Χρήστος Μπακούρος (συνέντευξη) Χρήστος Μπακούρος (συνέντευξη)
Η πρόσληψή του αποτέλεσε έκπληξη για πολλούς, και το ίδιο ο εξαναγκασμός του σε παράιτηση. Ο Χρήστος Μπακούρος, πρώην Γεν. Γραμματέας του Δήμου Σαλαμίνας... Χρήστος Μπακούρος (συνέντευξη)

«ΘΑ ΕΙΜΑΙ ΑΡΩΓΟΣ ΣΤΗΝ ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ»

Αποκλειστική συνέντευξη στην “Φωνή της Σαλαμίνας”

Η πρόσληψή του αποτέλεσε έκπληξη για πολλούς, και το ίδιο ο εξαναγκασμός του σε παράιτηση. Ο Χρήστος Μπακούρος, πρώην Γεν. Γραμματέας του Δήμου Σαλαμίνας μιλάει στη «Φωνή» για τη θητεία του στο Δήμο μας.


Για πολλούς αποτέλεσε έκπληξη η πρόσληψη ενός μη Σαλαμίνιου Γενικού Γραμματέα του Δήμου. Την αρχική έκπληξη ακολούθησαν αντιδράσεις. θα μας πείτε το χρονικό της πρόσληψης σας?
Κύριε Γιαννόπουλε όπως γνωρίζετε η πρόσληψη Γενικού Γραμματέα σε ένα Δήμο είναι καθαρά θέμα και δικαίωμα μόνο του Δημάρχου βάσει της νομοθεσίας.
Ο Δήμαρχος ήθελε να κάνει την ποιοτική αναβάθμιση του Δήμου σε όλα τα επίπεδα για αυτό ήθελε να επιλέξει άνθρωπο τεχνοκράτη και μάλιστα εκτός του Δήμου Σαλαμίνας.
Από το τέλος του καλοκαιριού του 2020 και συγκεκριμένα αρχές Σεπτεμβρίου άρχισαν οι συζητήσεις με το Δήμαρχο μέσω κοινών γνωστών και φίλων οι οποίες λόγω κάποιων διαδικαστικών θεμάτων στις υπηρεσίες του Δήμου ενεργοποιήθηκαν ως γεγονός στα μέσα Νοεμβρίου του 2020.
Είναι φυσικό το γεγονός ότι ο Δήμος Σαλαμίνας τουλάχιστον τα τελευταία έξι με επτά χρόνια δεν είχε Γενικό Γραμματέα και πολλοί δε γνώριζαν το θεσμικό ρόλο που έχει και τι ουσιαστικά μπορεί να προσφέρει στην αναβάθμιση ενός Δήμου.
Οι περισσότεροι Δήμοι της Ελλάδος έχουν Γενικό Γραμματέα και στους περισσότερους τα άτομα αυτά είναι εκτός Δήμου.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να σας ενημερώσω ότι οΓενικός Γραμματέας προΐσταται μετά από το Δήμαρχο, όλου του προσωπικού και των υπηρεσιών του δήμου, είναι ο άμεσος συνεργάτης του Δημάρχου για αυτό και η επιλογή είναι καθαρά δική του.
Το γεγονός όπως αναφέρεται ότι υπήρχαν κάποιες αντιδράσεις δείχνει και τη διάθεση του Δημάρχου να αλλάξει γεγονότα και καταστάσεις στην Σαλαμίνα και για αυτό ήθελε έναν τεχνοκράτη οικονομολόγο εκτός της Σαλαμίνας, που δεν είχε επαφή με τις τοπικές καταστάσεις, να είναι αντικειμενικός, να γνωρίζει τη δημόσια διοίκηση, να έχει κάνει διοίκηση και επίσης να έχει ασχοληθεί με την τοπική αυτοδιοίκηση

