Τέλος τα Ι.Χ. στο ιστορικό κέντρο – Αγνώριστη η Αθήνα σε ορίζοντα δεκαετίας Τέλος τα Ι.Χ. στο ιστορικό κέντρο – Αγνώριστη η Αθήνα σε ορίζοντα δεκαετίας
Μια νέα εικόνα της Αθήνας, περισσότερο προσβάσιμη για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, προβλέπει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Αθηναίων. Εμφαση... Τέλος τα Ι.Χ. στο ιστορικό κέντρο – Αγνώριστη η Αθήνα σε ορίζοντα δεκαετίας

Μια νέα εικόνα της Αθήνας, περισσότερο προσβάσιμη για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, προβλέπει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Αθηναίων. Εμφαση στον πεζό, ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, καθώς και μείωση της κίνησης των οχημάτων, είναι το τρίπτυχο του Δήμου Αθηναίων με επίκεντρο την ποιότητα ζωής και τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Το ΣΒΑΚ -εκπονήθηκε τα προηγούμενα χρόνια από πολυμελή ομάδα πολεοδόμων και συγκοινωνιολόγων- περιλαμβάνει έναν συνδυασμό «ήπιων» και «ριζοσπαστικών» σεναρίων, με την εφαρμογή τους να προτείνεται σε ένα βάθος 5-10 ετών και έχουν συνολικό ενδεικτικό προϋπολογισμό 394.000.000 ευρώ.

Στο σχέδιο προτείνονται η ανακήρυξη του ιστορικού κέντρου σε περιοχή χωρίς αυτοκίνητα (με εξαίρεση τροφοδοσία, ταξί, Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και πρόσβαση σε χώρους στάθμευσης), η ενοποίηση του πνευματικού τριγώνου, η χρήση συμβατικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων πόλης (car sharing), ενώ όσον αφορά στον Μεγάλο Περίπατο προβλέπεται η σύνδεση Ακαδημίας Πλάτωνος με το Λύκειο Αριστοτέλη.
Επίσης, περιλαμβάνονται μέτρα όπως η ανάπλαση του άξονα Πειραιώς – Σταδίου, της οδού Σόλωνος, της Ιεράς Οδού, καθώς και της οδού Κωνσταντινουπόλεως με σύνδεση με Ακαδημία Πλάτωνος, αλλά και μέτρα προσβασιμότητας στα ΑμεΑ στις τοπικές οδούς και τους κοινόχρηστους χώρους της πόλης, βελτίωσης της εξυπηρέτησης από τα Μέσα Συλλογικής Μεταφοράς (ΜΣΜ), πύκνωση δρομολογίων Μέσων Σταθερής Τροχιάς και επέκταση ωραρίου.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι στο ΣΒΑΚ της Αθήνας προωθούνται προτάσεις που έχουν να κάνουν με αύξηση των ελεύθερων χώρων και των χώρων πρασίνου, αναπλάσεις σε πλατείες, σύνδεση Στρέφη – Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, δημιουργία ασφαλών διαδρομών ποδηλάτου από τις γειτονιές του δήμου στο κέντρο της πόλης, υλοποίηση Μητροπολιτικού Δικτύου Ποδηλάτου, καθώς και ποδήλατα πόλης κοινής χρήσης, συμβατικά και ηλεκτρικά.

» ΑΝΑΚΗΡΥΞΗ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΣΕ ΠΕΡΙΟΧΗ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ Ι.Χ.

Η μετατροπή του ιστορικού κέντρου σε «car free zone» είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις που περιλαμβάνονται στο ΣΒΑΚ. Το μέτρο προβλέπει την απαγόρευση της διέλευσης και της στάθμευσης οχημάτων πλην ταξί, συλλογικών μέσων μεταφοράς, μικρών οχημάτων τροφοδοσίας στις γειτονιές γύρω από την Ακρόπολη, δηλαδή στου Ψυρρή, στο Εμπορικό Τρίγωνο, στην Ακρόπολη, στην Πλάκα, στου Φιλοπάππου, στο Θησείο, στον Κεραμεικό. «Στο εσωτερικό της περιοχής αυτής δημιουργούνται αποκλειστικά μη διαμπερείς διαδρομές πρόσβασης προς δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης εκτός οδού για κατοίκους και επισκέπτες».

» ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΤΡΙΓΩΝΟΥ

Προτείνεται η ενοποίηση των εμβληματικών χρήσεων (Εθνικός Κήπος, Προεδρικό Μέγαρο και Μέγαρο Μαξίμου) και των σημείων πολιτιστικού ενδιαφέροντος που υπάρχουν κατά μήκος της Λεωφόρου Βασιλέως Κωνσταντίνου, της Λεωφόρου Βασιλίσσης Αμαλίας και στα οικοδομικά τετράγωνα που βρίσκονται ανάμεσα στις δύο λεωφόρους (μεγάλο αριθμός μουσείων και ο αρχαιολογικός χώρος του Λυκείου του Αριστοτέλη), δηλαδή την άρση της αποκοπής που προκαλεί η κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων.

