Τορπίλες στο σχέδιο διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας Τορπίλες στο σχέδιο διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας
Αβέβαιη η έγκρισή του από το Πολεμικό Ναυτικό, πιθανός ο αποκλεισμός από το πρόγραμμα για τις κορβέτες Παρότι το σχέδιο διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας... Τορπίλες στο σχέδιο διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας

Αβέβαιη η έγκρισή του από το Πολεμικό Ναυτικό, πιθανός ο αποκλεισμός από το πρόγραμμα για τις κορβέτες

Παρότι το σχέδιο διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας έχει εισέλθει στην τελική ευθεία για να κατατεθεί στο δικαστήριο, έχοντας την υποστήριξη του υπουργού Ανάπτυξης, Άδ. Γεωργιάδη, δεν έχουν εκλείψει οι φόβοι ότι δύο «τορπίλες» θα μπορούσαν να το βυθίσουν.

Το σχέδιο που έχει καταρτίσει η Onex προβλέπει κούρεμα στις απαιτήσεις των πιστωτών των ναυπηγείων σε ποσοστό που ξεπερνά το 50%, ώστε να εξυπηρετηθεί τελικά, σε βάθος χρόνου, χρέος ύψους 220 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, σημαντικό στοιχείο της συνολικής προσπάθειας διασφάλισης της βιωσιμότητας των ναυπηγείων είναι η συνεργασία με τον ιταλικό κολοσσό Fincantieri, ο οποίος θα αναλάβει το αμυντικό κομμάτι του ναυπηγικού συγκροτήματος της Ελευσίνας.

Σε αυτά τα δύο επίπεδα, εκφράζονται φόβοι ότι μπορεί να τορπιλιστεί το σχέδιο διάσωσης, καθώς:

  1. Το Πολεμικό Ναυτικό, ως βασικός πιστωτής των ναυπηγείων, καλείται να εγκρίνει, το αργότερο στις 15 Φεβρουαρίου, το σχέδιο για το κούρεμα, που έχει κατατεθεί στο υπουργείο Άμυνας πριν από τα Χριστούγεννα. Όμως, επιμένουν οι πληροφορίες ότι η ηγεσία του Ναυτικού, όπως και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, διστάζουν να εγκρίνουν το σχέδιο, με τον φόβο ότι θα κατηγορηθούν στο μέλλον ότι προκάλεσαν ζημιά στο Δημόσιο. Βέβαια, αν το σχέδιο δεν εγκριθεί η ζημιά θα είναι πολύ μεγαλύτερη, με σχεδόν ολική απώλεια των απαιτήσεων μέσα από μια διαδικασία ρευστοποίησης της περιουσίας του ναυπηγείου από ειδικό διαχειριστή. Παρ’ όλα αυτά, η αντίληψη που επικρατεί στους κύκλους του Πολεμικού Ναυτικού είναι ότι, σε αυτή την περίπτωση, δεν θα ελεγχθούν οι αξιωματικοί για την έγκριση του κουρέματος, αφού δεν θα το έχουν υπογράψει. Σε κάθε περίπτωση, νομικοί κύκλοι αμφισβητούν τη βασιμότητα των ανησυχιών των αξιωματικών, υπογραμμίζοντας ότι δεν είναι δυνατόν να διατυπωθεί οποιαδήποτε κατηγορία για την αποδοχή ενός σχεδίου που τελικά θα εγκριθεί από δικαστήριο.
  2. Η Fincantieri, σύμφωνα με πληροφορίες, μπορεί να έχει εκδηλώσει το αρχικό ενδιαφέρον της για συμμετοχή στο project της διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, μια συμμετοχή καθοριστικής σημασίας για την διατήρηση και ανάπτυξη του αμυντικού σκέλους των ναυπηγείων, όμως είναι σαφές ότι συνδέει τη συμμετοχή της με την ανάληψη κατασκευαστικού έργου από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας στο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Ναυτικού. Η Fincantieri έχει ήδη, για τον σκοπό αυτό, υποβάλει πρόταση στο υπουργείο Άμυνας για την προμήθεια των νέων κορβετών και αναμένει τις τελικές αποφάσεις της κυβέρνησης. Ωστόσο, το Πολεμικό Ναυτικό, όπως και συνολικότερα η κυβέρνηση, φαίνεται ότι προσανατολίζεται στη γαλλική λύση και για τις κορβέτες, μετά την οριστικοποίηση της συμφωνίας με τους Γάλλους της Naval Group για τις φρεγάτες. Σε αυτή την περίπτωση, η αποχώρηση των Ιταλών θεωρείται βέβαιη.

Πάντως, σε διήμερη εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν στην Ελευσίνα η Onex και η Fincantieri εκδηλώθηκε στήριξη στο σχέδιο διάσωσης από όλες τις πλευρές. Ο Άδωνις Γεωργιάδης έκανε λόγο για δέσμευση του υπουργείου Άμυνας και του Πολεμικού Ναυτικού να εγκρίνουν το σχέδιο εξυγίανσης μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου,  γεγονός το οποίο θα οδηγήσει στην άμεση επαναλειτουργία του ναυπηγείου, αποτρέποντας το κλείσιμο της επιχείρησης και την απώλεια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ χρεών από Δημόσιο, εργαζομένους και τράπεζες. Τόνισε μάλιστα ότι η άμεση επαναλειτουργία του ναυπηγείου συνιστά δέσμευση του Πρωθυπουργού.

Ομόθυμη ήταν η υποστήριξη του σχεδίου και από εκπροσώπους της αντιπολίτευσης. Ο βουλευτής Δ. Αττικής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Τσίπρας τόνισε ότι από το 2019, όταν υπογράφηκε το MOU επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, έως σήμερα έχει υπάρξει μεγάλη κυβερνητική καθυστέρηση και ότι το σχέδιο εξυγίανσης είναι ρεαλιστικό και δεν υπάρχει κανένας λόγος περαιτέρω καθυστέρησης από το υπουργείο Άμυνας, δεδομένης και της δέσμευσης του να εγκρίνει το σχέδιο εξυγίανσης μέχρι τα μέσα Φλεβάρη στην συνάντηση του ιδίου και των εργαζομένων, διότι είναι προς το δημόσιο συμφέρον. Εκπροσωπώντας τον ΣΥΡΙΖΑ, ο Ανδρέας Νεφελούδης τόνισε ότι η σύμπραξη Fincantieri – Onex εγγυάται την αναβίωση του ναυπηγείου.

Αιχμές για το θέμα των κορβετών άφησε ο Μιχάλης Κατρίνης, βουλευτής και πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΚΙΝΑΛ. Υπογράμμισε ότι κάθε εξοπλιστικό πρόγραμμα πρέπει να συνοδεύεται με υποκατασκευαστικό έργο για την εγχώρια βιομηχανία, γεγονός όπου δεν συνέβη με την προμήθεια των γαλλικών φρεγατών η οποία συνέβαλε στην διασφάλιση 2.200 θέσεων εργασίας στα γαλλικά ναυπηγεία, αποστερώντας ταυτόχρονα όμως την δυνατότητα αυτή από τα ελληνικά ναυπηγεία. Τόνισε επίσης ότι οι κορβέτες πρέπει να κατασκευαστούν στα ελληνικά ναυπηγεία και η σύμπραξη Fincantieri – Onex διασφαλίζει αυτή την δυνατότητα.

sofokleousin.gr

error: Content is protected !!