Ένας τεχνοκράτης σε αυτή τη θέση. Ποια τα μεγαλύτερα προβλήματα που είχατε να αντιμετωπίσετε; Υπήρξε η απαραίτητη πολιτική στήριξη;
Τα προβλήματα στο Δήμο Σαλαμίνας ήταν και είναι πολλά. Εσείς τα γνωρίζετε καλύτερα από μένα που ζείτε και στη Σαλαμίνα, εγώ έμαθα όσα πρόλαβα, το μικρό χρονικό διάστημα που έμεινα σε αυτή την θέση, αλλά και εξακολουθώ να ενημερώνομαι από γνωστούς και φίλους.
Το γεγονός ότι ο Δήμος Σαλαμίνας ήταν στη μνημονιακή κατάσταση λόγω χρεών τα τελευταία χρόνια είναι ενδεικτικό της όλης κατάστασης.
Αυτό, όμως, για μένα αποτέλεσε και τη μεγάλη πρόκληση να αφήσω τη θέση μου στη Βουλή και να μπω από την πρώτη μέρα στη μάχη της ποιοτικής αναβάθμισης του Δήμου, πάντα σε συνεργασία με το Δήμαρχο και με κάποιους Αντιδημάρχους και εντεταλμένος συμβούλους, αλλά και την Πρόεδρο των εργαζομένων του δήμου.
Πριν αναλάβω επίσημα τα καθήκοντά μου, ο Δήμαρχος σε συνάντηση όλης της Δημοτικής παράταξης με παρουσίασε στη δημοτική ομάδα και όλοι με καλωσόρισαν εγκάρδια , όπως όμως επεφύλασσε η συνέχεια κάποιοι δεν με είχαν αποδεχτεί και ειδικά όταν έφυγα από το Δήμο κάποιος συγκεκριμένος Αντιδήμαρχος πανηγύρισε!!!

Πως θα κρίνατε τη διοικητική δομή του Δήμου; Υπάρχει πρόβλημα στη λειτουργία του;
Φυσικά και υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στο Δήμο! Αυτά, λοιπόν, τα προβλήματα με τη σύμφωνη γνώμη του Δημάρχου ως διοικητικός προϊστάμενος βάσει της νομοθεσίας, μου ζητήθηκε να συντονίσω και να επιλύσω βρίσκοντας τρόπους για να έχει ο Δήμος καλύτερη και ποιοτικότερη διοικητική λειτουργία.
Κατά την άποψη μου, μερικά από αυτά τα ζητήματαπου διαπίστωσα είναι το γεγονός ότι δεν υπήρχε έλεγχος ωραρίου και μάλιστα όταν ζήτησα να μπει μηχάνημα ελέγχου προσέλευσης σε όλες τις δομές του Δήμου, υπήρξαν έντονες αντιδράσεις, καθώς αυτός ο συστηματικός έλεγχος αναπόφευκτα θα άλλαζε άρδην την μέχρι τότε εργασιακή νοοτροπία των διοικητικών υπαλλήλων του Δήμου.
Επίσης, παρατηρήθηκε το φαινόμενο να δίνονται υπερωρίες σε υπαλλήλους που δεν είχαν κάνει ποτέ και μάλιστα σε μία περίπτωση υπάλληλος έλειπε με άδεια ειδικού σκοπού και ήρθε στο τέλος Δεκεμβρίου για τέσσερις μέρες για να πάρει τις 20 ώρες υπερωρίας.
Ακόμα, διαπίστωσα ότι δίνεται σε πολλές περιπτώσεις ανθυγιεινό επίδομα σε υπαλλήλους που ήταν σε γραφείο, πράγμα που όπως καταλαβαίνετε δεν υφίσταται.
Σοβαρό θέμα δυσλειτουργίας αποτελεί και το γεγονός ότι δεν υπάρχει αρχείο υπαλλήλων για τις άδειες, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται άδειες του 2016 2017-2018 που βάσει της νομοθεσίας έπρεπε ή να έχουν δοθεί η να έχουν καταργηθεί, για αυτό και αναγκάστηκα και έβγαλα συγκεκριμένες εγκυκλίους για τα παραπάνω θέματα.
Ο Δήμαρχος από το Σεπτέμβριο του 2019 που ανέλαβε δεν είχε κάνει καμία διοικητική αλλαγή στο προσωπικό δηλαδή είχαν παραμείνει στη θέση τους όλοι οι παλιοί εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων στον τομέα της καθαριότητας.
Όπως καταλαβαίνετε όλα τα παραπάνω δημιούργησαν στην αρχή μικροεντάσεις, τις οποίες προσπάθησα να διορθώσω, διότι ουσιαστικά αυτός ήταν και ο ρόλος μου, αλλά και αυτή ήταν και η εντολή του Δημάρχου, να αναβαθμίσουμε ποιοτικά το Δήμο και να βγάλουμε εξωστρέφεια φτιάχνοντας πρώτα το «σπίτι» μας, αξιοποιώντας το προσωπικό όσο καλύτερα γίνεται.
Είχα καταθέσει γραπτές προτάσεις στον Δήμαρχο για διοικητικές αλλαγές σε υπαλλήλους και διαδικασίες.
Δυστυχώς υπήρχαν αλλά και υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που υπάλληλοι του Δήμου δεν ενημέρωναν σωστά όπως είχε αποδειχθεί το Δήμαρχο, πάνω στα διοικητικά θέματα.

