Baywatch II… Baywatch II…
Οι παλιοί είχαν δίκιο. Όταν ακούς πολλά λόγια για αναντίρρητα κοινά αγαθά, όπως π.χ. πατρίδα, θρησκεία, οικογένεια, ειρήνη, περηφάνια, ελευθερία, ασφάλεια (στους σιδηρόδρομους ας... Baywatch II…

Οι παλιοί είχαν δίκιο. Όταν ακούς πολλά λόγια για αναντίρρητα κοινά αγαθά, όπως π.χ. πατρίδα, θρησκεία, οικογένεια, ειρήνη, περηφάνια, ελευθερία, ασφάλεια (στους σιδηρόδρομους ας πούμε) αλλά και… προστασία της ανθρώπινης ζωής, να είσαι έτοιμος για βρώμικα πράγματα. Όπως «ο πατριωτισμός είναι το καταφύγιο των απατεώνων», έτσι και οι άλλες έννοιες αγαθού γίνονται καταφύγια διαφόρων επιτηδείων. Παράδειγμα, ο ανθρωπισμός ορισμένων ΜΚΟ και το εμπόριο του ανθρώπινου πόνου. Ή, άλλο παράδειγμα, οι αμυντικές ανάγκες της Πατρίδας, που εξασφαλίζουν ταυτόχρονα παχυλή μίζα στον υπουργό (εποχή… «Άκη»).

Πέρσι είχαμε γράψει για την υπόθεση της ναυαγοσωστικής κάλυψης της Σαλαμίνας- πιο σωστά της κάλυψης μίας παραλίας της Σαλαμίνας, με εξωφρενικό ποσό ( «Baywatch» ). Εκεί είχαμε δει το υπερβολικό ποσό που δόθηκε σε μια σχολή ναυαγοσωστών (με εμπορικό Motto «Γίνε ο ήρωας του καλοκαιριού») για την κάλυψη μίας και μόνης παραλίας. Είχαμε δε σημειώσει, τότε, ότι αυτό το υπερβολικό ποσό δεν αφορούσε την αγορά πύργου ναυαγοσώστη και την οριοθέτηση της παραλίας, παρ’ όλο που ο πύργος είχε εγκατασταθεί και η παραλία είχε οριοθετηθεί.

Και φέτος ήρθε η συνέχεια του περσινού ναυαγοσωστικού δράματος.

Οι προετοιμασίες…

Εν αρχή ήταν η απόφαση του δημάρχου στο τέλος του περασμένου χρόνου, για ανάληψη υποχρέωσης της τάξης των 11.160€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) για προμήθεια πύργου ναυαγοσώστη στην παραλία του Αιαντείου (όπου ήταν ήδη εγκατεστημένος!).

Αυτό δημιούργησε, όπως είναι φυσικό, απορίες. Θα μπει δεύτερος πύργος; Θα αντικατασταθεί ο υπάρχων; Και τί πύργος είναι αυτός όταν οι τιμές στην αγορά είναι ως εξής:
– Athinna Lifeguard: 1.600€
– Καινοτομίες Περίφραξης-Διακόσμησης Ε.Ε.: 999€
– Τζουβαδάκης Κατασκευές Ξύλου: 1.450€
– Gangaru (προσοχή: φουσκωτός πύργος ναυαγοσώστη από PVC για θαλάσσια πάρκα): 4.009,80€

Μετά ακολούθησε ένα είδος τυπικής διαδικασίας. Και λέμε «ένα είδος» επειδή υπήρξαν συγκεκριμένες αποκλίσεις από αυτήν, όπως λόγου χάρη, το ότι ο δήμος προσκάλεσε για υποβολή προσφοράς μόνο μία εταιρεία:

