Κάθε αυτοκίνητο, ανεξαρτήτως τιμής, μεγέθους, κινητήρα κ.λπ., διαθέτει στις αναρτήσεις του σινεμπλόκ, όπως είναι στους συνδέσμους των αναρτήσεων και των αντιστρεπτικών δοκών. Οι περισσότεροι δίνουν σημασία στα αμορτισέρ και στα ελατήρια, όμως τα σινεμπλόκ παρότι πρόκειται από τα μικρότερα τμήματα των αναρτήσεων, είναι από τα σημαντικότερα.
Τι είναι τα σινεμπλόκ;
Τα silent block όπως είναι η κανονική τους ονομασία και είναι ευρέως γνωστά ως σινεμπλόκ ή συνεμπλόκ αποτελούνται από δυο μικρούς μεταλλικούς κυλίνδρους, ο ένας μέσα στον άλλο. Το ενδιάμεσο κενό μεταξύ τους γεμίζει με ελαστικό υλικό, το οποίο συνήθως πρόκειται για φυσικό η συνθετικό καουτσούκ. Το συνθετικό είναι πιο ανθεκτικό στην τριβή και ως εκ τούτου έχει μεγαλύτερη αντοχή και διάρκεια ζωής. Τα σινεμπλόκ είναι σχεδιασμένα για να απορροφούν τους κραδασμούς από τα στοιχεία της ανάρτησης, όταν για παράδειγμα το αυτοκίνητο περνά από ανωμαλίες του οδοστρώματος. Αναλόγως του στησίματος των αναρτήσεων, μπορεί να υπάρχουν και μεταλλικές ενισχύσεις στο εσωτερικό ώστε να αυξάνουν την ακαμψία της κατασκευής. Αν στόχος είναι περισσότερη άνεση, τότε επιλέγονται μαλακότερα, ενώ για τα πιο σπορ αυτοκίνητα επιλέγονται σκληρότερα.
Πώς ο οδηγός καταλαβαίνει ότι είναι χαλασμένα;
Τα σινεμπλόκ εμφανίζουν και αυτά φυσιολογική φθορά ανάλογα με τη χρήση και τα χρόνια, όπως ισχύει για παράδειγμα και με τα λάστιχα του αυτοκινήτου. Η ακινησία επίσης τα βλάπτει γιατί σκληραίνουν, όπως χάνουν την ελαστικότητά τους με την πάροδο του καιρού. Η σημασία που έχουν για την οδική συμπεριφορά, φαίνεται όταν αρχίσουν να φθίνουν σε απόδοση. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, τα σινεμπλόκ πρέπει να αντικαθίστανται περίπου κάθε 100.000 χιλιόμετρα. Αυτό βέβαια εξαρτάται από τους προαναφερθέντες παράγοντες. Με ένα σήκωμα του αυτοκινήτου, μπορεί εύκολα ένας μηχανικός να διαπιστώσει κατά πόσο φθαρμένα είναι τα σινεμπλόκ και αν χρειάζονται άμεσα αντικατάσταση ή κρατάνε λίγο καιρό ακόμα. Βασικό σημάδι που δείχνει ότι θέλουν οπωσδήποτε αλλαγή, είναι αν το ελαστικό μέρος έχει κοπεί ή φέρει ρωγμές.
Τα φθαρμένα σινεμπλόκ επιφέρουν κραδασμούς και θορύβους, οι οποίοι πέραν ότι κάνουν πιο κουραστική την οδήγηση (ειδικά σε δρόμους γεμάτους ανωμαλίες), επηρεάζουν και την αποτελεσματικότητα των αναρτήσεων. Ολόκληρο το σύστημα σκληραίνει για τί πολύ απλά τα μέρη της ανάρτησης «χτυπάνε» μεταξύ τους. Εκτός των ανεπιθύμητων θορύβων και της ασυνήθιστης σκληρότητας, η φθορά των σινεμπλόκ μπορεί να εκδηλωθεί και με «χάσιμο» του τιμονιού αριστερά ή δεξιά. Τα συμπτώματα μοιάζουν με αυτά της «χαλασμένης» ευθυγράμμισης, καθώς το αυτοκίνητο ρέπει προς μια μεριά λόγω ανισομερούς φθοράς συνδέσμων μεταξύ των τροχών.
Αφού γίνει η αντικατάσταση των σινεμπλόκ, τότε επόμενο βήμα είναι η ευθυγράμμιση των τροχών. Μετά από αυτό θα «μεταμορφωθούν» οι αναρτήσεις και θα δουλεύουν πάλι ιδανικά, εφόσον βρίσκονται και τα αμορτισέρ σε πολύ καλή κατάσταση, μαζί με τα επιμέρους τμήματα.
autogreeknews.gr