Τι προχώρησε συνοπτικά αυτούς τους μήνες που ήσασταν Γ. Γραμματέας του Δήμου και τι δεν προλάβατε να προχωρήσετε?
Πρέπει να τονίσω ότι η χρονική στιγμή που ήρθα στο Δήμο ήταν χρονικά δύσκολη λόγω του γεγονότος ότι ήταν το τέλος του χρόνου, υπήρχαν πολλές εκκρεμότητες, ήταν η περίοδος κλεισίματος του έτους αλλά και της σύνταξης του προϋπολογισμού,κάτι όμως που δεν με αποθάρρυνε να προχωρήσω σιγά-σιγά σε κάποιες αλλαγές στο Δημαρχείο.
Άρχισε να παίζει μουσική στους χώρους του Δημαρχείου, κάτι που όπως όλοι έλεγαν, δούλεψε θετικά στην ψυχολογία των υπαλλήλων αλλά και των επισκεπτών.
Στην είσοδο του Δημαρχείου άρχισε να λειτουργεί το μηχάνημα ελέγχου θερμοκρασίας που ήταν ουσιαστικά παροπλισμένο, για να ελέγχει τους πολίτες που έμπαιναν στο Δημαρχείο. Επίσης, υπάλληλος είχε και χειροκίνητο θερμόμετρο για ελέγχει τους πολίτες.
Ασχολήθηκα με την επικαιροποίηση και σύνταξη του νέου Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ), στηριζόμενος στα νέα δεδομένα αναγκών του Δήμου βάσει του υφιστάμενου προσωπικού αλλά και την αξιολόγηση δομών και υπαλλήλων.
Σε αυτό το σημείο να αναφέρω ότι ένα από τα μεγάλα στοιχήματα που είχα βάλει πάντα σε συνεργασία με το Δήμαρχο ήταν ότι εκτός από τη μείωση των εξόδων, να βρούμε τρόπους να έχουμε και έσοδα.
Ασχολήθηκα με την προκήρυξη του διαγωνισμού για την Ιχθυαγορά και την εύρεση χώρων που φέρνουν έσοδα στο Δήμο, όπως την μη λειτουργία του Ευριπίδειου Θεάτρου και ήμουν έτοιμος για λύση, εάν δεν είχα φύγει.
Για μένα η τουριστική και πολιτιστική προβολή του Δήμου Σαλαμίνας ήταν κάτι πολύ σημαντικό!Μην ξεχνάτε ότι κανόνισα, ο Δήμαρχος να συμμετάσχει και να απευθύνει χαιρετισμό στο παγκόσμιο Συνέδριο στο Σικάγο για τα 2500 χρόνια της Σαλαμίνας, που παρακολουθούσαν πάνω από 100.000 άτομα σε όλο τον κόσμο, μέσω του υπουργείου Εξωτερικών, στα μέσα Νοεμβρίου.
Ακόμα, διοργανώθηκε από εμένα, μέσω του τμήματος AHEPA Πειραιά ημερίδα για την τουριστική προβολή της Σαλαμίνας με την συμμετοχή και χαιρετισμό του Υπουργού Τουρισμού κου Θεοχάρη και το ίδιο τμήμα πρόσφερε τέλος Δεκεμβρίου σε μια εξαιρετικά ποιοτική και ποσοτική εκδήλωση, το μηνιαίο πακέτο φοιτητή, 100 τσάντες με πλήρης υλικό και την προσφορά και 15 tablet.
Διοργανώθηκε ημερίδα για την Ψυχική Υγεία και η μετά covid εποχή, με την παρουσία της Υφυπουργού Υγείας κας Ράπτη.
Επίσης, όσο και όπως μπορούσα προσπάθησα να βελτιώσω την λειτουργία στο νομικό πρόσωπο της βιβλιοθήκης και του Μουσείου για να μπορέσουμε σιγά-σιγά μετά το πέρας της πανδημίας, να γίνει προσβάσιμη και αξιοποιήσιμη η βιβλιοθήκη, αλλά και ο χώρος του Μουσείου της Σαλαμίνας για να έχει και έσοδα ο Δήμος.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να επισημανθεί ότι ηπροβολή των 2.500 χρόνων από τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας ήταν σε προτεραιότητα και εδώ θέλω να πω ότι είχαν γίνει συζητήσεις ναγίνει αδελφοποίηση με το Δήμο Λαμιέων που ανήκει η περιοχή των Θερμοπυλών.
Ασχολήθηκα με το μεγάλο πρόβλημα, λόγω και των γνώσεων μου, του Δήμου Σαλαμίνος στην καταγραφή της ακίνητης περιουσίας σε συνεργασία με την Νομική υπηρεσία, για να μπορέσουμε να την καταγράψουμε και διοικητικά αλλά και φορολογικά στις δηλώσεις του Δήμου, διότι μέσω της αξιοποίησης θα υπήρχε εισροή εσόδων.
Επικεντρώθηκα στην εξεύρεση λύσης μέσω του υπουργείου Συγκοινωνιών για την επικαιροποίηση της λίστας των αυτοκινήτων που έχει ο Δήμος, για τα κατεστραμμένα και μη λειτουργικά αυτοκίνητα όπως τα απορριμματοφόρα αλλά και τους άχρηστους κάδους που υπάρχουν στο ΣΜΑ για να προχωρήσουμε σε απόσυρση. Ωστόσο, τα προβλήματαήταν πολλά λόγω και των απλήρωτων τελών κυκλοφορίας των τελευταίων χρόνων, που δυστυχώς έκαναν το χρέος μεγάλο. Υπάρχει μάλιστα αυτοκίνητο ΙΧ πρώην Δημάρχου που σήμερα οφείλει τέλη κυκλοφορίας γύρω στις 10.000 ευρώ.
Σε συνεργασία με την τεχνική υπηρεσία και το αντίστοιχο τμήμα θα προχωρούσεεντός του Φεβρουαρίου η οριοθέτηση των περιπτέρων (είχα βρει η μελέτη του 2018 που δεν είχε καν ξεκινήσει και την ενεργοποίησα) όπως επίσης και σε συνεργασία με το Λιμενικό Ταμείο.
Αυτά τα περίπτερα περίπου 15 του Δήμου και αντίστοιχα 6 του Λιμενικού Ταμείου θα μπορούσαν να φέρουν έσοδα τόσο στο Δήμο όσο και στο Λιμενικό Ταμείο.
Ασχολήθηκα με τον κανονισμό λειτουργίας των κοιμητηρίων βάζοντας το θέμα στην διαβούλευση μέσω των Κοινοτήτων και είχα προτείνει ουσιαστική και βιώσιμη πρόταση για να έχει σοβαρά έσοδα ο Δήμος, η οποία πρόταση υπάρχει στο γραφείο του Δημάρχου.