Για το θέμα του πού βρέθηκαν τα απαραίτητα χρήματα και όλο το ιστορικό πριν από αυτή την πρόσκληση, ο αναγνώστης θα πρέπει να ανατρέξει στο παλιότερο άρθρο μας. Αυτό που πρέπει να σημειωθεί για το σημερινό ζήτημα είναι ότι ο δήμος Σαλαμίνας στην περσινή σύμβαση με τον ανάδοχο για την ναυαγοσωστική κάλυψη, είχε αναλάβει την υποχρέωση να κατασκευάσει/προμηθευτεί τον ναυαγοσωστικό πύργο και τα απαραίτητα για την οριοθέτηση της παραλίας. Και, με έναν απολύτως παράδοξο τρόπο, ενώ την μελέτη για την υπηρεσία της ναυαγοσωστικής κάλυψης την έκανε η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου (22/2023), την τεχνική μελέτη για την προμήθεια του Πύργου Ναυαγοσώστη την έκανε… η Διεύθυνση Κοινωνικών Υπηρεσιών του Δήμου (31/2023)! Ο ορισμός της αιτιώδους συνάφειας και της εύλογης αρμοδιότητας!

Και η μελέτη (Τεχνικές προδιαγραφές & Τεχνική Έκθεση) 31/2023 είναι αυτή:

Δεν θα σταθούμε στο αν τα συγκεκριμένα έγγραφα ακολουθούν τα πρότυπα αυτού που ορίζεται ως μελέτη. Αρκεί να κάνει κανείς μια σύγκριση με τις ανάλογες τεχνικές μελέτες του Δήμου Διρφύων-Μεσσαπίων (Εύβοια) και του Δήμου Μυτιλήνης. Η σύγκριση όμως αυτή δείχνει και άλλα πράγματα.

Το 2021 ο Δήμος της Μυτιλήνης προμηθεύτηκε 2 πύργους ναυαγοσώστη για ισάριθμες παραλίες, αντί του ποσού των 3.744€. Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβανόταν ο ΦΠΑ, ο οποίος στην Μυτιλήνη είναι 17% – πράγμα που σημαίνει ότι η καθαρή αξία της προμήθειας ήταν 3.200€, ήτοι 1.600€ για κάθε πύργο. Στην τιμή αυτή, συμπεριλαμβάνονταν και τα μεταφορικά (τα οποία ως γνωστόν είναι αρκετά υψηλά για το συγκεκριμένο νησί). Από πλευράς τεχνικών χαρακτηριστικών, αξιοσημείωτο είναι ότι είχαν διαστάσεις 2Χ2Χ6 μέτρα και το υλικό κατασκευής τους ήταν πλανισμένη Σουηδική ξυλεία ερυθρελάτης.

Το 2022 ο Δήμος Διρφύων-Μεσσαπίων προμηθεύτηκε 4 πύργους ναυαγοσώστη για τις ισάριθμες πολυσύχναστες παραλίες του δήμου αντί του ποσού 4.999,68€ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ 24%). με τεχνικές προδιαγραφές περίπου ίδιες με αυτούς της Μυτιλήνης. Αυτό σημαίνει ότι η αξία κάθε πύργου ήταν 1.249,92€ με ΦΠΑ (δηλαδή, για λόγους σύγκρισης με την Μυτιλήνη, η καθαρή αξία ήταν 1.008€) .

Πάμε τώρα να δούμε τί γίνεται εν Σαλαμίνι.

Η σύμβαση

Στις 16 Απριλίου 2024, 6 ημέρες μετά από την πρόσκληση του Δήμου προς την εταιρεία για υποβολή προσφοράς (την οποία δεν κατέστη δυνατό να την βρούμε δυστυχώς) και την απ’ευθείας ανάθεση που έγινε στην εταιρεία χάρη στην συμφέρουσα προσφορά της, υπεγράφη η σύμβαση μεταξύ του Δήμου Σαλαμίνας και του αναδόχου:

Σε αυτή την μνημειώδη σύμβαση βλέπουμε ότι:

α. Στον Δήμο Σαλαμίνας, ένας πύργος ναυαγοσώστη διαστάσεων 2Χ2Χ5μ. από ξυλεία πεύκης στοιχίζει (καθαρή αξία) 9.000€ ενώ στην Εύβοια στοίχισε 1.008€ και στην Μυτιλήνη στοίχισε 1.600€. Και επειδή σε όλους αρέσουν τα γραφήματα:

β. Αναφέρεται ότι «η παράδοση του βάθρου θα γίνει έως 31.05.2024» – πράγμα που στην ελληνική γλώσσα σημαίνει ότι δεν έχει ακόμα παραδοθεί, επομένως η σύμβαση δεν αφορά τον υπάρχοντα πύργο. Αλλά, όπως θα δούμε παρακάτω, δεν είναι έτσι!

