Η ακτινογραφία της αυτοκίνησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση Η ακτινογραφία της αυτοκίνησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Η μελέτη του 2022 στη έκθεση «Οχήματα σε χρήση» της ACEA παρέχει μια εκτενή επισκόπηση του στόλου των μηχανοκίνητων οχημάτων στους δρόμους στην Ευρωπαϊκή... Η ακτινογραφία της αυτοκίνησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Η μελέτη του 2022 στη έκθεση «Οχήματα σε χρήση» της ACEA παρέχει μια εκτενή επισκόπηση του στόλου των μηχανοκίνητων οχημάτων στους δρόμους στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καλύπτοντας επιβατικά αυτοκίνητα, ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα και λεωφορεία.

Ανά χώρα, η αναφορά Οχήματα σε χρήση δείχνει τον αριθμό των μηχανοκίνητων οχημάτων που χρησιμοποιούνται για κάθε τύπο οχήματος και πως έχει εξελιχθεί ο στόλος την τελευταία δεκαετία.

Παρέχει επίσης πολύτιμες πληροφορίες ανά τμήμα οχημάτων για κάθε ευρωπαϊκή χώρα, όπως η μέση ηλικία (καθώς και το έτος πρώτης ταξινόμησης), το μερίδιο κάθε τύπου καυσίμου και ο αριθμός των οχημάτων ανά 1.000 κατοίκους.

Αυτή η έκδοση του 2022 καλύπτει τα 27 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συν τις χώρες της ΕΖΕΣ (Ισλανδία, Νορβηγία και Ελβετία), καθώς και τη Ρωσία, την Τουρκία και το Ηνωμένο Βασίλειο.



Μέγεθος στόλου

Το 2020, ο στόλος επιβατικών αυτοκινήτων της ΕΕ αυξήθηκε κατά 1,2% σε σύγκριση με το 2019, με 246,3 εκατ. αυτοκίνητα να κυκλοφορούν στο δρόμο συνολικά. Η υψηλότερη ανάπτυξη σημειώθηκε στη Ρουμανία (+5,4%) και στη Σλοβακία (+5,1%), ενώ ο γαλλικός στόλος αυτοκινήτων συρρικνώθηκε ελαφρά (-0,3%).

Σχεδόν 29 εκατ. φορτηγά κυκλοφορούν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα μισά από τα οποία βρίσκονται σε τρεις χώρες: Γαλλία (5,9 εκατ. φορτηγά), Ιταλία (4,3 εκατ.) και Ισπανία (3,9 εκατ.).

Υπάρχουν περισσότερα από 6,2 εκατ. μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα στους δρόμους της ΕΕ, σημειώνοντας αύξηση 1,7% σε σύγκριση με το 2019. Με περίπου 1,2 εκατ. φορτηγά, η Πολωνία έχει τον μεγαλύτερο στόλο μακράν.

Τα λεωφορεία που κυκλοφορούν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση ανέρχονται σε 684.285, σχεδόν τα μισά από τα οποία βρίσκονται μόνο σε τρεις χώρες: Πολωνία (124.526), Ιταλία (99.883) και Γαλλία (93.506).

Μέσος ορός ηλικίας

Τα αυτοκίνητα της ΕΕ είναι πλέον κατά μέσο όρο ηλικίας 11,8 ετών. Η Λιθουανία και η Ρουμανία έχουν τους παλαιότερους στόλους αυτοκινήτων, με οχήματα σχεδόν 17 ετών. Τα νεότερα επιβατικά αυτοκίνητα βρίσκονται στο Λουξεμβούργο (6,7 χρόνια).

Η μέση ηλικία των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ είναι 11,9 έτη. Από τις τέσσερις μεγάλες αγορές της ΕΕ, η Ιταλία έχει τον παλαιότερο στόλο φορτηγών (13,8 έτη), ακολουθούμενη από την Ισπανία (13,3 έτη).

Τα φορτηγά είναι κατά μέσο όρο 13,9 ετών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Με μέσο όρο ηλικίας 21,4 ετών, η Ελλάδα έχει τον παλαιότερο στόλο φορτηγών, ενώ τα νεότερα βρίσκονται στο Λουξεμβούργο (6,7 έτη) και στην Αυστρία (7 έτη).

Τα λεωφορεία στους δρόμους της ΕΕ είναι κατά μέσο όρο 12,8 ετών. Με ηλικία άνω των 19 ετών, τα ελληνικά λεωφορεία είναι τα παλαιότερα στην περιοχή. Μόνο έξι χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτουν στόλο λεωφορείων ηλικίας μικρότερης των 10 ετών.

Τύπος καυσίμου

Παρά την ισχυρή αύξηση των πωλήσεων που παρατηρήθηκε τα τελευταία χρόνια, τα επιβατικά αυτοκίνητα με εναλλακτική κίνηση εξακολουθούν να αποτελούν μόνο το 5,3% του συνολικού στόλου αυτοκινήτων της ΕΕ. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία και τα υβριδικά plug-in αντιπροσωπεύουν μόλις το 0,5% και το 0,6% του στόλου, ενώ το 1,2% όλων των αυτοκινήτων στους δρόμους της ΕΕ είναι υβριδικά ηλεκτρικά.

Τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που κινούνται με ντίζελ εξακολουθούν να κυριαρχούν σε όλες τις χώρες της ΕΕ εκτός από την Ελλάδα: το 91,2% του στόλου βαν της ΕΕ λειτουργεί με ντίζελ και μόλις το 0,4% των φορτηγών στην ΕΕ είναι ηλεκτρικά με μπαταρία.

Το 96,3% όλων των φορτηγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση κινούνται με ντίζελ, ενώ η βενζίνη είναι λιγότερο από το 1% του στόλου. Το 0,24% των φορτηγών στους δρόμους της ΕΕ έχουν κινητήρα μηδενικών εκπομπών, από 0,04% το 2019.

Τα ντίζελ λεωφορεία αντιπροσωπεύουν το 93,5% του στόλου της ΕΕ, με μόνο το 0,9% να είναι ηλεκτρικά με μπαταρία και το 1,4% υβριδικά. Ωστόσο, σημαντικά μερίδια ηλεκτρικών λεωφορείων βρίσκονται στην Ολλανδία (12,4%) και στο Λουξεμβούργο (6,6%).

Ποσοστά μηχανοκίνησης

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αριθμεί 560 επιβατικά αυτοκίνητα και 81 επαγγελματικά οχήματα ανά 1.000 κατοίκους.

Το Λουξεμβούργο έχει την υψηλότερη πυκνότητα αυτοκινήτων στην ΕΕ (696 ανά 1.000 άτομα), ακολουθούμενη από την Ιταλία (666). Αντίθετα, η χαμηλότερη πυκνότητα τόσο για αυτοκίνητα (353) όσο και για επαγγελματικά οχήματα (40) βρίσκεται στη Λετονία.

Στη Λετονία σχεδόν το 43% όλων των νοικοκυριών δεν διαθέτουν αυτοκίνητο, ενώ σχεδόν το 32% των γαλλικών οικογενειών έχουν δύο επιβατικά αυτοκίνητα.

Σπύρος Ρέκκας – ΑΠΕ ΜΠΕ

error: Content is protected !!