Δόθηκε έμφαση στην προσπάθεια αξιοποίησης ακινήτων για την μείωση των μισθωμάτων του Δήμου όπως τη επαναλειτουργία του παλιού Δημαρχείου στο κέντρο της Σαλαμίνας, που θα τονώσει λόγω και της παρουσίας υπαλλήλων αλλά και δημοτών, την λειτουργία των ήδη ταλαιπωρημένων καταστημάτων, δίνοντας πνοή και τόνο ζωντάνιας και αισιοδοξίας στην αγορά της πόλης, όπως επίσης και χώρους στο παλαιό Δημαρχείο Αμπελακίων.
Δυστυχώς, όμως, δεν πρόλαβα να υπολοιήσω όλα τα παραπάνω, όπως και κάποια άλλα που είχα σκεφτεί, τα οποία θα συνέβαλαν στην μεγαλύτερη εισροή εσόδων στο Δήμο.

Την αφορμή για την εξαναγκαστική σας παραίτηση λίγο ως πολύ την ξέρουμε, αλλά θα θέλαμε και την δική σας άποψη, όπως επίσης και ποιες είναι κατά τη γνώμη σας οι βαθύτερες αιτίες.
Κε Γιαννόπουλε σας ευχαριστώ για την ερώτηση και εδώ θα ήθελα να διευκρινίσω κάποια πράγματα, διότι δυστυχώς ακούστηκαν και ειπώθηκαν πολλά και αν πραγματικά ρωτήσεις τους ανθρώπους που ήταν την ημέρα εκείνη μπροστά στο περιστατικό που έγινε και θα εξηγήσω παρακάτω, θα ακούσεις 30 ή 40 διαφορετικές απόψεις.
Βάσει της νομοθεσίας ο Γενικός Γραμματέας έχει την αρμοδιότητα να μεριμνά για την επεξεργασία από τις αρμόδιες υπηρεσίες των θεμάτων που είναι προς συζήτηση ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου, της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, σύμφωνα με την ημερήσια διάταξη ή έχουν ήδη συζητηθεί σε αυτά.
Βάσει της συγκεκριμένης αρμοδιότητας έκανα έλεγχο στο αρμόδιο τμήμα, διότι έπεσε στην αντίληψή μου ότι είχαν γίνει κάποια σοβαρά διοικητικά λάθη στο εισηγητικό για συζήτηση θεμάτων στην οικονομική επιτροπή, για τα οποία είχα ενημερώσει ήδη τον Αντιδήμαρχο Διοικητικών και Οικονομικών θεμάτων.