γ. Ερχόμαστε τώρα σε ένα σημείο το οποίο ενδέχεται να χρησιμοποιηθεί προκειμένου να δικαιολογηθεί η αβυσσαλέα διαφορά κόστους που έχει ο Σαλαμίνιος πύργος από τους άλλους. Το αντικείμενο της προμήθειας δεν είναι μόνο ο πύργος ναυαγοσώστη αλλά και η οριοθέτηση της παραλίας. Είναι άραγε αυτή η οριοθέτηση τέτοιου κόστους που μπορεί να καλύψει τα 7.000€ περίπου της διαφοράς που είδαμε;
Μια απάντηση βρίσκουμε στην «Διαύγεια», όπου στον Δήμο Καβάλας τον Απρίλιο του 2023 (πέρυσι δηλαδή), υπεγράφη σύμβαση μεταξύ του δήμου αυτού και ενός αναδόχου για παροχή της υπηρεσίας «οριοθέτηση κολυμβητικής περιοχής» – όχι όμως για μία παραλία αλλά για 7 και που μπορείτε να δείτε ολόκληρη εδώ. Στο οικονομικό τμήμα, βλέπουμε τα εξής:

Επομένως, η οριοθέτηση 7 παραλιών του Δήμου της Καβάλας (όπου όποιος έχει πάει γνωρίζει το εύρος των παραλιών που αναφέρονται- καμμία σχέση με την παραλία της Σαλαμίνας στην οποία αναφερόμαστε εδώ) στοίχισε 4.588€ με τον ΦΠΑ. Με άλλα λόγια, η κάθε παραλία (κατά μέσο όρο γιατί είναι πολύ διαφορετικές σε έκταση) στοίχισε 655,43€ (!).
Αυτό σημαίνει κάτι απλό: δεν μπορεί να σταθεί, ούτε καν σαν αστείο, το επιχείρημα της οριοθέτησης ως αιτίας της διαφοράς του κόστους προμήθειας του πύργου όπως φανερά αποδείχθηκε παραπάνω.

Κάποια συμπεράσματα και ένα δημοτικό συμβούλιο

Με τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι με το κόστος που προβλέπεται στην υπογραφείσα την 16η Απριλίου σύμβαση, πολύ πιθανό να ήταν δυνατό να εξοπλιστούν με πύργους ναυαγοσωστών και να οριοθετηθούν και οι 4 παραλίες που το Λιμεναρχείο Πειραιά έχει χαρακτηρίσει για την Σαλαμίνα ως πολυσύχναστες με το παρακάτω έγγραφο:

Γιατί δεν έγινε έτσι λοιπόν;

Απάντηση σε αυτό δόθηκε από τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών στο Δημοτικό Συμβούλιο Απολογισμού που έγινε χθες, 29 Απριλίου 2024, και που μπορείτε να δείτε από το επίσημο κανάλι του δήμου στο Youtube.

Εκεί, ο Αντιδήμαρχος ανακοίνωσε σε όλους τους πολίτες ότι:

– επειδή πρώτιστο μέλημα της δημοτικής αρχής ήταν και είναι η ανθρώπινη ζωή ,
– επειδή μόλις πέρυσι κατάφερε η δημοτική αρχή να σχηματίσει από τις επιδοτήσεις του κεντρικού κράτους ένα κονδύλι που κρίνονταν ικανό για το έργο της ναυαγοσωστικής κάλυψης,
– επειδή δεν ήταν τα στελέχη της δημοτικής αρχής επαρκώς ενημερωμένοι επί του θέματος και των τιμών, πράγμα που το εκμεταλλεύτηκε πέραν παντός ορίου η εταιρεία-ανάδοχος,
– επειδή η πίεση του χρόνου ήταν τέτοια που από όλες τις εταιρείες προς τις οποίες απευθύνθηκε μόνο μία απάντησε και δέχθηκε να αναλάβει την ναυαγοσωστική κάλυψη, δέχθηκε πέρυσι την εξαιρετικά υψηλή τιμή (όπως παραδέχτηκε και ο ίδιος) της προσφοράς για ναυαγοσωστική κάλυψη. Τμήμα δε αυτής της προσφοράς φαίνεται να είναι (χωρίς αυτό να διατυπωθεί ρητά) και η συγκεκριμένη προμήθεια η οποία αφορά την ήδη εγκατεστημένο στην συγκεκριμένη παραλία πύργο ναυαγοσώστη.

