Ψηφιακής Διακυβέρνησης: το σχέδιο για να ξεμπλοκαριστούν 300.000 συμβόλαια Ψηφιακής Διακυβέρνησης: το σχέδιο για να ξεμπλοκαριστούν 300.000 συμβόλαια
Αλλαγές στο νομικό έλεγχο των προς μεταγραφή συμβολαίων μαζικά από πιστοποιημένους  ιδιώτες δικηγόρους, διεύρυνση της υπαλληλικής ιεραρχίας με δικαίωμα υπογραφής στα Κτηματολογικά Γραφεία και... Ψηφιακής Διακυβέρνησης: το σχέδιο για να ξεμπλοκαριστούν 300.000 συμβόλαια

Αλλαγές στο νομικό έλεγχο των προς μεταγραφή συμβολαίων μαζικά από πιστοποιημένους  ιδιώτες δικηγόρους, διεύρυνση της υπαλληλικής ιεραρχίας με δικαίωμα υπογραφής στα Κτηματολογικά Γραφεία και νέες ψηφιακές πλατφόρμες προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, για να ξεμπλοκαριστούν 300.000 συμβόλαια, που η μεταγραφή τους σήμερα διαρκεί περί τους έξι μήνες και καθυστερεί έως δύο χρόνια.

Κλείνουν οριστικά τον Ιανουάριο τα Υποθηκοφυλακεία της χώρας και μεταφέρονται στα Κτηματολογικά Γραφεία της Ελληνικό Κτηματολόγιο. Οι εκκρεμότητες σε μεταγραφές συμβολαίων στο φορέα του Κτηματολογίου ανέρχονται σήμερα στις 150.000 και μαζί με αυτές που θα μεταφερθούν από τα Υποθηκοφυλακεία στα Κτηματολογικά Γραφεία υπολογίζεται ότι ξεπερνούν συνολικά τις 300.000. Λόγω της αύξησης συναλλαγών στην κτηματαγορά αναμένεται οι εκκρεμείς υποθέσεις συμβολαίων συνεχώς να διογκώνονται.

-«Το ξέρουμε ότι  θα κληρονομήσουμε πολλές και μεγάλες εκκρεμότητες. Η  πρόβλεψη ήταν κάθε Υποθηκοφυλακείο να εκκαθαρίσει τις υποθέσεις του και να παραδώσει με μηδενικές εκκρεμότητες σε πράξεις. Αυτό στην πράξη όμως δεν γίνεται. Έχουμε αποδεχτεί αυτή την πραγματικότητα και έχουμε συμφωνήσει με το Υπουργείο Δικαιοσύνης να τηρήσουμε το νόμο και από την 1η Ιανουαρίου του 2024 να κλείσουν όλα τα Υποθηκοφυλακεία. Έχουμε αποδεχτεί ότι θα κληρονομήσουμε τον όγκο των υποθέσεων, με σκοπό να τα αντιμετωπίσουμε και να τα λύσουμε».



Αυτά δήλωσε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης, υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης αρμόδιος για το Κτηματολόγιο, παρουσία του Στέλιου Σακαρέτσιουπροέδρου και της Ολυμπίας Μαρκέλλου γενικής διευθύντριας της Ελληνικό Κτηματολόγιο, προς τους διαπιστευμένους δημοσιογράφους για τα θέματα του Κτηματολογίου.

Οι στόχοι και τα προαπαιτούμενα επίτευξης τους

-«Στόχος του υπουργείου και του φορέα του Κτηματολογίου είναι να μηδενιστούν οι εκκρεμείς υποθέσεις συμβολαίων», είπε ο κος Κυρανάκης προσθέτοντας ότι «το σχέδιο μηδενισμού των υποθέσεων μπορεί να αρχίσει να τρέχει από τον Νοέμβριο», χωρίς να αναφέρει χρονοδιάγραμμα  επίτευξης του τελικού στόχου.



Ανέφερε ωστόσο, ότι πρέπει να  προηγηθούν συμφωνίες με τους συλλογικούς φορείς των δικηγόρων, να λειτουργήσει νέα πλατφόρμα απομακρυσμένου νομικού ελέγχου συμβολαίων από τις 15 Οκτωβρίου 2023, και στο μεταξύ να αρχίσει να λειτουργεί  ο ψηφιακός φάκελος μεταβιβάσεων.

Ο ψηφιακός φάκελος μεταβιβάσεων

Ο ψηφιακός φάκελος μεταβιβάσεων από τους συμβολαιογράφους τίθεται σε πιλοτική από την 1η Νοεμβρίου 2023 και σε κανονική λειτουργία από την 1η Ιανουαρίου 2024.



-«Στόχος είναι η μεταγραφή –όχι η σύναψη- συμβολαίου, να γίνεται εντός της ίδιας ημέρας», είπε επίσης ο κος Κυρανάκης ενώ διευκρινίστηκε ότι:

H αυθημερόν μεταγραφή συμβολαίου θα αφορά αποκλειστικά και μόνον κτηματογραφημένα ακίνητα, με «καθαρά» συμβόλαια και πλήρη τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, χωρίς νομικές, ιδιοκτησιακές, πολεοδομικές και άλλες εκκρεμότητες.