Οπως αναφέρεται στο σχέδιο, μια σειρά μικρότερων έργων ανάπλασης των εσωτερικών δρόμων του πνευματικού τριγώνου, όπως των Ρηγίλλης και Ριζάρη, θα χρειαστεί να γίνουν προοδευτικά για να περιοριστούν η στάθμευση στον δρόμο και η κυκλοφορία και να διαμορφωθεί το κατάλληλο περιβάλλον προβολής του Λυκείου του Αριστοτέλη και των μουσείων. Ως προς τα μουσεία που βρίσκονται στην απέναντι πλευρά των Λεωφόρων Βασ. Σοφίας και Βασ. Κων/νου, μία γεφύρωση είναι αναγκαία, αυτή που θα εξασφάλιζε τουλάχιστον τη σύνδεση της Πινακοθήκης με το πνευματικό τρίγωνο και ως προς τους αρχαιολογικούς χώρους ακόμη δύο για τη σύνδεση του Παναθηναϊκού Σταδίου με τον Εθνικό Κήπο και της Ακρόπολης (και του μουσείου της) με το Ολυμπιείο.

» ΣΥΝΔΕΣΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΜΕ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ

Προβλέπεται η δημιουργία μιας αρχαιολογικής διαδρομής, με προσανατολισμό Ανατολή-Δύση, που θα συνδέει το Λύκειο του Αριστοτέλη με την Ακαδημία Πλάτωνος. Ο άξονας υλοποιείται με υποδομή αποκλειστικής κίνησης πεζών και ποδηλάτων (με πεζοδρόμηση ή/και μείωση των λωρίδων που εξυπηρετούν την κυκλοφορία των Ι.Χ.). Οι δύο εναλλακτικές πορείες που μπορεί να ακολουθήσει είναι: Λυκείου, Ηρώδου Αττικού, Λ. Βασ. Σοφίας, Ερμού, Μοναστηριού (1η και πιο σύντομη εκδοχή) ή από τις Λυκείου, Ηρώδου Αττικού, Βασ. Ολγας, Διον. Αρεοπαγίτου, Απ. Παύλου, Μοναστηριού (2η εκδοχή).
Το εν λόγω μέτρο, η αποδοχή του οποίου ήταν σχεδόν καθολική, όπως έδειξε η διαβούλευση, «δεν τροποποιεί σημαντικά την καθημερινότητα των κατοίκων και η προτεραιότητά του χαρακτηρίζεται υψηλή, δηλαδή ανήκει στα μέτρα που προτείνεται να υλοποιηθούν εντός της επόμενης 5ετίας», επισημαίνεται στο ΣΒΑΚ.

» ΜΙΚΡΟΙ ΠΕΡΙΠΑΤΟΙ ΣΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΤΩΝ ΓΕΙΤΟΝΙΩΝ

Βασική προτεραιότητα θεωρείται και η δημιουργία άξονα αποκλειστικής κίνησης πεζών και ποδηλάτων (με πεζοδρόμηση ή/και μείωση των λωρίδων που εξυπηρετούν την κυκλοφορία των Ι.Χ.) σε κάθε δημοτικό διαμέρισμα που να συνδέει τα κέντρα των γειτονιών και σημεία ενδιαφέροντος. «Με τον τρόπο αυτό τονώνεται η τοπική ταυτότητα κάθε περιοχής και οι κάτοικοι μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα τοπόσημα που αποτελούν την ιστορία της συνοικίας τους». Το μέτρο συγκεντρώνει σχεδόν καθολική αποδοχή.

» ΚΟΙΝΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΣΥΜΒΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΠΟΛΗΣ (CAR SHARING)

Δρομολογούνται 300 αυτοκίνητα σε 150 ομοιόμορφα κατανεμημένα σημεία σε όλο τον δήμο, το 30% εκ των οποίων είναι ηλεκτρικά. Η χωροθέτηση, σημειώνεται στο σχέδιο, θα γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε η ακτίνα βαδίσματος για την εξεύρεσή τους να είναι 5 λεπτά.
«Πίσω από την ιδέα του κοινόχρηστου αυτοκινήτου βρίσκεται η διαπίστωση ότι το αυτοκίνητο είναι τις περισσότερες ώρες σταθμευμένο ακίνητο και χρησιμοποιείται για μικρό διάστημα της ημέρας. Στην Αθήνα, που έχει μικρό ποσοστό κατοίκων που σταθμεύουν εκτός οδού, το όχημα που δεν χρησιμοποιείται δεσμεύει συνεχώς και υποβαθμίζει τον δημόσιο χώρο του δρόμου που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για την εξυπηρέτηση άλλων χρηστών (ποδηλατών, πεζών)».

