Logistics: Μπορεί η Ελλάδα να προλάβει τον ανταγωνισμό; Logistics: Μπορεί η Ελλάδα να προλάβει τον ανταγωνισμό;
«Κλειδί» τα εμπορευματικά κέντρα σε Θριάσιο, Φυλή και Γκόνο – Ποιες περιοχές είναι περιζήτητες για επενδύσεις σε εμπορευματικά κέντρα Να τρέξει για να καλύψει... Logistics: Μπορεί η Ελλάδα να προλάβει τον ανταγωνισμό;

«Κλειδί» τα εμπορευματικά κέντρα σε Θριάσιο, Φυλή και Γκόνο – Ποιες περιοχές είναι περιζήτητες για επενδύσεις σε εμπορευματικά κέντρα

Να τρέξει για να καλύψει το χαμένο έδαφος θα πρέπει η Ελλάδα στον τομέα τον logistics, αν θέλει να επιτύχει την ανάδειξη σε διαμετακομιστικό κόμβο για τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες. Στόχος που έχει ακουστεί ξανά και ξανά, όμως η γεωστρατηγική θέση δεν αρκεί, απαιτούνται και υποδομές. Τα τελευταία χρόνια όσο οι γείτονές μας έκαναν βήματα προόδου, εδώ επικράτησε στασιμότητα.



Στο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής για την εφοδιαστική αλυσίδα, το 2014, έγιναν οι πρώτες κινήσεις. Τότε η Ελλάδα ήταν πρωτοπόρος στα Βαλκάνια, καθώς σχεδίαζε το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο. Οι γειτονικές μας χώρες δεν είχαν εμπορευματικά κέντρα. Σήμερα, η Βουλγαρία έχει ήδη τρία, η Τσεχία διαθέτει δεκαεπτά, ενώ το Θριάσιο ακόμα δεν έχει υλοποιηθεί.

Όπως σημείωσε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ και πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής, κ. Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, κατά τη διάρκεια της ημερίδας του Υπερταμείου στη ΔΕΘ, το πρώτο έργο το 2014 ήταν η συνεργασία της Cosco με τη Hewlett Packard και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η εκκίνηση έγινε με 2 τρένα την εβδομάδα, το 2015 έφτασαν τα 14 τρένα την εβδομάδα, αριθμός στον οποίο έχει «κολλήσει» μέχρι σήμερα.



Εντός του 2023 το έργο για τη Φυλή από το PPF

«Το στρατηγικό πλάνο για την επίτευξη του στόχου της εθνικής στρατηγικής για την εφοδιαστική τότε δεν υλοποιήθηκε. Σήμερα, υπό διαφορετικές πια συνθήκες, τρέχουμε να προλάβουμε και γίνεται προσπάθεια να ξαναμιλήσουμε και με τις πολυεθνικές, προκειμένου να υλοποιηθεί η επικαιροποιημένη μας στρατηγική», τόνισε ο κ. Ζηλιασκόπουλος. Κεντρικό ρόλο στη στρατηγική ανάπτυξης των εθνικών logistics παίζουν, εκτός από το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, ακόμα τα πρότζεκτ σε Φυλή και Γκόνου.

Όσον αφορά στη Φυλή, η Μονάδα Ωρίμανσης Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ έχει αναλάβει τη συγκέντρωση όλων των δραστηριοτήτων logistics της Αθήνας, που βρίσκονται σήμερα ατάκτως ερριμμένες στον Ελαιώνα, σε έναν ενιαίο σύγχρονο χώρο. Ήδη έχει υπογραφεί η συμφωνία με τον Δήμο Φυλής για το ακίνητο, περίπου 600 στρ. πάνω από την Αττική Οδό. Το έργο, που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, θα γίνει με σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και αναμένεται να έχει ωριμάσει το φθινόπωρο του 2023, ώστε να ακολουθήσει η δημοσίευση του διαγωνισμού.