Ο ψηφιακός φάκελος μεταβιβάσεων θα λειτουργήσει πρώτα για τις μεταβιβάσεις εν συνεχεία για τις δωρεές κληρονομιές και γονικές παροχές.

Νομικός έλεγχος και προϊστάμενοι Κτηματολογικών Γραφείων

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης εντοπίζει ως βασική αιτία για τον μεγάλο όγκο των εκκρεμών υποθέσεων, τις διαδικασίες που ακολουθούνται μέχρι σήμερα στο νομικό έλεγχο των πράξεων και εισηγήσεων προς τους προϊσταμένους των Κτηματολογικών Γραφείων.

-«Στο νομικό έλεγχο των πράξεων και εισηγήσεων προς τους προϊσταμένους ουσιαστικά βλέπουν πληρότητα εγγράφων, ακυρότητες που μπορεί να έχει ένα συμβόλαιο,  κάποιες ελλείψεις σε τόμους και αριθμούς. Είναι θέματα τα οποία ένας δικηγόρος με εμπειρία στα ακίνητα μπορεί να τα διαπιστώσει και να τα υποδείξει,  ώστε εκ των προτέρων να λυθούν ή να απορριφθεί η πράξη εάν υπάρχουν άλλα προβλήματα ακυροτήτων» είπε ο κος Κυρανάκης, σημειώνοντας ότι σήμερα σε πολλά κτηματολογικά γραφεία για αυτά τα θέματα υπάρχουν εκκρεμότητες κατά μέσο όρο 6 μηνών έως και 2 ετών».



Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα υπάρχουν πιστοποιημένοι δικηγόροι, οι οποίοι  στο πλαίσιο συμφωνίας συνεργασίας που έχουν συνάψει με την Ελληνικό Κτηματολόγιο, οι Σύλλογοι τους σε Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις διενεργούν ελέγχους νομιμότητας συμβολαίων, σε περιορισμένο αριθμό, με αυτοπρόσωπη παρουσία εντός ωραρίου των Κτηματολογικών Γραφείων και με αμοιβή, που όπως είπε ο υφυπουργός «είναι χαμηλή και θα αυξηθεί».

Νέα προγραμματική συμφωνία με τους Δικηγόρους

Σκοπός  του υπουργείου και του φορέα του Κτηματολογίου είναι να ασχοληθούν μαζικά, απομακρυσμένα και με νέους κανόνες ιδιώτες πιστοποιημένοι δικηγόροι στο νομικό έλεγχο των συμβολαίων και παράλληλα να αποτελέσουν έναν μόνιμο μηχανισμό.

Για το σκοπό αυτό πραγματοποιείται την Παρασκευή 6 Οκτωβρίου 2023 προγραμματισμένη συνάντηση του αρμόδιου υφυπουργού κου Κυρανάκη και της διοίκησης  του φορέα με τον πρόεδρο Δημήτρη Βερβεσό και τα μέλη της διοίκησης της Ολομέλειας Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδας,προκειμένου να επιτευχθεί νέα κεντρική προγραμματική συμφωνία για τους νομικούς ελέγχους στο Κτηματολόγιο, με βάση το νέο σχέδιο του υπουργείου, για το οποίο ο κος Κυρανάκης είπε ότι:

-«Είμαστε αποφασισμένοι να δημιουργήσουμε ένα νέο σχήμα με δικηγόρους από όλη την Ελλάδα,  σε συνεργασία με τους Δικηγορικούς Συλλόγους της Αθήνας της Θεσσαλονίκης του Πειραιά και τις άλλες μεγάλες πόλεις και με την Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων στο οποίο να συμμετέχουν όσοι  περισσότεροι δικηγόροι γίνεται,  ώστε να προχωρήσουν οι εισηγήσεις για τον νομικό έλεγχο με σκοπό να μηδενιστούν εκκρεμότητες στις εγγραφές».

Το νέο σχέδιο λοιπόν του υπουργείου για την μαζική απασχόληση δικηγόρων, με αμοιβή ανά πράξη  νομικού ελέγχου συμβολαίου, προβλέπει:

-Δημιουργία νέας ψηφιακής πλατφόρμας από την Ελληνικό Κτηματολόγιο, η οποία θα είναι έτοιμη να τεθεί σε λειτουργία από τις 15 Οκτωβρίου 2023.  Στην πλατφόρμα θα καταχωρίζονται τα συμβόλαια και οι δικηγόροι θα έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης και απομακρυσμένου ελέγχου.

-Ο έλεγχος από τους δικηγόρους θα μπορεί να γίνεται μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας που ετοιμάζεται απομακρυσμένα και εκτός ωραρίου ή και Σαββατοκύριακα, ώστε όπως ειπώθηκε να μπορούν να διεκπεραιώνουν αριθμό υποθέσεων και σε χρόνους, που οι ίδιοι επιλέγουν.