» ΣΥΝΔΕΣΗ ΣΤΡΕΦΗ – ΕΘΝΙΚΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ

Περιλαμβάνει τη μετατροπή της οδού Τοσίτσα (από Μπουμπουλίνας έως Ζωσιμάδων) στα Εξάρχεια που χωρίζει το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο σε οδό ήπιας κυκλοφορίας και την πεζοδρόμηση της οδού Ζωσιμάδων που ενώνει την οδό Τοσίτσα με τον Λόφο του Στρέφη. Το πρώτο τμήμα της οδού Τοσίτσα από Πατησίων μέχρι Μπουμπουλίνας πεζοδρομείται. Με τον τρόπο αυτό συνδέεται το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο με τον Λόφο του Στρέφη. Για το έργο έχει ήδη εκπονηθεί μελέτη. Απομένουν η οριστικοποίησή της, η προκήρυξη του έργου και η υλοποίησή του. Δεδομένων της ωριμότητας των μελετών και της θετικής επίπτωσης που προκαλεί το έργο στην καθημερινότητα των κατοίκων, προτείνεται να υλοποιηθεί σε βάθος 5ετίας.

» ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ

Το σχέδιο περιλαμβάνει τη δημιουργία ποδηλατικών υποδομών και πλήρους δικτύου στον Δήμο Αθηναίων. Επίσης, την υλοποίηση του συνόλου του μητροπολιτικού δικτύου ποδηλάτου που προβλέπεται στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας εντός του Δήμου Αθηναίων, την πύκνωση του δικτύου ποδηλάτου, ώστε να εξασφαλιστεί μεγαλύτερη πυκνότητα υποδομών στα σημεία της πόλης όπου υπάρχουν κενά. Συγκεκριμένα, προτείνεται:

• Δημιουργία ποδηλατικού άξονα στο Παγκράτι (π.χ. Ιφικράτους – Ευτυχίδου – Ερατοσθένους).

• Στο Μετς (π.χ. Καφαντάρη – Φρύνωνος – Μουσούρου – Λογγίνου – Αναπαύσεως).

• Η υλοποίηση του νότιου μητροπολιτικού άξονα εντός του Δήμου Αθηναίων (Αθανασίου Διάκου – Λεωφόρου Βουλιαγμένης).

• Η υλοποίηση του μητροπολιτικού άξονα Καλλιρρόης – Αρδηττού – Βασιλέως Κωνσταντίνου – Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας – Λεωφόρος Μεσογείων.

• Η υλοποίηση του μητροπολιτικού άξονα Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας – Λεωφόρος Κηφισίας.

• Αξονας Αμπελοκήπων – Γουδή (π.χ. Σούτσου – Πανόρμου – Λαρίσης – Τρικάλων), Λένορμαν.

• Περιφερειακή Σύνδεση Κάτω Πατησίων – Κολοκυνθούς – Ακαδημίας Πλάτωνος (π.χ. άξονας Αγίου Μελετίου – Κρέοντος).

» ΣΥΜΒΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΠΟΔΗΛΑΤΑ

Σημαντική είναι και η πρόβλεψη 150 σημείων σε όλο τον δήμο για τοποθέτηση 900 κοινόχρηστων ποδηλάτων χωρίς σταθερό σταθμό (dockless), 30% ηλεκτρικά με έμφαση σε σταθμούς Μέσων Σταθερής Τροχιάς.

ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ ΣΕ ΠΛΑΤΕΙΕΣ ΚΑΙ ΟΔΟΥΣ

Μια σειρά από αναπλάσεις πλατειών περιλαμβάνει το ΣΒΑΚ του Δήμου Αθηναίων, αρχικά για την πλατεία Θεάτρου στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας και την πεζοδρόμηση των δρόμων. Η ανάπλαση περιλαμβάνει την οδό Θεάτρου, την οδό Διπλάρη, των δύο καθέτων στην οδό Μενάνδρου οδών που απολήγουν στην πλατεία Θεάτρου και περιβάλλουν τη Διπλάρειο Σχολή, καθώς και την οδό Σωκράτους από Ευριπίδου έως Σοφοκλέους.

• Την πλατεία Αγίου Γεωργίου στην Ακαδημία Πλάτωνος με βιοκλιματικό σχεδιασμό και πεζοδρόμηση των τοπικών οδών πέριξ της πλατείας.

• Την πλατεία Ελληνα Εργάτη στη Λαμπρινή και μετατροπή των οδών Πανδοσίας (από Τράλλεων έως Αλιάρτου) και Αλιάρτου (από Πανδοσίας έως Σιτάκης) που συνδέουν δύο πλατείες της Λαμπρινής σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας.

• Την πλατεία Αγίου Νικολάου στα Κάτω Πατήσια με εφαρμογή βιοκλιματικού σχεδιασμού και την πεζοδρόμηση των τοπικών οδών πέριξ της πλατείας.

• Την ίδια στιγμή, προτείνεται και η ανάπλαση της οδού Κωνσταντινουπόλεως και σύνδεση με Ακαδημία Πλάτωνος. Το μέτρο περιλαμβάνει την αξιοποίηση του χώρου που θα ελευθερωθεί μετά την υπογειοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών και τη δημιουργία εγκάρσιων συνδέσεων προς τον Λόφο Σκουζέ, τον Ιππία Κολωνό και την Ακαδημία Πλάτωνος για τη δημιουργία πράσινων διαδρομών πολιτιστικού ενδιαφέροντος.

eleftherostypos.gr

error: Content is protected !!