Κλιματικός νόμος: Από το 2023 η «πράσινη» μετάβαση για τους στόλους των εταιρικών οχημάτων και του Δημοσίου Κλιματικός νόμος: Από το 2023 η «πράσινη» μετάβαση για τους στόλους των εταιρικών οχημάτων και του Δημοσίου
Ο κλιματικός νόμος προβλέπει πως από το 2023 το 25% των νέων εταιρικών αυτοκινήτων Ιδιωτικής Χρήσης θα πρέπει να είναι είτε αμιγώς ηλεκτρικά, είτε plug-in υβριδικά μοντέλα... Κλιματικός νόμος: Από το 2023 η «πράσινη» μετάβαση για τους στόλους των εταιρικών οχημάτων και του Δημοσίου

Ο κλιματικός νόμος προβλέπει πως από το 2023 το 25% των νέων εταιρικών αυτοκινήτων Ιδιωτικής Χρήσης θα πρέπει να είναι είτε αμιγώς ηλεκτρικά, είτε plug-in υβριδικά μοντέλα – Τι προβλέπεται για τον στόλο της Δημόσιας Διοίκησης

Μεγάλες ανακατατάξεις στην αγορά αυτοκινήτου φέρνει ο κλιματικός νόμος, που ενσωματώνει συγκεκριμένες δεσμεύσεις και χρονοδιαγράμματα για την σταδιακή μετάβαση του στόλου των αυτοκινήτων δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης στην «πράσινη» εποχή.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Η», ο νέος νόμος που εγκρίθηκε χθες από το Υπουργικό Συμβούλιο ενσωματώνει δεσμεύσεις και για τους εταιρικούς στόλους οχημάτων, πέρα από τα ταξί και όλα τα ΙΧ για τα οποία προέβη χθες σε ανακοινώσεις ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στην εισαγωγική του τοποθέτηση. Αντίστοιχες ειδικές προβλέψεις υπάρχουν και για τον στόλο των οχημάτων της Δημόσιας Διοίκησης. 

Ο στόχος για τα εταιρικά οχήματα

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο κλιματικός νόμος προβλέπει πως από το 2023 το 25% των νέων εταιρικών αυτοκινήτων Ιδιωτικής Χρήσης θα πρέπει να είναι είτε αμιγώς ηλεκτρικά, είτε plug-in υβριδικά μοντέλα.

Αυτός είναι ο ειδικός στόχος που θέτει ο κλιματικός νόμος για τους εταιρικούς στόλους οχημάτων, ο οποίος στόχος συνάδει και με τα χρονοδιαγράμματα που προβλέπονται για τα Δημόσιας Χρήσης οχήματα. Ο εν λόγω στόχος αφορά όλες τις επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται σε όλο το φάσμα της οικονομίας και διαθέτουν εταιρικά οχήματα

Ο στόχος για τον στόλο του Δημοσίου

Τον ίδιο στόχο θέτει ο κλιματικός νόμο και στο Δημόσιο για τον στόλο της Δημόσιας Διοίκησης. Δηλαδή: 

  • Ο κλιματικός νόμος προβλέπει πως από το 2023 το 25% των οχημάτων της Δημόσιας Διοίκησης (υπουργεία, εποπτευόμενοι φορείς κ.α.) θα πρέπει να είναι είτε αμιγώς ηλεκτρικά, είτε plug-in υβριδικά μοντέλα.

Υπενθυμίζεται πως όπως ανακοίνωσε χθες ο κ. Μητσοτάκης: 

  • Από το 2025 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων, θα πρέπει να είναι ή ηλεκτρικά ή οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων.
  • Και από το 2030 θα απαγορεύεται η πώληση νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Στο ίδιο πλαίσιο επιχειρείται η σταδιακή αντικατάσταση και των εταιρικών στόλων οχημάτων με την χρονική αφετηρία να τοποθετείται νωρίτερα, δηλαδή από το 2023.

Ο κλιματικός νόμος εστιάζει στην αγορά του αυτοκινήτου, καθώς τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά παράγουν περίπου το 15% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ε.Ε., συμβάλλοντας σημαντικά στην κλιματική αλλαγή. Ο κλάδος των μεταφορών είναι ο μοναδικός κλάδος όπου οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου παραμένουν υψηλότερες από τα επίπεδα του 1990.

Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μεσαίου μεγέθους έχει 60% – 68% χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε σχέση με ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με δημοσιευμένες μελέτες του Διεθνούς Συμβουλίου για τις μεταφορές.

Τι θα γίνει με τα ΙΧ και τους κινητήρες εσωτερικής καύσης 

Αναφορικά με τον στόχο της απαγόρευσης πώλησης νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030, προβληματισμός επικρατεί στην αγορά αναφορικά με τα αυτοκίνητα που κινούνται με φυσικό αέριο κίνησης (CNG) δεδομένου ότι το φυσικό αέριο αντιμετωπίζεται και ως το καύσιμο – «γέφυρα» που θα μας οδηγήσει σε μορφές ενέργειας πολύ φιλικές για το περιβάλλονΟρισμένοι, μάλιστα, παράγοντες της αγοράς δεν διστάζουν να προβλέψουν ειδική μεταβατική περίοδο για τα συγκεκριμένα οχήματα, δεδομένου ότι η Κομισιόν έχει θέσει τον στόχο του μηδενισμού των εκπομπών ρύπων των επιβατικών αυτοκινήτων και των φορτηγών μετά το 2035.