-Αύξηση της αμοιβής για τους ελέγχους ανά πράξη, η οποία θα συμφωνηθεί με τους συλλογικούς φορείς του κλάδου.

-Μέτρα για την ποιότητα του παραγόμενου έργου, το οποίο θα αξιολογείται με βάση τα ψηφιακά δεδομένα της πλατφόρμας. Δικηγόροι οι οποίοι θα έχουν χαμηλό αριθμό υποθέσεων ή  υψηλό ποσοστό λαθών κατά τον νομικό έλεγχο συμβολαίων θα αποκλείονται  από το σύστημα.

-«Δεν θα επιτρέψουμε φαινόμενα πειραματισμών ή προχειρότητας,  θέλουμε δικηγόρους οι οποίοι θα δουν το ζήτημα των εισηγήσεων σοβαρά και θα δίνουν στους προϊσταμένους να υπογράψουν με υπεύθυνο και πλήρη έλεγχο» είπε ο υφυπουργός.

Οι αλλαγές εντός του Κτηματολογίου

Παράλληλα, το υπουργείο θα προχωρήσει και σε αλλαγές εντός του Κτηματολογίου για την επιτάχυνση της διεκπεραίωσης των υποθέσεων. Δεν απαντήθηκε εάν θα χρειαστούν νομοθετικές αλλαγές για τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις των εμπλεκομένων υπαλλήλων στους ελέγχους και τις τελικές εγκρίσεις. Συγκεκριμένα προωθούνται μέτρα τα οποία προβλέπουν ότι:

-Εντός του φορέα θα αυξηθεί ο αριθμός των υπαλλήλων που έχουν δικαίωμα υπογραφής στις μεταγραφές. Δικαίωμα υπογραφής θα έχουν και οι αναπληρωτές προϊστάμενοι, ενδεχομένως και τμηματάρχες.

-«Ώστε να αυξήσουμε όσους εξετάζουν τις εισηγήσεις των δικηγόρων και να ανασάνει το σύστημα», είπε ο υφυπουργός.

-Τα στελέχη των Κτηματολογικών Γραφείων με δικαίωμα υπογραφής θα έχουν δικαίωμα να υπογράφουν όχι μόνο για την περιοχή ευθύνης τους αλλά πράξεις μεταγραφής οριζόντια για όλη τη χώρα.

-Θα γίνουν αναδιατάξεις στο αντικείμενο εργασίας του προσωπικού.

-«Θα έχουμε αυξημένο προσωπικό στους καταχωρητές, ώστε να ολοκληρώνεται η πράξη και να ενημερώνεται ο πολίτης ότι τελείωσε η μεταγραφή του» ειπώθηκε χαρακτηριστικά.

-«Μέχρι τώρα όλη αυτή η διαδικασία των ελέγχων γίνεται δια ζώσης.  Οι προϊσταμένου  δίνουν σε μία φόρμα τις παρατηρήσεις τους στους δικηγόρους ώστε να ακολουθήσει μία διαδικασία διορθώσεων. Όλα αυτά θα τελειώσουν και θα γίνονται μόνο ψηφιακά.  Αυτό το μοντέλο δουλεύει ήδη με λίγους και αργά στόχος μας είναι να το ενισχύσουμε και να το επιταχύνουμε», είπε ο κος Κυρανάκης

Παράλληλα διευκρίνισε ότι δεν θα αποκλειστεί από το νέο χρόνο η διαζώσης πρόσβαση συμβολαιογράφων και δικηγόρων στα κτηματολογικά Γραφεία αλλά θα δίνεται προτεραιότητα στα συμβόλαια που θα κατατίθενται ψηφιακά.

Μεγάλο αγκάθι η υποστελέχωση του φορέα

Μεγάλο αγκάθι για την υλοποίηση και  την επιτυχία του νέου σχεδιασμού του υπουργείου και της διοίκησης της Ελληνικό Κτηματολόγιο παραμένει σε κάθε περίπτωση η υποστελέχωση του φορέα. Από το 2018 εκκρεμεί η πρόσληψη 580 νέων εργαζομένων μέσω ΑΣΕΠ.

Σε σχετικές δημοσιογραφικές ερωτήσεις δόθηκαν αρμοδίως απαντήσεις,  σύμφωνα με τις οποίες αφενός τονίστηκαν οι μεγάλες καθυστερήσεις του ΑΣΕΠ αφετέρου δε ειπώθηκε ότι: «ο φορέας σήμερα έχει 1.034 υπαλλήλους μόνιμους και με συμβάσεις αορίστου και ορισμένου χρόνου και με τις νέες ψηφιακές διαδικασίες καταργούνται εργασίες και γίνεται απελευθέρωση του ανθρώπινων πόρων».

ecopress.gr

error: Content is protected !!