Μειώνονται διαρκώς από το 2009 οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες Μειώνονται διαρκώς από το 2009 οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες
Κάθε µήνα από το 2009 µέχρι σήµερα κλείνει κατά µέσον όρο µία ελληνική ναυτιλιακή επιχείρηση της ποντοπόρου. Αιτία η τάση για ολοένα και µεγαλύτερες... Μειώνονται διαρκώς από το 2009 οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες

Κάθε µήνα από το 2009 µέχρι σήµερα κλείνει κατά µέσον όρο µία ελληνική ναυτιλιακή επιχείρηση της ποντοπόρου. Αιτία η τάση για ολοένα και µεγαλύτερες επιχειρήσεις, που αυξάνει την πίεση στις λεγόµενες και «µονοβάπορες» µικρές ναυτιλιακές, αλλά και η µετεγκατάσταση κάποιων σε άλλα ναυτιλιακά κέντρα φιλικότερα προς τις επιχειρήσεις του κλάδου, όπως το Ντουµπάι ή η Σιγκαπούρη, ακόµη και το Μονακό. Ετσι εξηγούν κύκλοι της αγοράς τα στοιχεία που δηµοσιεύτηκαν αυτή την εβδοµάδα για τον αριθµό των εν Ελλάδι ναυτιλιακών επιχειρήσεων της ποντοπόρου, που δείχνουν πως από 773 επιχειρήσεις το 2009 φτάσαµε πέρυσι στις 592. Μειώθηκε δηλαδή κατά 181 ο αριθµός τους, µέγεθος που κατά µέσον όρο αντιστοιχεί σε κάτι περισσότερο από µία επιχείρηση λιγότερη κάθε µήνα.



Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την ετήσια έκθεση της Petrofin Research, εξειδικευµένης συµβουλευτικής εταιρείας που παρακολουθεί τα µεγέθη της ελληνικής ναυτιλίας, των επιχειρήσεών της και της χρηµατοδότησής της. Σύµφωνα µε τον επικεφαλής του οίκου, Τεντ Πετρόπουλο, η τάση προς ολοένα και µεγαλύτερες επιχειρήσεις θα συνεχιστεί: «Οι οικονοµίες κλίµακας εξακολουθούν να είναι καθοριστικός παράγοντας στη ναυτιλία και δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι ο αριθµός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών µειώθηκε για άλλη µια φορά το 2023 σε 592, µια µικρή ανάσα από το ιστορικό χαµηλό των 588 το 2018». Οπως ήταν αναµενόµενο, το µεγαλύτερο µέρος της πτώσης αποδίδεται στους οµίλους µε τους µικρότερους στόλους, αυτούς µε 1-2 πλοία, καθώς όλα τα άλλα µεγέθη στόλων έδειξαν ανθεκτικότητα.



Μειώνονται διαρκώς από το 2009 οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες-1

Ο αριθµός των ναυτιλιακών ενδέχεται να ήταν ακόµη µικρότερος εάν δεν υπήρχε η πρακτική των τελευταίων ετών, µε βάση την οποία µεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες δηµιουργούν ξεχωριστές «παραφυάδες εταιρείες» (spin offs), που είτε τις εισαγάγουν στο χρηµατιστήριο είτε τακτοποιούν µε τον τρόπο αυτό οικογενειακά και άλλα περιουσιακά θέµατα. «Αυτές οι νέες εταιρείες συχνά αναπτύσσονται γρήγορα και βρίσκονται σε διαρκή µεγέθυνση του στόλου τους». Σε κάθε περίπτωση, «η περαιτέρω ενοποίηση του αριθµού των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών θα συνεχιστεί µε σταθερά βήµατα», εκτιµά η Petrofin. Ωστόσο, το µέσο µέγεθος µιας ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας αναµένεται να αυξηθεί τόσο σε αριθµό όσο και σε χωρητικότητα. Αξίζει να σηµειωθεί ότι η κατηγορία ναυτιλιακών που ελέγχει τους στόλους µε 16 έως 24 ποντοπόρα πλοία παρουσίασε τη µεγαλύτερη ανάπτυξη το 2023 κατά 10,85%, κάτι που υποστηρίζει την υπόθεση της συγκέντρωσης στον ναυτιλιακό κλάδο προκειµένου να επιτυγχάνονται οικονοµίες κλίµακας. «Αναµένεται ότι οι παραπάνω τάσεις θα συνεχιστούν και στο µέλλον, καθιστώντας έτσι την ελληνική ναυτιλία πιο ανταγωνιστική και ισχυρότερη».



Οσον αφορά το µέγεθος των εταιρειών µε βάση τον στόλο τους, ο αριθµός των ναυτιλιακών που ελέγχουν περισσότερα από 25 ποντοπόρα πλοία αυξήθηκε σε 57 από 56 το 2022 και 54 σε 2021, ανερχόµενος στα υψηλότερα ιστορικά επίπεδα. Μεγάλη ήταν και η αύξηση της χωρητικότητας αυτών των στόλων και µάλιστα µεγαλύτερη αποτυπώνουν τα πλήθη των πλοίων τους. Σε χωρητικότητα έχουν αυξηθεί κατά 7,86 εκατ. τόνους DWT το 2023.



Οσον αφορά την ηλικία των πλοίων, ο αριθµός των ναυτιλιακών εταιρειών που διαθέτουν στόλους πολύ νέους (0-9 ετών) συνεχίζει την πτωτική του τάση: το 2023 µειώθηκε σε 89, από 99 το 2022. Το γεγονός αυτό αντανακλά τον σκεπτικισµό στην αγορά για την πραγµατοποίηση επενδύσεων σε νεότευκτα πλοία στην τρέχουσα φάση του κύκλου και τα τρέχοντα υψηλά επίπεδα τιµών των ναυπηγείων.

moneyreview.gr





error: Content is protected !!