Η παρέμβασή μου ήταν καθαρά θεσμική ως Γενικός Γραμματέας προς υπάλληλο της αρμόδιας υπηρεσίας. Μπορεί να μίλησα με μεγαλύτερη ένταση ή ενδεχομένως να είπα κάτι που δεν θα έπρεπε να πω τη συγκεκριμένη στιγμή, για αυτό και στην συγκεκριμένη υπάλληλο που έγινε το περιστατικό την επόμενη μέρα ζήτησα και συγγνώμη, παρότι η υπάλληλος παραδέχθηκε το σοβαρό διοικητικό της λάθος παρουσία του Δημάρχου, λάθος που θα είχε εκθέσει τον Δήμαρχο για άλλη μια φορά.
Επίσης, να αναφέρω ότι οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι που ξεκίνησαν την διαδικασία και έφεραν τον Δήμαρχο σε δύσκολη θέση οδηγώντας τον σε αναπόφευκτη σύγκρουση μαζί μου, ήταν οι ίδιοι που στην προσπάθειά τους να εκμεταλλευτούν την εύνοια μου με είχαν ¨θεοποιήσει¨,τονίζοντας ότι δεν είχε ξαναυπάρξει διοικητικός παράγοντας τόσα χρόνια που να ασχολούνταν με τις βασικές ανάγκες του συγκεκριμένου τμήματος τις ώρες του Δημοτικού συμβουλίου, και άλλα πολλά.
Τί άλλο λοιπόν να σας πω?
Εδώ θέλω να τονίσω ότι ένας από τους βασικούς ρόλους του Γενικού Γραμματέα βάσει των αρμοδιοτήτων του, αλλά και των αρμοδιοτήτων που του έχει εκχωρήσει ο Δήμαρχος είναι να προστατεύει το Δήμαρχο και γενικότερα τη δημοτική αρχή από λάθη και παραλείψεις των υπαλλήλων για αυτό και είναι ο διοικητικά υπεύθυνος και υπόλογος απέναντι σε αυτόν.
Για το συγκεκριμένο θέμα δεν θα ήθελα να πω κάτι παραπάνω νομίζω ότι η διευκρίνιση που έδωσα, για αυτούς που καταλαβαίνουν τα εξηγεί όλα.

Τι πρέπει να αλλάξει στο Δήμο Σαλαμίνας για να γίνει ένας σύγχρονος Δήμος;
Για να αλλάξει ο Δήμος Σαλαμίνας και να γίνει ένας σύγχρονος Δήμος, πρέπει να αλλάξει, κατά την άποψή μου, η νοοτροπία των υπαλλήλων και ο τρόπος λειτουργίας του τα τελευταία 20 χρόνια.
Δυστυχώς,όλα τα γεγονότα που έφεραν τον Δήμο σε αυτή την άσχημη κατάσταση πρέπει να μείνουν στο παρελθόν και είναι αναγκαίο να καταλάβουν όλοι και όλες ότι οι εποχές, τα γεγονότα και οι συνθήκες για την επόμενη μέρα για την Σαλαμίνα αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς και καλώς ή κακώς πρέπει να προσαρμοστούν το συντομότερο στην νέα εποχή.
Η Σαλαμίνα είναι ένας πανέμορφος τόπος που εξελίσσεται ραγδαία, και μάλιστα αν φτιαχτεί και η γέφυρα καταλαβαίνετε τι υποδομές πρέπει να δημιουργηθούνγια να αντέξει αυτή την ανάπτυξη ο τόπος, όμως αρκεί να το καταλάβουν όλοι και όλες το συντομότερο.

Ποιες παθογένειες διακρίνατε στην πολιτική κατάσταση του νησιού όπως την ζήσατε.
Σε αυτή την ερώτηση δεν θα ήθελα να απαντήσω αυτή την στιγμή.
Εδώ θέλω να σας πω, ότι παρότι αναγκάστηκα να παραιτηθώ από την θέση του Γενικού Γραμματέα του Δήμου, πιστεύω στο όραμα της νέας εποχής της Σαλαμίνας σε όλα τα επίπεδα, και σας τονίζω ότι όπου μου ζητηθεί θα είμαι αρωγός στην εξωστρέφεια για την νέα εποχή της Σαλαμίνας.
Έχω αφήσει … κάτι και θα πρέπει κάποια στιγμή να γυρίσω να το τελειώσω.
Σας ευχαριστώ

error: Content is protected !!