Επένδυση 200 εκατ. στο Στρατόπεδο Γκόνου

Με τη σφραγίδα του ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει και η ωρίμανση του μεγάλου ακινήτου του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη για την ανάπτυξη του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου πολυτροπικών μεταφορών της Βόρειας Ελλάδας. Πρόκειται για ένα ακίνητο, που έχει παραχωρηθεί κατά χρήση στη ΓΑΙΑΟΣΕ, έκτασης 672 στρ., το οποίο γειτνιάζει με το λιμάνι και τις σιδηροδρομικές και οδικές συνδέσεις. Η συμβαση της ΓΑΙΑΟΣΕ με το ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να προχωρήσει η ωρίμανση του πολύ απαιτητικού έργου έχει υπογραφεί. Θα χρηματοδοτηθεί από ίδιους πόρους της εταιρείας.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΓΑΙΑΟΣΕ, κ. Περικλή Νικολάου, πρόκειται για μια επένδυση της τάξης των 200 εκατ. ευρώ, βάσει της προμελέτης που έχει διενεργηθεί. Η συνολική ακαθάριστη προστιθέμενη αξία του έργου ανέρχεται σε 325 εκατ., εκ των οποίων 30% είναι άμεσο και το υπόλοιπο έμμεση ή επαγόμενη προστιθέμενη αξία. Αντίστοιχα, οι άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας εκτιμώνται σε 3.000, με τις άμεσες να καλύπτουν το 1/3.

Σημειώνεται ότι το αποτύπωμα που μπορεί να έχει η εφοδιαστική αλυσίδα σε μια οικονομία είναι τεράστιο. Για παράδειγμα, στην ηγέτιδα του κλάδου Ολλανδία, η προστιθέμενη αξία που δημιουργείται ετησίως ανέρχεται σε 55 δισ. ευρώ και αντιστοιχεί σε 813.000 θέσεις εργασίας. Η δυναμική του κλάδου είναι τέτοια που μια «μετατόπιση» από την Ολλανδία στην Ελλάδα του 20% της δραστηριότητας, θα σήμαινε αύξηση του ετήσιου τζίρου κατά 13,75 δισ. και πάνω από 200.000 νέες θέσεις εργασίας. Σήμερα, ο ετήσιος τζίρος εκτιμάται, βάσει ερευνών, ότι ανέρχεται από 15 ως 17 δισ. ευρώ.

Επενδυτικό πλάνο ως 300 εκατ. από την ΕΤΒΑ

Στην επέκταση του χαρτοφυλακίου της με επιχειρηματικά πάρκα, κατά τουλάχιστον 10.000 στρέμματα, σε περιοχές υψηλής ζήτησης στοχεύει μέσα στην επόμενη τριετία η ΕΤΒΑ. Αντικείμενο της εταιρείας, στην οποία συμμετέχει με 35% το ελληνικό Δημόσιο και το υπόλοιπο ανήκει στον Όμιλο Πειραιώς, είναι ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη, εκμετάλλευση και διαχείριση βιομηχανικών περιοχών και επιχειρηματικών πάρκων. Σήμερα, διαθέτετι 50.000 στρ. σε όλη την Ελλάδα, όμως μόλις 1.600 εξ αυτών βρίσκονται, όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος κ. Θάνος Ψαθάς, κατά τη διάρκεια της ημερίδας, σε περιοχές υψηλής ζήτησης.

Σε μια περίοδο που επενδυτές αναζητούν μεγάλες εκτάσεις στη χώρα μας για την ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων και αποθηκών, όπως ανέφερε, είναι μονόδρομος για την ΕΤΒΑ να προσθέσει στο χαρτοφυλάκιο γης, που διαθέτει, νέες εκτάσεις σε περιοχές που βρίσκονται στο κέντρο του ενδιαφέροντος. Αυτές τοποθετούνται πέριξ του ΠΑΘΕ, δηλαδή του βασικού άξονα που ενώνει την Πάτρα με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και πλέον γύρω από το τις περιοχές του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ).

Το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας, το οποίο θα μπορούσε να φτάσει ως και τα 300 εκατ. ευρώ, εφόσον το νομοθετικό πλαίσιο, που είναι στα σκαριά καθώς πέρασε από διαβούλευση, βελτιωθεί οριακά σε ορισμένα σημεία, στοχεύει σε τουλάχιστον 10.000 νέα στρέμματα. «Με ευνοϊκές συνθήκες και τη βοήθεια του Υπερταμείου θα μπορούσαν να ξεπεράσουν και τα 20.000 στρέμματα», σημείωσε ο κ. Ψαθάς.

ot.gr

error: Content is protected !!