Τίποτα, ωστόσο, δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένο μέχρι το σχέδιο του νόμου να εμφανιστεί σε δημόσια διαβούλευση. Αντιθέτως, αυτό που, μάλλον, πρέπει να θεωρείται δεδομένο είναι οι αλλαγές που θα υποστεί το τελικό νομοσχέδιο κατά την διάρκεια της διαβούλευσης και πριν πάρει τον δρόμο για την Βουλή.

Οι προβλέψεις της Κομισιόν

Υπενθυμίζεται πως το ρυθμιστικό σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προβλέπει μείωση των εκπομπών ρύπων των επιβατικών αυτοκινήτων και των φορτηγών κατά 65% μέχρι το 2030 και μηδενισμό των εκπομπών μετά το 2035.

Αυτό σημαίνει ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης έχουν ζωή ακόμη 14 χρόνια, ανοίγοντας ουσιαστικά τον δρόμο σε οχήματα που θα έχουν ως κύρια πηγή ενέργειας τον ηλεκτρισμό και το υδρογόνο. Αυτό, φυσικά, συνεπάγεται ότι η ανάπτυξη των πράσινων τεχνολογιών και η επέκταση των υποδομών φόρτισης θα πρέπει να επιταχυνθούν τάχιστα τα επόμενα χρόνια. Αυτό είναι άλλωστε και το μεγαλύτερο στοίχημα στον δρόμο προς την «πράσινη» μετάβαση του στόλου των ΙΧ σε όλη την Ευρώπη: Η ευρεία διασπορά των σταθμών φόρτισης, ώστε να καταστήσουν την φόρτιση του αυτοκινήτου εύκολη και καθημερινή υπόθεση.    

Η τελευταία έκθεση που δημοσιεύτηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων ACEA, δείχνει ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2021 το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στις συνολικές πωλήσεις ανήλθε μόνο στο 20%. Οι καλύτερες πωλήσεις σημειώθηκαν στα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης (42%). Ακολουθούν τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά οχήματα σε ποσοστό περίπου 32%, ενώ ανοδικές είναι οι πωλήσεις αυτοκινήτων διπλού καυσίμου.

Σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις σήμερα στον αστικό ιστό μπορούν να μπουν μόνο αυτοκίνητα με χαμηλούς ρύπους. Ωστόσο, σε ορισμένα σημεία, η είσοδος τέτοιων οχημάτων απαγορεύεται εντελώς, ακόμη και αν πληρούν τα υψηλότερα πρότυπα εκπομπών σωματιδίων και οξειδίων του αζώτου Euro 6. Οι λεγόμενες μπλε ζώνες που έχουν ήδη δημιουργηθεί, μεταξύ άλλων στο Βερολίνο και το Παρίσι, απαγορεύουν την κίνηση κάθε είδους κινητήρων πετρελαίου.

Μια μελέτη του οργανισμού ADAC που πραγματοποιήθηκε πριν από μερικά χρόνια σε 38 αυτοκίνητα ντίζελ, έδειξε ότι ορισμένα ξεπέρασαν τα πρότυπα για τις εκπομπές οξειδίου του αζώτου έως και 900%.

Κώστας Σκρέκας: Στόχος η κλιματική ουδετερότητα το 2050 

Τον κλιματικό νόμο παρουσίασε χθες στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας. Σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα ο Κλιματικός Νόμος ορίζει το θεσμικό πλαίσιο για τη σταδιακή μείωση των ανθρωπογενών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου με σκοπό την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας το 2050, καθώς και για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή.

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας

Το νέο νομοθετικό πλαίσιο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, εθνικούς ποσοτικούς στόχους και επιμερισμό τους στους 7 κυριότερους παραγωγικούς τομείς που έχουν το υψηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, με γενικές κατευθύνσεις αλλά και συγκεκριμένα μέτρα για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της χώρας.

Ορίζονται εθνικοί ποσοτικοί στόχοι για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% το 2030 σε σχέση με το 1990, κατά 80% στο 2040, με απώτερο στόχο την κλιματική ουδετερότητα το 2050.

Η πορεία επίτευξης και ο επιμερισμός των βαρών στους επιμέρους τομείς γίνεται μέσω της κατάρτισης τομεακών προϋπολογισμών άνθρακα πενταετούς διάρκειας για:

  • Παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας.
  • Μεταφορές.
  • Βιομηχανία.
  • Κτίρια.
  • Γεωργία και κτηνοτροφία.
  • Απόβλητα.
  • Χρήσεις γης, αλλαγές χρήσεων γης και δασοπονία.

Το σχέδιο νόμου προβλέπει τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων για κάθε έναν από τους παραπάνω τομείς, όπως επίσης και οικονομικά κίνητρα για επενδύσεις και επιχειρηματικές δραστηριότητες με συνεισφέρουν έμπρακτα στον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

imerisia.gr

error: Content is protected !!