csisalamina.wordpress.com

————–

Στο CSI:Salamina δεν ασχολούμαστε με πολιτική κριτική και τα τοιαύτα. Γι’ αυτό και στην παρουσίαση των ζητημάτων δίνουμε τις αποδείξεις επί των οποίων στηρίζεται η όποια κριτική μας, χωρίς να βγάζουμε συμπεράσματα δοκησίσοφων. Το ότι συνολικά η υπόθεση της ναυαγοσωστικής κάλυψης είναι μια υπόθεση που όζει, που στην πιο καλή εκδοχή αποδεικνύει ευήθεια (την κακή εκδοχή δεν την αναφέρουμε καν) δεν είναι πολιτικό σχόλιο αλλά πραγματικότητα. Και είναι μια πραγματικότητα που προστίθεται στην δυστοπική κατάσταση της πατρίδας μας αυτούς τους χαλεπούς καιρούς των «αρίστων» και «επαγγελματιών».


ΥΓ: Ακούγοντας πάλι την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου και τις εξηγήσεις του αντιδημάρχου οικονομικών του δήμου, ακούστηκε καθαρά ότι ο δήμος πέρυσι δέσμευσε ποσά ύψους 90.000€ από τις σχετικές επιχορηγήσεις του κράτους. Μόνο που η περυσινή σύμβαση, όπως είχαμε αναφέρει και στο σχετικό άρθρο, ήταν της τάξης των 74.338€. Και ακολουθώντας το νήμα των αποριών μας, βρεθήκαμε μπροστά στο θέμα των επιχορηγήσεων που πήρε ο δήμος γι’ αυτόν τον σκοπό.
Οι επιχορηγήσεις που δόθηκαν στον δήμο Σαλαμίνας για ναυαγοσωστική κάλυψη ήταν:
2021: 47.114,25€
2022: 30.492€
2023: 40.458,72€
Συνολικά λοιπόν για τα τρία αυτά χρόνια, ο δήμος Σαλαμίνας επιδοτήθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών με 118.064,97€ για την ναυαγοσωστική κάλυψη. Όχι με 90.000€, έστω και περίπου, που όπως ειπώθηκε πήρε ο δήμος και τα έβαλε στον συγκεκριμένο κωδικό και, σημαντικό, χωρίς συμμετοχή με ίδιους πόρους. Αν μάλιστα προστεθεί και η φετινή επιχορήγηση, που ανέρχεται σε 58.918,05€ (όπως φαίνεται εδώ), ο δήμος Σαλαμίνας έχει λάβει συνολικά από το 2021 το ποσό των 176.983,02€ για ναυαγοσωστική κάλυψη εκ των οποίων πέρυσι έδωσε με την αχαρακτήριστη σύμβαση που είχαμε δει 74.338€ και φέτος με την ίδιας ποιοτικής αξίας ανάθεση 11.160€. Αυτό σημαίνει ότι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές ο περίφημος κωδικός που καλύπτει αυτές τις δαπάνες έχει 102.645,02€. Τα έχει;
Όταν δε θα βγει η διαταγή πληρωμής για την φετινή σύμβαση προμήθειας πύργου και οριοθέτησης, θα έχει 91.485,02. Θα τα έχει;

Από όλα τα παραπάνω, η εικόνα της αβύσσου που είχαμε ήδη, επιδεινώνεται. Αν και, θέλοντας να είμαστε σοβαροί και όχι κύμβαλα αλαλάζοντα, είναι νωρίς για να βγάλουμε απόλυτα συμπεράσματα, το βέβαιο είναι ότι η αποφορά της υπόθεσης είναι μεγάλη…

error: Content is protected !!