τρόπο, όχι μόνο διυλίζεται το καύσιμο με το λάδι, αλλά κυρίως δημιουργούνται άτακτες εστίες θέρμανσης στον κύλινδρο, προκαλώντας τα «πειράκια».

Μια από τις μεγαλύτερες «παγίδες» και ίσως η πιο ύπουλη, εντοπίζεται στον τρόπο έγχυσης του καυσίμου στο θάλαμο καύσης. Ο άμεσος ψεκασμός ήταν το πρώτο και σημαντικότερο βήμα στον ακριβή έλεγχο της ποσότητας και διαστρωμάτωσης του μείγματος εντός κυλίνδρων. Τη στιγμή που ο έμμεσος ψεκασμός εξαρτάτο από τους παλμούς της πολλαπλής εισαγωγής, ο άμεσος προσέφερε στους μηχανικούς τη δυνατότητα απευθείας ελέγχου της έγχυσης. Το καύσιμο ψεκάζεται απευθείας στον κύλινδρο, επιτρέποντας μικρομετρικές ρυθμίσεις στην ανάφλεξη και μειώνοντας την κατανάλωση με τις εκπομπές, αυξάνοντας κατακόρυφα την απόδοση.

Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα που προκύπτει και είναι μια «ασθένεια» που μπορεί να προκύψει μακροχρόνια, είναι οι επικαθήσεις στις βαλβίδες. Πολλά από τα προαναφερθέντα μόρια λαδιού-καυσίμου ξεφεύγουν από το δοχείο αναθυμιάσεων και καταλήγουν στην κυλινδροκεφαλή, μέσω του κυκλώματος λίπανσης. Από εκεί κάθονται στις βαλβίδες, δημιουργώντας την χαρακτηριστική μαυρίλα που παρατηρούμε όταν ανοίξει η κεφαλή. Κατάσταση που επιδεινώνεται όταν οδηγούμε για σύντομο χρονικό διάστημα και με μικρή ταχύτητα, καθώς το μείγμα είναι πιο πλούσιο και δημιουργεί ακόμα περισσότερες επικαθήσεις. Οι κατασκευαστές γνωρίζουν την συγκεκριμένη ιδιοτροπία και φροντίζουν να «σφραγίζουν» όσο γίνεται το διάκενο μεταξύ πιστονιού και τοιχώματος, έχοντας φτάσει παράλληλα την ακρίβεια στον έλεγχο της ανάφλεξης και καύσης σε πρωτόγνωρα επίπεδα.
Επίσης, ο άμεσος ψεκασμός έχει μια «ευαισθησία» στην κακής ποιότητας βενζίνη, η οποία με τη σειρά της βουλώνει τα μπεκ ψεκασμού. Για το λόγο αυτό οι κατασκευαστές προτείνουν τη χρήση ενισχυμένης βενζίνης με καθαριστικά και άνω των 95 οκτανίων. Θα σκεφτείτε ότι είναι σημαντικά πιο ακριβή από την απλή 95άρα αμόλυβδη, όμως υπάρχει η απάντηση. Καταρχήν πολλές εταιρείες υγρών καυσίμων βάζουν κάθε εβδομάδα σε συγκριμένες μέρες την ενισχυμένη βενζίνη σε προσφορά και η διαφορά σε σχέση με την απλή κυμαίνεται στα 10 λεπτά το λίτρο. Επίσης, αν προκύψει ζημιά στα μπεκ, στην τουρμπίνα και στα εσωτερικά μέρη του κινητήρα λόγω κακής ποιότητας βενζίνης, το κόστος επισκευής θα είναι πολύ μεγαλύτερο από τα επιπλέον ευρώ που θα έχουν δαπανηθεί με την λίγο πιο ακριβή βενζίνη.
autogreeknews.gr