H σημαντικότητα της πρώιμης παρέμβασης στη Λογοθεραπεία H σημαντικότητα της πρώιμης παρέμβασης στη Λογοθεραπεία
γράφει η ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΦΕΡΚΟΥΛογοθεραπεύτρια MSc, MEd, BSc “H εκπαίδευση είναι κάτι περισσότερο από το να διανέμεις την γνώση,είναι να εμπνέεις την αλλαγή”William Arthur Ward... H σημαντικότητα της πρώιμης παρέμβασης στη Λογοθεραπεία

γράφει η ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΦΕΡΚΟΥ
Λογοθεραπεύτρια MSc, MEd, BSc

“H εκπαίδευση είναι κάτι περισσότερο από το να διανέμεις την γνώση,
είναι να εμπνέεις την αλλαγή”
William Arthur Ward

Τι είναι η πρώιμη παρέμβαση;
Τα παιδιά μεγαλώνουν και αναπτύσσονται με τον δικό τους ρυθμό. Αν και μερικά παιδιά περπατούν και μιλούν νωρίς, άλλα μπορεί να καθυστερήσουν να μάθουν ορισμένες δεξιότητες. Αν κάποιος ανησυχεί για την ανάπτυξη του παιδιού, όσο νωρίτερα ζητήσει βοήθεια, τόσο το καλύτερο. Η πρώιμη παρέμβαση είναι κρίσιμης σημασίας στη λογοθεραπεία, επειδή τα βρέφη, τα νήπια και τα νηπιαγωγεία έχουν αναπτυσσόμενους εγκεφάλους που έχουν σχεδιαστεί για να μαθαίνουν δεξιότητες επικοινωνίας. Εάν υπάρχει πρόβλημα με αυτή την ανάπτυξη, η θεραπεία θα πρέπει να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό για να επωφεληθείτε από αυτήν την περίοδο φυσιολογικής ανάπτυξης του εγκεφάλου.

Ποιόν αφορά η πρώιμη παρέμβαση;
Η πρώιμη παρέμβαση αφορά παιδιά ηλικίας απο 1 έως 3 ετών και τις οικογένειές τους. Τα προγράμματα έγκαιρης παρέμβασης μπορεί να συνεχιστούν έως ότου το παιδί γίνει 5 ετών. Η θεραπεία κατά τη διάρκεια αυτών των ετών είναι εξαιρετικά αποτελεσματική επειδή οι θεραπευτές μπορούν να εντοπίσουν και να αντιμετωπίσουν τις αναπτυξιακές καθυστερήσεις προτού εξελιχθούν σε πιο σοβαρές δυσκολίες αργότερα στη ζωή. Εν ολίγοις, η έγκαιρη παρέμβαση θα επιτρέψει στο παιδί σας να ευδοκιμήσει.Οι οικογένειες και οι επαγγελματίες, αποτελούν μέρος μιας ομάδας πρώιμης παρέμβασης.

Ο Ρόλος του Λογοθεραπευτή: O λογοθεραπευτής ενισχύει:
• Επικοινωνιακές δεξιότητες (χειρονομίες, ομιλία, ακρόαση, κατανόηση).
• Γνωστικές δεξιότητες (σκέψη, μάθηση, επίλυση προβλημάτων)
• Φυσικές και αισθητηριακές δεξιότητες (σέρνοντας, περπάτημα, αναρρίχηση, θέαση, ακοή).
• Κοινωνικές-συναισθηματικές δεξιότητες (παίζοντας, κατανόηση συναισθημάτων, κάνοντας φίλους). και δεξιότητες προσαρμογής ή αυτοβοήθειας (φαγητό, μπάνιο, ντύσιμο).
Η πρώιμη παρέμβαση στη Λογοθεραπεία είναι διαφορετική για κάθε παιδί και οικογένεια ανάλογα με τις ανάγκες του παιδιού και τις προτεραιότητες της οικογένειας. Το πιο σημαντικό βήμα είναι να ξεκινήσετε νωρίς. Η πρώιμη παρέμβαση δεν περιλαμβάνει απλώς «θεραπεία» για το παιδί, αλλά παρέχει την εκπαίδευση, υποστήριξη και καθοδήγηση στους γονείς. Η έγκαιρη παρέμβαση μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη του παιδιού σας. Μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της ικανότητάς τους να επικοινωνούν, να αλληλεπιδρούν με άλλους και να βελτιώσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες και τη συναισθηματική τους ανάπτυξη. Παιδιά όπου αποκλείνουν απο τα τυπικά αναπτυξιακά ορόσημα, δύναται να ξεκινήσουν τα προγράμματα με παράλληλη ενεργή συμμετοχή των γονέων.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για έγκαιρη παρέμβαση στη Λογοθεραπεία, ενδεικτικά αναφέρονται:

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ Τα μικρά παιδιά αναπτύσσουν την πλειονότητα των γλωσσικών και γλωσσικών δεξιοτήτων τους τα τρία πρώτα χρόνια της ζωής τους. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, αυτή η μάθηση επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσεται ο εγκέφαλος. Η πρώιμη παρέμβαση στη Λογοθεραπεία είναι κρίσιμης σημασίας, επειδή τα βρέφη, τα νήπια και τα νηπιαγωγεία έχουν αναπτυσσόμενους εγκεφάλους που είναι σχεδιασμένοι να μαθαίνουν δεξιότητες επικοινωνίας. Εάν υπάρχει πρόβλημα με αυτή την ανάπτυξη, η θεραπεία θα πρέπει να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό για να επωφεληθείτε από αυτήν την περίοδο φυσιολογικής ανάπτυξης του εγκεφάλου.

ΕΞΑΛΕΙΨΗ Ένα παιδί μπορεί να είναι σε θέση να αναπτύξει φυσιολογική ομιλία ή γλώσσα, αν και αυτό είναι δύσκολο να προβλεφθεί για τα περισσότερα μικρά παιδιά. Συχνά δεν γνωρίζουμε την αιτία της «όψιμης ομιλίας» και δεν μπορούμε να προβλέψουμε την πορεία της ανάπτυξης, ωστόσο με την έγκαιρη παρέμβαση πολλά παιδιά θα αναπτύξουν τη γλώσσα και θα φτάσουν τους συνομηλίκους τους πριν ξεκινήσουν το σχολείο.

ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ Αυτό περιλαμβάνει τη βελτίωση των δεξιοτήτων επικοινωνίας κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού και της καθημερινής ρουτίνας με το παιδί σας. Είναι το πιο συνηθισμένο αποτέλεσμα που αναμένεται από την ομιλία και τη γλωσσική παρέμβαση για μικρά παιδιά με καθυστερήσεις στην επικοινωνία. Το να γίνει πιο αποτελεσματικός επικοινωνιακός βοηθά ένα παιδί να επικοινωνεί με ενήλικες και συνομηλίκους και μπορεί επίσης να μειώσει την απογοήτευση και τις αρνητικές συμπεριφορές.

ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΤΙΚΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ Πρόκειται για στρατηγικές που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη ενός λειτουργικού μέσου επικοινωνίας για ένα παιδί που δεν χρησιμοποιεί καμία λεκτική γλώσσα. Οι αντισταθμιστικές στρατηγικές μπορούν να διδαχθούν για να βοηθήσουν στη μείωση της απογοήτευσης του παιδιού με τις δυσκολίες επικοινωνίας. Για παράδειγμα, διδάσκοντας ένα παιδί να χρησιμοποιεί «εικόνες» ή «βασικά σημάδια» για να το βοηθήσει να επικοινωνήσει πράγματα όπως, τι θέλει να φάει ή με ποιο παιχνίδι θα ήθελε να παίξει. Αυτές οι στρατηγικές μπορούν να βοηθήσουν να δώσουν στο παιδί έναν άμεσο τρόπο επικοινωνίας, ενώ παράλληλα εργάζονται σε πιο μακροπρόθεσμες στρατηγικές για να αναπτύξουν άλλες δεξιότητες ομιλίας και γλώσσας.

ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΠΑΙΖΟΥΝ ΚΡΙΣΙΜΟ ΡΟΛΟ Κατά τη διάρκεια της πρώιμης παρέμβασης παρέχονται στους γονείς τα εργαλεία/ οδηγίες που χρειάζονται για να διευκολύνουν την ανάπτυξη του λόγου και της γλώσσας. Οι γονείς ή/και οι φροντιστές βρίσκονται στο επίκεντρο της πρώιμης παρέμβασης επειδή παρέχουν τα απαραίτητα γλωσσικά μοντέλα σε καθημερινή βάση που χρειάζονται τα παιδιά για να αναπτύξουν τη γλώσσα και να επικοινωνήσουν πιο αποτελεσματικά. Μέσω της έγκαιρης παρέμβασης, οι γονείς μπορούν να διδαχθούν πολύτιμες στρατηγικές πρώιμης γλώσσας, ώστε να μπορούν να διευκολύνουν την ανάπτυξη του λόγου και της γλώσσας του παιδιού τους κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, της ανάγνωσης βιβλίων και κατά τη διάρκεια της καθημερινής ρουτίνας, όπως η ώρα του φαγητού και του μπάνιου. Μπορούν επίσης να διδαχθούν συγκεκριμένες στρατηγικές δημιουργίας υποδείξεων και/ή ανατροφοδότησης για συγκεκριμένους ήχους ομιλίας.

από την έντυπη “Φωνή της Σαλαμίνας” – Μάιος 2022

error: Content is protected !!